Senaste nytt

Funderingar vid byte av Amex-kort

Ang invites jag fått. Jag har fått så trevliga meddelanden så jag anmäler dem inte. Förstår dock att det är viktigt att hålla på formerna men som ganska färsk här så ser jag gärna mellan fingrarna nu..
Det är en sak att du ser mellan fingrarna på detta, en annan sak är varför vi satt upp dessa regler, just för att det missbrukats tidigare som vi då försökt att stoppa det beteendet. Klart att alla är jättetrevliga i dessa PM om värvning, annars lär man inte ha en chans bland alla PM som skickas i samband med detta.

Tråden för värvningar får inte användas för något annat än att just söka en värvning. Alla frågor rörande detta eller andra frågor om Amex ska tas i andra trådar. Av den anledningen har denna tråd nu skapats utifrån den diskussion som drogs igång utifrån dina frågor.

//Moderator

Ang invites så är det ju inte helt underligt eftersom du postat i värvningstråden;)

Två fel gör ju dock inte ett rätt. Det är ett (mindre, enligt min ringa mening, framförallt då det kommer från en ny medlem) misstag att ställa frågan i den tråden. Då det inte var utformat som en explicit begäran om att bli värvad så är det dock likafullt ett regelbrott att skicka värvningslänkar, och i detta fall gissar jag att dessa PM kommer från erfarna medlemmar som mycket väl känner till reglernas utformning.

Ang invites jag fått. Jag har fått så trevliga meddelanden så jag anmäler dem inte. Förstår dock att det är viktigt att hålla på formerna men som ganska färsk här så ser jag gärna mellan fingrarna nu..

Även om det, som @palmen påpekar, är svårt att komma åt problemet om alla bara ser mellan fingrarna hela tiden så har jag förståelse för om du inte direkt känner att du vill påbörja din "forumkarriär" med att anmäla en massa personer. Det finns dock en medelväg mellan att anmäla dessa och att premiera deras regelbrott och det är ju att du om/när du bestämmer dig för att du faktiskt vill ha ett Platinumkort så postar du ett nytt inlägg i den tråden och begär värvning och ser då till att inte välja någon av de som skickade PM i första omgången.

Fungerar det att man kan få poäng när man byter upp sig från premium till elite? Hur gör man då, säger man upp premiumkortet innan?

Fungerar det att man kan få poäng när man byter upp sig från premium till elite? Hur gör man då, säger man upp premiumkortet innan?
Fel tråd att fråga i men nej det behöver du inte göra. Du får ett sådant val vid ansökan om du gör den online.

Det här är lite av ett lotteri, om du har ett kort så är det en del som "lyckas" få, annars enligt reglerna så får man inte redan ha ett kort och få poäng för värvning igen, det ska även finnas regler för hur länge man ska gå "utan amex" för att få bonus...

( tar diskussionen här istället för värvningstråden...)

Vet inte riktigt i vilken tråd jag ska posta detta men chansar här.

Jag nådde 150k med mitt Amex premium för ett tag sen och har då min 2-4-1. För mig räcker det med en per år, nu använder jag ett extrakort till min makes kort istället så vi når en även på hans konto. Vi hinner aldrig med att använda fler än två 2-4-1 per år.

Min tanke då är att jag säger upp mitt Alex premium nu och skaffar nytt om ett halvår, då kan jag få bonus för att jag skaffar nytt kort plus att min man får värvningsbonus.

Frågan är om det finns något negativt med detta? En del av er har skrivit att nya Amex premium är sämre än de gamla (som jag har nu) för att det är kredit. Men varför är det sämre? Behöver lite guidning.

Frågan är om det finns något negativt med detta? En del av er har skrivit att nya Amex premium är sämre än de gamla (som jag har nu) för att det är kredit. Men varför är det sämre? Behöver lite guidning.

Behöver inte alltid vara en nackdel. Fördelen medkortet är väl att du kan delbetala om du skulle vilja. Nackdelarna är lite olika beroende på hur du använder kortet. Jag tycker det är en nackdel att det tas upp ett onödigt kreditutrymme, kan inte göra större betalningar (större som i att de överstiger krediten du har).

Behöver inte alltid vara en nackdel. Fördelen medkortet är väl att du kan delbetala om du skulle vilja. Nackdelarna är lite olika beroende på hur du använder kortet. Jag tycker det är en nackdel att det tas upp ett onödigt kreditutrymme, kan inte göra större betalningar (större som i att de överstiger krediten du har).
Kreditutrymmet gör inte så mycket för mig. Däremot vill jag inte stoppas från att göra köp på 60-70k. Men bör ju inte vara problem att ha en sådan kreditgräns tänker jag.

Toppen