Senaste nytt

FREE UPGRADE coming your way

henrik.hanevold

Administrator
En fråga. Är reklamen bara tänkt för oss i forumet eller kommer resten av sajten också att få reklam?
Det er ikke helt avklart ennå, men utgangspunktet er at forsiden samt kommersielle sider som fly- og hotellsøket ikke skal ha annonser. Der skal fokus naturlig nok være på søk og booking, uten noe som distraherer. Det er mulig det kommer annonser på redaksjonelle sider i tillegg til forumet.
 
  • Gilla
Reactions: JPE
Det er ikke helt avklart ennå, men utgangspunktet er at forsiden samt kommersielle sider som fly- og hotellsøket ikke skal ha annonser. Der skal fokus naturlig nok være på søk og booking, uten noe som distraherer. Det er mulig det kommer annonser på redaksjonelle sider i tillegg til forumet.

Okej, känns inte som en jättebra affärsmodell att ha annonser endast på den del som bara står för 7.8% av all trafik. Känns ganska upopenbart att man inte vill smutsa ner sin kommersiella produkt utan istället lämpa över det på forumet. Trist, men som sagt, är ju bara köra adblocker. Hur ska ni hanetra det om 100% kör adblockers? Lägga ner forumet då ni går back 25' varje månad? Hjälp mig att förstå hur en så obetydlig del av trafiken ska lyckas rädda upp er kalkyl.
 

henrik.hanevold

Administrator
Okej, känns inte som en jättebra affärsmodell att ha annonser endast på den del som bara står för 7.8% av all trafik. Känns ganska upopenbart att man inte vill smutsa ner sin kommersiella produkt utan istället lämpa över det på forumet. Trist, men som sagt, är ju bara köra adblocker. Hur ska ni hanetra det om 100% kör adblockers? Lägga ner forumet då ni går back 25' varje månad? Hjälp mig att förstå hur en så obetydlig del av trafiken ska lyckas rädda upp er kalkyl.
Dette handler ikke om affärsmodellen til BusinessClass.com, men om hvordan vi skal forsvare kostnadene ved å vedlikeholde et entusiastforum i et lite marked som du og alle andre medlemmer har gratis tilgang til. Vi er glade for forumet og stolte over å ha det med som en del av historien til BusinessClass.com, men isolert sett er det et tapsprosjekt for oss. Det skulle bare mangle at vi prøver å dekke inn kostnadene.
 

intuition

Medlem
Vad har du för version av Windows och vilken browser? Kan nog behövas för felsökning då det onekligen går att ladda upp bilder större än 3MB

Jag tror du har rätt!
Bilderna som inte accepteras är tagna med en systemkamera med hela 24 MP, de bilderna verkar inte accepteras oavsett storlek på filen. Bilder tagna med mobilen och då färre antal pixlar accepteras även när de är större (filstorlek).

Jag ser inte om vi fått klarhet i om det är storlek som i MB eller storlek som i Bredd x Höjd som är problemet?

Exempel:
Jpg-bild rakt ur mobilkameran: 2304 x 4096 pixlar, ca 3,6MB "För stor"
Samma bild (2304 x 4096 pixlar) , vrålkomprimerad jpeg till 1,3MB - tillåts
Samma bild, skalad till 2000 x 3556 + lite jpeg-komprimerad, 2,8MB "För stor"
Samma bild, skalad till 1687 x 3000 + lite jpeg-komprimerad, 1,7MB tillåts

Testat i
Mac Os, Firefox 108
Android 12, Opera 72


Det hade varit bra om forumet kunde acceptera bilder direkt ur vanliga mobil-kameror, och om det behövs skala/komprimera i uppladdningsprocessen. Många saknar möjlighet att bildbehandla i mobilen, så om inte forumet kan det måste man flytta bilden till en dator för att sedan skala/komprimera.
 

henrik.hanevold

Administrator
Jag ser inte om vi fått klarhet i om det är storlek som i MB eller storlek som i Bredd x Höjd som är problemet?

Exempel:
Jpg-bild rakt ur mobilkameran: 2304 x 4096 pixlar, ca 3,6MB "För stor"
Samma bild (2304 x 4096 pixlar) , vrålkomprimerad jpeg till 1,3MB - tillåts
Samma bild, skalad till 2000 x 3556 + lite jpeg-komprimerad, 2,8MB "För stor"
Samma bild, skalad till 1687 x 3000 + lite jpeg-komprimerad, 1,7MB tillåts

Testat i
Mac Os, Firefox 108
Android 12, Opera 72


Det hade varit bra om forumet kunde acceptera bilder direkt ur vanliga mobil-kameror, och om det behövs skala/komprimera i uppladdningsprocessen. Många saknar möjlighet att bildbehandla i mobilen, så om inte forumet kan det måste man flytta bilden till en dator för att sedan skala/komprimera.
Hei! Kan jeg be deg om å teste om det fungerer nå med bilder slik du ønsker?
 

Attachments

  • CAFDB50A-7B92-4A31-8529-8BD3DD999594.jpeg
    CAFDB50A-7B92-4A31-8529-8BD3DD999594.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 82

intuition

Medlem
Hei! Kan jeg be deg om å teste om det fungerer nå med bilder slik du ønsker?
Jag använder metoden "Infoga bild", dvs den här:
Skärmavbild 2023-01-17 kl. 21.55.36.png





Test1 - Fail
Opera 75.2
Android 12 (Oxygen OS 12.1)
Resultat "För stor"

Screenshot_2023-01-17-21-51-03-74_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg






Test2 - Fail
FF 109, Mac os
3,43MB
Samma fel "för stor"


Test3 - Success
FF 109, Mac os
Bilden komprimerad till 1,9MB
Går bra.
IMG2.jpg



Så jag kan fortfarande inte göra "Infoga bild" direkt från mobilen eller från desktop. Först när jag komprimerat den går det bra.
 

henrik.hanevold

Administrator
Test med to bilder på 2,6MB og 4,6MB fra min iPhone
 

Attachments

  • 6D2B0FED-CE32-40BA-A1EC-0E19234CADC6.jpeg
    6D2B0FED-CE32-40BA-A1EC-0E19234CADC6.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 52
  • AD88F501-A5AC-4916-990F-24995A5EB779.jpeg
    AD88F501-A5AC-4916-990F-24995A5EB779.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 50
Toppen