Senaste nytt

Frankrike förbjuder kortare inrikesresor

Det är ju en intressant väg att gå. På samma sätt villkorade man ju statsstöd till Air France med att se skulle lägga ner en hel del inrikes.

Intressant dock att man bara begränsar det på hur lång tid det tar med tåg, inte på ok tågen faktiskt finns på den sträckan med vettig mängd avgångar. Men det kanske det "alltid" gör i Frankrike.

Hur skulle ej liknande regel slå i Sverige. Finns det ens linjer som är så korta? (där det faktiskt finns tåg - det är ju svårt att ta tåget Stockholm-Visby). Till och med den alltid upptagna sträckan Stockholm-Göteborg skulle ju kvala in som ok för flyg enligt de franska reglerna
Nej på dom flesta linjer med tåg under 2 1/2 timmar i Sverige så har ju flyget slagits ut naturligt eftersom flyglinjerna inte längre blir lönsamma att flyga på. Flygen Stockholm till Norrköping och Linköping har ju försvunnit främst genom konkurrensen från X2000 och flyglinjen Örebro-Stockholm var ju inte längre lönsam när Mälarbanan körde igång. Stockholm-Göteborg lär ju kvala in om vi får höghastighetsjärnväg. Då lär ju restiden hamna under 2 1/2 timma.
Visby är ju en av dom kortare flygrutterna i Sverige. Arlanda-Visby är bara lite drygt halva sträckan jämfört med Arlanda-Landvetter men då även snabbfärjorna är så oerhört mycket långsammare än tåg så lär flyglinjen dit bli kvar. Snabbfärjor är ju dessutom ingen större miljövinst jämfört med flyget.
 
Sundsvall ligger pyrt till också känns det som...
Nej på dom flesta linjer med tåg under 2 1/2 timmar i Sverige så har ju flyget slagits ut naturligt eftersom flyglinjerna inte längre blir lönsamma att flyga på. Flygen Stockholm till Norrköping och Linköping har ju försvunnit främst genom konkurrensen från X2000 och flyglinjen Örebro-Stockholm var ju inte längre lönsam när Mälarbanan körde igång. Stockholm-Göteborg lär ju kvala in om vi får höghastighetsjärnväg. Då lär ju restiden hamna under 2 1/2 timma.
Visby är ju en av dom kortare flygrutterna i Sverige. Arlanda-Visby är bara lite drygt halva sträckan jämfört med Arlanda-Landvetter men då även snabbfärjorna är så oerhört mycket långsammare än tåg så lär flyglinjen dit bli kvar. Snabbfärjor är ju dessutom ingen större miljövinst jämfört med flyget.
 
Att det fortfarande öht flygs på Sundsvall är konstigt.

Tidsvinsten att ta sig från centrala Stockholm till centrala Sundsvall är mer än en timme med flyg jämfört med snabbtåg, vilket nog är tillräckligt för att en del väljer flyget. Sen är det förstås också många som flyger till/från Sundsvall som bara byter flyg på Arlanda vilket tillsammans med de som bara reser lokalt mellan Stockholm och Sundsvall ger ett tillräckligt underlag.
 
Tidsvinsten att ta sig från centrala Stockholm till centrala Sundsvall är mer än en timme med flyg jämfört med snabbtåg, vilket nog är tillräckligt för att en del väljer flyget. Sen är det förstås också många som flyger till/från Sundsvall som bara byter flyg på Arlanda vilket tillsammans med de som bara reser lokalt mellan Stockholm och Sundsvall ger ett tillräckligt underlag.
På vilket sätt räknar du totaltiden? Från stadskärna till stadskärna? Skillnaden i tid med att flyga Sundsvall till Stockholm kontra Stockholm till Sundsvall? Det tar ändå rätt mycket längre tid att flyga från Arlanda än från de mindre flygplatserna. Gissar att som många reser, dvs de vill vara i god tid på flygplatsen, så går det nog på ett ut om man flyger från Arlanda. Inkludera också transit från city till city så undrar jag om många faktiskt inte kan ha en liten tidsvinst med tåget.
 
På vilket sätt räknar du totaltiden? Från stadskärna till stadskärna? Skillnaden i tid med att flyga Sundsvall till Stockholm kontra Stockholm till Sundsvall? Det tar ändå rätt mycket längre tid att flyga från Arlanda än från de mindre flygplatserna. Gissar att som många reser, dvs de vill vara i god tid på flygplatsen, så går det nog på ett ut om man flyger från Arlanda. Inkludera också transit från city till city så undrar jag om många faktiskt inte kan ha en liten tidsvinst med tåget.

Tar det verkligen så mycket mer tid från Arlanda än de mindre flygplatserna? Åtminstone med FastTrack tycker jag det har brukat gå åtminstone genom t4, som inte har så vansinnigt mycket längre vägar ett gå än många av de mindre. (pre pandemic times då)

Att folk sedan ofta tar en massa extra tid på flygplatsen är ju deras val och kan inte rimligt räknas in i tiden. Skillnaden torde ju dessutom bara mindre på inrikes där man ändå inte kan handla taxfree. Och de finns många som tar mer marginal tid på centralen än andra tar på Arlanda. Det är svårt att säga något generellt.

Personligen tar jag oftast *mer* marginal om jag ska med tåget än med flyget i närheten av rusning, eftersom kollektivtrafiken in mot centralen ofta har störningar och det i princip garanterat är mycket köer om man kommer på vägen. Trafiken till Arlanda är mycket mer förutsägbar i båda fallen. Men det beror såklart på var man startar...

3.5 timmar central till central med SJ snabbtåg. Men det förutsätter att man faktiskt bor precis vid centralen (i den enda man startar, förutsatt att man startar hemifrån) och inte har någon pendling där. Och faktiskt ska till en punkt som är precis vid den andra centralen.
 
På tal om om Ostkustbanan (inkl bl.a Sundsvall) så sker snabbtågsupphandling hos SJ, samsides dubbelspårsutbyggnad, just nu. Planeringen för hastighetshöjning (200 till 250km/h) indikerar 9 Dec 2022 (sk. T23).

Man talar om 2h30min mellan stadsskärnorna, vilket troligen innebär att det mesta utom anslutningsflyg försvinner. Kanske kan man även här reglera bort flyget helt, för sträckan, iom att tåget skulle kunna stanna vid Arlanda Station.
 
Toppen