Senaste nytt

Frequent flyers The sad, sick life of the business traveller

nota bene

Medlem
För mig är det helt uppenbart att det tär på att resa mycket. Det finns saker man kan göra för att lindra det och det är nog lite personberoende hur man gör det bäst. För mig är det att själv få styra över hur resandet sker, dvs vilka flighter och transitpunkter man har.
Kan inte annat än hålla med här. Försöker att planera flightschema och transit så att det passar mitt sömnschema och tidsomställningar på ett rimligt sätt. Det gör stor skillnad! Istället för att sova 8 timmar mitt på dagen vid ankomst och sedan vara ur gängorna i flera dagar kommer man fram som människa, även om man kan vara lite trött och kräva någon extra timmes sömn.
 

Taggen

Medlem
Vet inte om ni har sett denna artikel i The Economist men tydligen så finns det akademisk forskning kring effekterna av affärsresande kopplat till fysisk och psykisk hälsa. Artikeln är från 2015 men jag hade missat den. Siffrorna kan också vara lite missvisande i vissa referenser men kan vara intressant läsning i kön till boarding eller om ni tröttnat på SAS självhjälpsböcker.

The sad, sick life of the business traveller - Frequent flyers

Artikeln finns att ladda ner här:
https://www.researchgate.net/publication/281539515_A_darker_side_of_hypermobility
 

gjohansson

Medlem
Jag vet ju med mig själv att jag har sjukt dåligt samvete för mina barn men jag funkar själv inte med ett skrivbordsarbete (jag har provat) så jag försöker kompromissa så mycket jag kan.
 
Toppen