Frågor om att boka Eurobonus award resa

agehall skrev:Varför skulle du få pengarna tillbaka där? Det är ju ditt eget val att du inte bokade om hela resan och det är Austrian som ställt in en flight. Däremot bör du nu får göra ytterligare en ombokning utan extra kostnad.Klicka för att utvidga...
Ja, jag får utan kostnad boka om hemresan till Hav-Bog-Lhr-Arn (det är det enda som har platser med så kort varsel enligt Tallinn).



Jag tänker att jag ska få pengarna tillbaka för att jag betalade för något (Austrian business) som jag nu inte har fått.



Tex om man har en resa Fra-Pek-Icn med Air China i business bokad. Sen bokar man om till flighten Fra-Icn med Lufthansa business för att slippa bytet i Peking för 150 kr. Någon månad före avresa ställer Lufthansa in och det enda som finns kvar är den ursprungliga resan Fra-Pek-Icn. Då känns det också väldigt konstigt att man ska ha behövt betala 150 kr.
 
Gus skrev:Ja, jag får utan kostnad boka om hemresan till Hav-Bog-Lhr-Arn (det är det enda som har platser med så kort varsel enligt Tallinn).Jag tänker att jag ska få pengarna tillbaka för att jag betalade för något (Austrian business) som jag nu inte har fått.Tex om man har en resa Fra-Pek-Icn med Air China i business bokad. Sen bokar man om till flighten Fra-Icn med Lufthansa business för att slippa bytet i Peking för 150 kr. Någon månad före avresa ställer Lufthansa in och det enda som finns kvar är den ursprungliga resan Fra-Pek-Icn. Då känns det också väldigt konstigt att man ska ha behövt betala 150 kr.Klicka för att utvidga...


Näe, eventuell kompensation från SAS skulle vara goodwill i detta läge. Hade det varit det ombokade benet som de bokade om hade det kanske varit värt att bråka (men fortfarande tveksamt), men i det här fallet skulle jag stått över och valt någon annan strid att ta. Om du mailar till kundtjänst och har tur att få en handläggare som har en riktigt bra dag på jobbet så kanske du kan få några poäng som tröst, men jag skulle inte lagt tiden på detta.
 
Fast du betalade ju inte för ”Austrian Business” - du betalade en ombokningsavgift. Du tog ett beslut då, utifrån de variabler du kände till och värderade. Du fick ett val, erbjöds ett gratisalternativ men valde att betala till SAS/Tallinn för att få bokningen precis så som du ville. Nu erbjuds inte längre den flygningen och du erbjuds att gratis boka en ersättningsresa, som i det här fallet - om jag förstått rätt - råkar vara samma som det gratisalternativ som du tidigare ebjöds och valde att tacka nej till.



Min fråga, låt vara retorisk, är litegrand hur många chanser ska man få? Om ersättningsresan hade varit en annan rutt, hade ditt resonemang varit samma då?
 
Berglund skrev:Min fråga, låt vara retorisk, är litegrand hur många chanser ska man få? Om ersättningsresan hade varit en annan rutt, hade ditt resonemang varit samma då?Klicka för att utvidga...
Om resan hade varit via tex New York med Austrian så hade jag varit nöjd. Men nu är det ett helt annat bolag.



Jag tycker att en rimlig regel kunde vara att om betydande flighter på en resa ställs in så borde man få pengarna tillbaka vid en avbokning, inkl. eventuella ombokningsavgifter.



Men det är väl som @fcx säger att man får välja sina strider.
 
Ombokningsavgiften är ju en serviceavgift och inte en del av flygpriset så för min del ett lite konstigt resonemang att man borde få tillbaka den pengen.
 
gjohansson skrev:Ombokningsavgiften är ju en serviceavgift och inte en del av flygpriset så för min del ett lite konstigt resonemang att man borde få tillbaka den pengen.Klicka för att utvidga...
Ja en service för att få resa en speciell rutt tex. Om sedan rutten ställs in så tycker jag det är konstigt att man behövt betala pengar för det hela. Då var blev det ju ingen service till slut.



Hade du inte tyckt det hade känts konstigt att behöva betala 150 kr i det här exemplet?: Man har resan Fra-Pek-Icn med Air China bokad. Sen bokar man om till flighten Fra-Icn med Lufthansa för att slippa bytet i Peking för 150 kr. Någon månad före avresa ställer Lufthansa in och det enda som finns kvar är den ursprungliga resan Fra-Pek-Icn.
 
