Senaste nytt

Fredagstråden™

Hur många här är vi egentligen som tränar inför Stockholm marathon? :)

Det här veckan har varit bedrövlig och samvetet tränger sig på extra mycket när det vankas vin ikväll.

Satsa på Vasaloppet i stället, det är mycket roligare att åka skidor, än att springa:) Och har man guldkort går det alltid att släpa med inlines och stavar på resor så kan alltid träna stakåkningen:)

Nej, jag tränar INTE för Vasaloppet, körde mitt sista 1991. Men det är fortfarande en grym känsla när man kan hålla lite fart i både skate och klassikt:cool:

EDIT: Jacob, jag ser fram emot reserapporten från maran:) Om inte annat är det ju en resa i sitt inre. Jag vet, har avverkat två 24 h lopp på skridskor.

Last edited:
Har sprungit ett antal halvmaror men aldrig en helmara.

Kör med Anders Szalkais träningsprogram. Förra veckan tog jag mig igenom rubbet (44 km eller nåt), denna vecka ser det uruselt ut så här långt. Nåja, mañana mañana...

Ok, har aldrig följt hans program men har hört att det är bra. Om du redan hunnit med ett såpass långt pass så ligger du riktigt bra i fas skulle jag säga. Denna blir min 3e mara. Blir det fint väder så brukar de alltid vara mycket folk ute vilket mycket sista milen. Efter att ha sprungit 4,2 mil på asfalt och komma in på löparbanorna på Stadion de sista 200 m, känns som att springa på moln, kanske de bästa på hela loppet ;)

Satsa på Vasaloppet i stället, det är mycket roligare att åka skidor, än att springa:) Och har man guldkort går det alltid att släpa med inlines och stavar på resor så kan alltid träna stakåkningen:)

Nej, jag tränar INTE för Vasaloppet, körde mitt sista 1991. Men det är fortfarande en grym känsla när man kan hålla lite fart i både skate och klassikt:cool:

Kan bara hålla med. Dock är det betydligt lättare att träna inför en maran än vasan, självfallet beroende på var man bor

Det vart en vecka med äventyr.. I början av veckan en resa till OSL för att sedan Flyga vidare till Ronneby. Väl hemma i Stockholms innerstad kom samtalet. Det blev väldigt bråttom. Moskva nästa, flighten gick 13.15 och klockan var redan 12.15 och inget packat. Bokade biljetten, ringde sedan SAS och berättade att jag inte kommer hinna till gaten stänger utan blir sen. Anländer Arlanda klockan 13.08, springer in i 5:an, typiskt - gate F69 står det - i fasttrack inte finns en enda person. Swish igenom och full fart mot passkontrollen - då ropas det i högtalarna efter mig - framme vid passkontrollen. Klockan har blivit 13.15. Springer upp för rulltrappan och där, längst bort i den terminal som känns längre än någonsin står två personer, inser att dom väntar på mig. Bara att springa.. Jag är inte tjock men jag avskyr att känna hur det gungar och hoppar på kroppen då jag jag springer som en påminnelse av att jag måste börja träna, dricka mindre, inte smutta i loungerna osv... Svetten börjar komma i kostym och under dunjacka.. klockan på väggen visar nu 13.18 och det är faktiskt så att dom väntat på mig. Kändes skönt. Dom berättar att dom bara väntade för jag är Pandion.. Tack SAS för visad uppskattning - igen!
Det blir torsdag kväll och dags att resa hem, flighten skall gå 19.15 men inget plan finns där. Inser att det inte kommer något plan. Ena landningsbanan blev just avstängd för att ett plan från Goa (TransAero) kört av banan och kanat 50 meter utan för dess slut. Jag befinner mig på en flygplats i Ryssland och har passerat gränskontrollen och inser att det inte kommer bli allt för lätt att lösa. Men, åter igen visar SAS sin uppskattning. Medans alla andra blir bortforslade genom gränskontrollen i klump fick jag en alldeles egen Scandinavian anställd som hjälpte mig. Kändes ganska pinsamt att bli omhändertagen på några kick medans andra fick vänta länge i den långa kö som nu var fram tlll SAS kontor. I ena kön stod en av våra politiker (S), inget namn, och betedde sig som en riktig skit, skrek och gormade och ville ha 500 euro för problemet. Han tog till och med upp villkoren från IATA för att överbevisa. Då han inte fick som han ville började han vigla andra medresenärer genom att prata om de villkor han ansåg var rätt och att alla skulle ha 500 euro var.. Otroligt!! Detta var ett extra ordinärt tillfälle (plan som kört av) och alltså utom SAS kontroll. Fick min voucher, rum bokat, mat betald och ett fantastiskt bemötande igen av SAS. Även den kvinna som hjälpe mig på plats i Moskva, Julia, är värd allt beröm för sin professionella insats.

