Senaste nytt

Fungerar Amex i västra USA?

ski

Medlem
Just varit i Kalifornien. Amex funkade utmärkt. Kursen var ca 8.28. Mastercard Eb 8.26 och volvokort Visa 8.12 ( men inga poäng där)
 

Kimmen00

Medlem
Alltid funkat på varenda mack jag vart på i de 29 delstater jag besökt. Därmot kan det vara billigare att betala med cash vid tankning. Många mackar har cash-only priser som ligger typ 10 cent lägre eller nått. Men försumbart om man vill ha EB-poängen..
 
Öh, det finns ju massor av butiker som inte tar Amex, framför allt bensinstationer, och på många ställen får man bästa priset om man betalar kontant.
Men vad vet jag, jag har bara hunnit med att besöka 49 stater...
Rätt OT men vågar man fråga vilken du har kvar?
 

Morgan

Medlem
Alltid funkat på varenda mack jag vart på i de 29 delstater jag besökt. Därmot kan det vara billigare att betala med cash vid tankning. Många mackar har cash-only priser som ligger typ 10 cent lägre eller nått. Men försumbart om man vill ha EB-poängen..

Här tycker jag att du går bort dig. Med ett bensinpris på drygt två dollar gallon så betalar man i ditt exempel närmare 5% i avgift för poängen. Visst, Det blir inte mycket pengar, men väldigt dyra poäng, närmare dubbelt då dyrt som att betala in på Skattekontot med betalo.
 

agehall

Medlem
Här tycker jag att du går bort dig. Med ett bensinpris på drygt två dollar gallon så betalar man i ditt exempel närmare 5% i avgift för poängen. Visst, Det blir inte mycket pengar, men väldigt dyra poäng, närmare dubbelt då dyrt som att betala in på Skattekontot med betalo.
Och det alla glömmer är att kontanthantering inte är gratis. Om man inte får lön i USD eller på annat sätt får in pengar på ett USD-konto så får man lik förbannat avgifter om man ska ha ut cash och jag är inte alls säker på att det blir billigare i längden. Dessutom måste man springa runt med en massa papperslappar i fickan. Näe, jag har sedan länge gett upp att mikrooptimera på detta sätt.
 

Morgan

Medlem
Och det alla glömmer är att kontanthantering inte är gratis. Om man inte får lön i USD eller på annat sätt får in pengar på ett USD-konto så får man lik förbannat avgifter om man ska ha ut cash och jag är inte alls säker på att det blir billigare i längden. Dessutom måste man springa runt med en massa papperslappar i fickan. Näe, jag har sedan länge gett upp att mikrooptimera på detta sätt.

Optimeringen i det här fallet är att utomlands använda ett kort utan valutaväxlingspåslag. Orkar man ta ut kontanter till vissa köp gör man det, orkar man inte betalar man med kortet. Om man inte är desperat efter spend för att tex få en voucher så gör man en dålig affär om man fokuserar på poängintjäning och inte transaktionskostnad utomlands.
 

agehall

Medlem
Jo, visst kan man hålla på och mikrooptimera så också. Men ärligt talat, tiden det tar mig att läsa igenom alla trådar där folk skriver doktorsavhandlingar om detta kostar nog mer än alla valutapåslag jag drar på mig under ett år. Det finns säkert andra som har en annan situation, men min poäng är att man inte bara ska stirra sig blind på vad som är absolut bäst i varje situation - isåfall gör man nog bäst i att stanna hemma och bara använda bankomatkort för annars får man kostnader.
 

Kimmen00

Medlem
Här tycker jag att du går bort dig. Med ett bensinpris på drygt två dollar gallon så betalar man i ditt exempel närmare 5% i avgift för poängen. Visst, Det blir inte mycket pengar, men väldigt dyra poäng, närmare dubbelt då dyrt som att betala in på Skattekontot med betalo.

Nej då att växla dollar är sjukt mkt sämre kurs på forex alt ta ut i ATM i usa. Ofta lätt 20-30 öre sämre kurs per dollar. Kort slår ALLTID cash när det gäller växlingskurs. Gäller valfri valuta.
 

Morgan

Medlem
Nej då att växla dollar är sjukt mkt sämre kurs på forex alt ta ut i ATM i usa. Ofta lätt 20-30 öre sämre kurs per dollar. Kort slår ALLTID cash när det gäller växlingskurs. Gäller valfri valuta.
Nu föreslog jag väl inte Forex i Sverige? Du får samma kurs i bankomat i USA som du får vid köp i butik med ett svenskt Visa/Mastercard i USA. Vissa banker lägger på en avgift på typ 40 kr för kontantuttag så de bör undvikas. Coop Medmera Mer är nog det mest förmånliga kortet utomlands för tillfället.

Sen kan man såklart bli blåst utomlands såväl i bankomat som i affärer och bli föreslagen att debiteras i SEK, det ska man naturligtvis undvika.
 
Toppen