Gus skrev:Ja en service för att få resa en speciell rutt tex. Om sedan rutten ställs in så tycker jag det är konstigt att man behövt betala pengar för det hela. Då var blev det ju ingen service till slut.Klicka för att utvidga...


Men du betalade ju en avgift för att boka om utresan och den är fortfarande samma och därmed är ju den servicen du betalade 150x3 för fortfarande gällande. Jag hade förstått ditt resonemang om någon av flighterna på utresan blivit inställda även om jag inte tycker du skulle få tillbaka några pengar då heller, men som sagt det hade vart lättare att förstå ditt resonemang.
 
Jag är på jakt efter Eurobonus-resa till USA, och om jag inte lyckas få till business, kom jag att tänka på att LH ju har premium economy. Släpper de award-säten i denna klass på long haul? Hittar inte så mycket referenser till denna bokningsklass i forumen. Och på Expert Flyer kan jag bara välja klass X.
 
Martin74 skrev:Jag är på jakt efter Eurobonus-resa till USA, och om jag inte lyckas få till business, kom jag att tänka på att LH ju har premium economy. Släpper de award-säten i denna klass på long haul? Hittar inte så mycket referenser till denna bokningsklass i forumen. Och på Expert Flyer kan jag bara välja klass X.Klicka för att utvidga...
De släpps inte till Eurobonus vad jag vet. Däremot till Lufthansas eget program.

Annars kan du ju boka premium economy med SAS
 
Martin74 skrev:Jag är på jakt efter Eurobonus-resa till USA, och om jag inte lyckas få till business, kom jag att tänka på att LH ju har premium economy. Släpper de award-säten i denna klass på long haul? Hittar inte så mycket referenser till denna bokningsklass i forumen. Och på Expert Flyer kan jag bara välja klass X.Klicka för att utvidga...


Den här gör det väldigt lätt att hitta platser hos SAS med eurobonus: SAS Business award flights - Travelhacks
 
Hej! Utöver att det är lite dyrare i poäng att boka en *A bonusresa, vad är skillnaden i skatter och avgifter? Ex.vis. hur mycket dyrare blir det att flyga med Uniteds direkt-kärra till Newark från Arlanda, jämfört med SAS egna?
 
GalleyMaster skrev:Hej! Utöver att det är lite dyrare i poäng att boka en *A bonusresa, vad är skillnaden i skatter och avgifter? Ex.vis. hur mycket dyrare blir det att flyga med Uniteds direkt-kärra till Newark från Arlanda, jämfört med SAS egna?Klicka för att utvidga...
Reser du Skandinavien-USA enbart med SAS brukar skatter/avgifter uppgå till ca 500-700 SEK. Väljer du istället en Star Alliance-award så blir det lite mer än 3000 SEK.
 
filip23 skrev:Fråga: om man har bokat en bonusresa med 2-4-1, och flighten blir inställd pga väder eller dylikt, får man tillbaka poängen och vouchern då? Vare sig det är SAS eller Star Alliance?Klicka för att utvidga...


Du blir ju ombokad till en annan flight.
 
Kan man nyttja 2 st 2-4-1 vouchers på samma bokning när man är 3 personer som skall åka? (jag misstänker att frågan ställts tidigare, men hittade inget när jag sökte)
 
Vet någon hur det är med tillgänglighet inrikes Nya Zeeland med business air new Zeeland med eurobonus?



Försöker komplettera en gjord bokning i början av mars 2019.

Dock hittar jag bara tillgång i ekonomi på United.
 
Matore skrev:Vet någon hur det är med tillgänglighet inrikes Nya Zeeland med business air new Zeeland med eurobonus?Försöker komplettera en gjord bokning i början av mars 2019.Dock hittar jag bara tillgång i ekonomi på United.Klicka för att utvidga...
Jag vill minnas att de brukar vara snåla med awards.
 
Matore skrev:Vet någon hur det är med tillgänglighet inrikes Nya Zeeland med business air new Zeeland med eurobonus?Försöker komplettera en gjord bokning i början av mars 2019.Dock hittar jag bara tillgång i ekonomi på United.Klicka för att utvidga...



Jakob Österberg skrev:Jag vill minnas att de brukar vara snåla med awards.Klicka för att utvidga...


Jag tror inte de erbjuder business inrikes alls utan bara sina Economy och Economy More (eller vad det heter, det är i princip SAS Plus med blockerat mittsäte).



Jag hittade däremot en Business-plats mellan Auckland och Brisbane med SAS Eurobonus. Den rutten flygs med en 777-300ER.
 
Back
Top