Senaste nytt

Fredagstråden™

Båtvakt i klubben blir det inatt. Känns som det är dags att antigen flytta över till en Marina eller skaffa egen brygga :)

Har denna fredag roat mig med att roota min androidlur och därefter frigöra en massa minne genom radering av onödigheter samt flyttning av appar till minneskortet. Så nu känns faktiskt telefonen användbar igen! :)
Annars är det jobb som gäller hela helgen. Håller på att förbereda för lite jobb som ska göras i Umeå nästa vecka.

Hur gör man det? Min Androidtelefon skulle också behöva genomgå en sådan process.

När man har rootåtkomst (jag gjorde det via "SuperOneClick" som jag hittade hos xda-developers) kan man använda ett program som finns i Market och heter Link2SD. Finns en som heter App2SD också, men den verkar kräva minst Android 2.2. Jag har en SE X10 mini pro, så den har Android 2.1 och kommer inte att få fler uppdateringar.
Link2SD har en funktion så att man kan välja att nya appar installeras till minneskortet per default.
Fick loss 90 MB på detta sätt.
Sök runt lite på Swedroid.se så hittar du tips för just din telefon.

När man har rootåtkomst (jag gjorde det via "SuperOneClick" som jag hittade hos xda-developers) kan man använda ett program som finns i Market och heter Link2SD. Finns en som heter App2SD också, men den verkar kräva minst Android 2.2. Jag har en SE X10 mini pro, så den har Android 2.1 och kommer inte att få fler uppdateringar.
Link2SD har en funktion så att man kan välja att nya appar installeras till minneskortet per default.
Fick loss 90 MB på detta sätt.
Sök runt lite på Swedroid.se så hittar du tips för just din telefon.

Tack! Jag har också en Mini Pro, så har du några direktlänkar får du mycket gärna skicka dem. Det är dock ingen brådska, jag kan inte riskera att telefonen lägger av den närmaste veckan, så jag väntar med att försöka.

ETA: Och vet du om det går att ta bort Facebook-appen från telefonen så är jag tacksam för tips angående det också... ;)

Last edited:
Tack! Jag har också en Mini Pro, så har du några direktlänkar får du mycket gärna skicka dem. Det är dock ingen brådska, jag kan inte riskera att telefonen lägger av den närmaste veckan, så jag väntar med att försöka.

ETA: Och vet du om det går att ta bort Facebook-appen från telefonen så är jag tacksam för tips angående det också... ;)

Jag har skickat ett PM med länkar.
Man får upp ett "uninstall"-alternativ om man långklickar på Fb i Link2SD. Vet inte hur det funkar. Jag flyttade bara appen till minneskortet.

God lördagmorgon,Sista minuten (jobbresa) "utflykt" till MUC idag med LH. Sedan hem imorgon via CPH och sas md87. Inte lätt hitta vettiga priser...Trevlig helg.

Ja, då var det fredag igen och jag är i Umeå på helgjobb. Sitter i mitt rum på Choice Hotel Uman och försöker koppla upp mig mot deras fria WiFi via Telia Homerun. Man får ett kort med användarnamn och lösenord som gäller i 24 timmar.
Detta fungerade inte alls, så nu får jag surfa via mobilen istället. Dessutom gick mobilen från att ha haft 28% batteri när jag gick ombord på planet till att när jag gick av ha 2% (???) - och ja, den var avstängd - så efter att ha laddat upp den samt att den gjorde 5 omstarter per automatik, så kom jag äntligen ut på nätet.
Föredrar verkligen lösningen som bl a Radisson oftast har, med att man knappar in rumsnummer och namn för att komma ut på nätet.

Hade några timmar på Arlanda mellan flygen. Hade först tänkt åka in till Stockholm, men till sist la jag ner tanken och satte mig på O'Learys istället. Efter ett tag kom några bekanta förbi som skulle med samma plan.
Lite udda känsla att först flyga från Kiruna till Stockholm och sedan gå ombord på planet till Umeå som sedan fortsätter till Kiruna...
Det var idag en hel del kirunafolk jag kände som skulle med.
Jag tog plats i 2C och det visade sig att Håkan Juholt satt på 2D... Han skulle visst upp till Kiruna för sin Norrbottensturné.

Vi blev lite sena från Stockholm, så det blev hamburgare på Max till middag när jag kom fram. Därefter en god öl på Bishops Arms. Dock gillar jag inte när barpersonalen tio-femton minuter före stängning ställer sig som en hök över gästerna och tycker att man ska dricka upp och därefter kasta sig på låset prick 01:00. Sådan attityd hör inte hemma i ett serviceyrke år 2011! Tyvärr är detta ganska så vanligt förekommande i Sverige.

Hotell Uman använder sig fortfarande av de gamla hålkorten som rumsnyckel och de kärvade något vid ytterdörren. Tur att det fanns personal tillgänglig som kunde öppna. De har middagsbuffé med husmanskost alla dagar året om plus lite annat som jag ska kolla upp. Ska ju ändå bo här till på söndag, då det bär av mot Göteborg via Budapest för statusmatchning till Malév/Oneworld.

Toppen