Senaste nytt

Fullbokad flight, kompensation för ändring

Någon som har erfarenhet av detta? Verkar stört omöjligt att lösa detta via telefon. Har ringt både SAS och Swedavia AirPort Arlanda. Måste tydligen prata med flygplatspersonalen på plats? Värdelöst att ta sig ut till Arlanda om man ändå ska ta en senare flight.

Ni som gjort detta, vad har ni fått för kompensation?

63d31e93dd5f52a700dc3fe64922fa91.jpg

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
För det första betyder det ju säkert överbokad och inte bara full.

För det andra behöver du åka ut till flygplatsen av den anledningen att de inte gör den faktiska ombokningen om inte alla faktiskt dyker upp. Om de tex sålt 5 biljetter mer än det finns platser men det är 6 personer som aldrig faktiskt dyker upp så kommer du få åka med flyget och inte få någon kompensation. Däremot om alla dyker upp sker ombokningen. Och detta vet man i princip inte förrän vid boarding completed. Så det går självklart inte att göra per telefon.

Var länge sedan jag fick en sådan själv på sas, men lite då och då så brukar de ju ropa efter frivilliga i gaten. Men eftersom jag inte nappat så vet jag inte vad normala priset brukar ligga på. Men förhoppningsvis kan någon annan ha en sådan siffra?

Ja det där hanteras i gaten mig veterligen. Accepterar ingen det gratis så får man ekonomisk kompensation som ofta blir högre om ingen accepterar. Är det fortfarande överbokat kommer folk inte få åka med och då väljer flygbolaget vilka, oftast de som checkat in sist utan status.

Någon som har erfarenhet av detta? Verkar stört omöjligt att lösa detta vis telefon. Har ringt både SAS och Swedavia AirPort Arlanda. Måste tydligen prata med flygplatspersonalen på plats? Värdelöst att ta sig ut till Arlanda om man ändå ska ta en senare flight.

Ni som gjort detta, vad har ni fått för kompensation?

63d31e93dd5f52a700dc3fe64922fa91.jpg
Jag har fått det meddelandet ett flertal gånger på inrikesresor, när jag väl kommit till flygplatsen enligt ordinarie flygning så har hittills aldrig behovet funnits kvar. Jag har vid något tillfälle råkat passera flygplatsen redan kvällen innan då jag fått meddelandet, men att redan då göra en deal om att ta ett senare plan mot kompensation har inte varit ett alternativ för SAS. De väntar till i princip boarding för att se om det verkligen behövs hjälp.

Jag tänker att man bör bli erbjuden plats på annan valfri avgång i närtid (samma rutt) samt resecheckar/eurobonuspoäng.

Nu var det några år sedan detta hände mig med SAS, men som oftast har jag fått följande:
€150 inom Norden, ombokat till första möjliga SAS flight
€300 inom Europa, ombokat till första möjliga SAS flight eller Star Alliance
€600 "rest of the world", ombokat till en rad olika bolag

Det är standard praxis, men beloppen kan ha ändrats. Dock sker allt på flygplatsen, så man måste åka dit. Jag har stått på O'Hare och väntat på att få $800 av SAS då flyget var överbokat med 25 passagerare. Till slut åkte vi med en ledig plats eftersom ett antal transitpassagerare inte hann i tid.

Jag tänker att man bör bli erbjuden plats på annan valfri avgång i närtid (samma rutt) samt resecheckar/eurobonuspoäng.
Nu var det några år sedan detta hände mig med SAS, men som oftast har jag fått följande:
€150 inom Norden, ombokat till första möjliga SAS flight
€300 inom Europa, ombokat till första möjliga SAS flight eller Star Alliance
€600 "rest of the world", ombokat till en rad olika bolag

Det är standard praxis, men beloppen kan ha ändrats. Dock sker allt på flygplatsen, så man måste åka dit. Jag har stått på O'Hare och väntat på att få $800 av SAS då flyget var överbokat med 25 passagerare. Till slut åkte vi med en ledig plats eftersom ett antal transitpassagerare inte hann i tid.
Senast jag fick upp ett sånt meddelande från SAS var till en flight Arlanda-Ronneby i höstas. Då var förutsättningen att man skulle ta en taxi till Bromma och flyga med BRA istället. För mig var det inte aktuellt eftersom jag hade familjen med mig (och de bara sökte 1 pax) så jag vet inte vad det hade kunnat ge ekonomiskt.

Toppen