Nästa vecka, ARN - BRU - CPH - LHR - ARN
Vecka 9 ARN - BCL - ARN, ARN - LHR . ARN
Vecka 10 ARN - PRG - ARN, ARN - CDG - ARN
Januari blev 22 flighter

Trevlig helg allihopa

EDIT: Jacob, jag ser fram emot reserapporten från maran:) Om inte annat är det ju en resa i sitt inre. Jag vet, har avverkat två 24 h lopp på skridskor.
Haha! Jag bor ju i princip längs med banan så värst mycket fysiskt resande blir det inte. Men gäller väl att man har laddat upp med lite bra saker att tänka på för att fylla upp alla timmar... :p

Ok, har aldrig följt hans program men har hört att det är bra. Om du redan hunnit med ett såpass långt pass så ligger du riktigt bra i fas skulle jag säga.
Han är nästan lite väl pedantisk för min smak, allting är minutiöst planerat. Men det är bra att ha något som nyper en i baken när man lägger tiden på andra frestelser istället. ;) Det är nog ett rätt bra program när allt kommer till kritan.

Nu ska man bara orka hålla samma tempo i 16 veckor till.

Dags att åka hem från en riktigt skön semester i Miami och Karibien. Lyckades tydligen vara hemifrån under den kallaste perioden hittills, vilket jag tackar för. Nu väntar jag på A380:n till Frankfurt och sedan vidare med SAS till CPH och ARN. Läser att det är strejk på gång i Frankfurt, men jag bör precis klara mig. Övernattar på Radisson Arlandia på ARN och åker vidare till KRN på söndag eftermiddag.
Landar där 18:40 och 19:00 ska jag på en vinprovning. Kan bli lite tajt, men det ska nog gå bra. :)
Sedan ledig i två dagar innan det är dags att dra igång jobbet igen.

Rob)Enjoy LH F...både i luften och på marken. Du kommer garanterat att må bra !! Hur lång tid har du i FRA imorgon?

Last edited:
Har sprungit ett antal halvmaror men aldrig en helmara.

Kör med Anders Szalkais träningsprogram. Förra veckan tog jag mig igenom rubbet (44 km eller nåt), denna vecka ser det uruselt ut så här långt. Nåja, mañana mañana...

Själv kör jag hardcore, inte sprungit en meter sen jag slutade kicka boll för 4 år sedan, men maran närmar sig läskigt snabbt, dags att förflytta röven från soffan till löpspåret som går runt kungsholmen, 20 meter utanför dörren, slut på ursäkter....

Själv kör jag hardcore, inte sprungit en meter sen jag slutade kicka boll för 4 år sedan, men maran närmar sig läskigt snabbt, dags att förflytta röven från soffan till löpspåret som går runt kungsholmen, 20 meter utanför dörren, slut på ursäkter....
I helgen blir det familjefokus med träning som krydda. Frun ska åka Vasaloppet så hon måste träna. Jag har aldrig lockats av maraton, jag springer hellre lite "köttigare" lopp som Tjurruset, Stockholms brantaste, Fjällräven Classic osv. Vet inte, det är bara så mycket roligare att bli riktigt lerig och skitig samtidigt på nåt grottmänniskeaktigt sätt....:)

Toppen