Senaste nytt

Fritt val av sittplats försvinner för Star Alliance Gold fr.o.m. 1 November 2019

Så du menar EBG inte är typ snålaste nivån inom Star Alliance som du kan uppnå för typ 12.000-15.000kr?

Tror EBG ar enklare att fixa an guld med andra Star Alliance-bolag f.n. For mig som inte bor i Sverige (vilket jag tror de flesta Star Alliance Gold som inte ar det med Eurobonus bor), sa ar det ju ytterligare en anledning till att fa mig att kika pa att successivt rora mig mot Oneworld. Det kommer i alla fall inte fa mig att kopa en sittplats pa SAS.
Att uppnå Aegean guld är ungefär likvärdigt som Eurobonus Guld. Däremot att behålla kostar ca 5000 kronor om man krediterar ena vägen ARN/CPH-LAX i plus med sas och 4 Aegean segment så är man hemma (utan ett enda kreditkort).

Att uppnå Aegean guld är ungefär likvärdigt som Eurobonus Guld. Däremot att behålla kostar ca 5000 kronor om man krediterar ena vägen ARN/CPH-LAX i plus med sas och 4 Aegean segment så är man hemma (utan ett enda kreditkort).
Tyvärr är detta nog resultat av de kort där det är nästan löjligt enkelt att få och/eller förlänga status (dit räknar jag både aegan och sas, och även Turkish). Då drar de andra i alliansen in de förmåner de inte går direkt betalt för (lounge tex betalar ju säkert sas/aegan för när det används hos partners, men knappast sätesval). Och när de stora sedan dragit in det så följer resten efter...

Det är väl samma sak hos Lufthansa och Swiss, jag kan inte välja sittplats på min bokning nu i veckan med dessa bolag. Nu är det billiga ekonomi-platser så det kan ju spela in. Min status ligger inlagt i bokningen
Flyger om ca 1.5h med LH från venedig till frankfurt. Kunde välja plats gratis i Eco. Dock bara rad 9 och bakåt.

Sedan vid check in igår, kunde jag välja fram till rad 4 gratis.
Klass V på biljetten. Är en one way så inte billigaste klassen men heller inte dyraste. Har även gold status inlagt.

Flyger om ca 1.5h med LH från venedig till frankfurt. Kunde välja plats gratis i Eco. Dock bara rad 9 och bakåt.

Sedan vid check in igår, kunde jag välja fram till rad 4 gratis.
Klass V på biljetten. Är en one way så inte billigaste klassen men heller inte dyraste. Har även gold status inlagt.
Nu är det just nödutgång jag är ute efter på flighterna och de kan jag inte välja, möjligt att det finns säten längre bak som går att välja gratis. Blir att hänga på låset för online checkin istället

Det har med satesval ar ju onekligen en irriterande sak att betala for. Dock inte lika illa som BA annu som tar betalt for sittplats i Club Europe (och Club World)...

Det har med satesval ar ju onekligen en irriterande sak att betala for. Dock inte lika illa som BA annu som tar betalt for sittplats i Club Europe (och Club World)...
Jeg synes det er veldig bra at BA tar betalt for setereservasjon i Y og C. Men det er jo bare å kjøpe en "Fully flexible" billett i C så får du gratis setereservasjon. Grunnen til at BA gjør dette er både for å tjene penger, men også å prioritere sine statuskunder. Jeg er BA gull og får nesten alltid tilgang til mine favoritt seter, også når jeg bestiller seint. Jeg synes dette gir meg som har status hos BA stor fordel. På SAS kan jo alle som bestiller en billett i C reservere sete, også når de ikke har en status.

Ønsker ikke dere som har Gull eller Diamant i SAS den fordelen at dere får ekstra tilgang til gode seter i C? Nå har jeg også fått Gull i SAS (via kredittkort) og mener dette burde være en fordel for statuskunder.

Nu är det just nödutgång jag är ute efter på flighterna och de kan jag inte välja, möjligt att det finns säten längre bak som går att välja gratis. Blir att hänga på låset för online checkin istället

Det är samma i hela lufthansagruppen, även med ”vanlig” ekonomibiljett. På TAP gick det öht inte att välja plats ens vid incheckning online, men en snäll dam i sevice desk på flygplatsen kunde lösa det.

Som EBG+ är problemet inte att SAS tar bort förmånen (snarare positivt). Det är dock synd att det inte finns som förmån inom star alliance. En ny högre nivå än guld där det ingår hade varit något :)

Toppen