Frågor om att boka Eurobonus award resa

P-L skrev:Om jag bokar en t/r med SAS där utresa är i business och hemresa är i plus, kan jag då kostnadsfritt boka om online eller är det enklare att avboka och boka ny resa? Tänker på hur det funkar ifall man hittar hemresa i business till slut.Klicka för att utvidga...


Du kan ändra hemresan, men tillkommer ändringsavgift på 150kr plus ev nya skatter om det är en annan routing
 
P-L skrev:Om jag bokar en t/r med SAS där utresa är i business och hemresa är i plus, kan jag då kostnadsfritt boka om online eller är det enklare att avboka och boka ny resa? Tänker på hur det funkar ifall man hittar hemresa i business till slut.Klicka för att utvidga...
Om du bokar online kan du ändra online utan ändringskostnad om det handlar om att ändra klass.
 
pswe skrev:Om du bokar online kan du ändra online utan ändringskostnad om det handlar om att ändra klass.Klicka för att utvidga...
Stämmer bra! Men det förutsätter att alla segment finns i samma klass. Om man exempelvis hittar en Business på longhaul men har anslutningar så måste även dessa finnas i samma klass (Plus för SAS såklart), för att man ska kunna ändra online. Annars får man ringa in och betala 150kr.
 
J1981 skrev:Du kan ändra hemresan, men tillkommer ändringsavgift på 150kr plus ev nya skatter om det är en annan routingKlicka för att utvidga...



pswe skrev:Om du bokar online kan du ändra online utan ändringskostnad om det handlar om att ändra klass.Klicka för att utvidga...



Mattias Holmén skrev:Stämmer bra! Men det förutsätter att alla segment finns i samma klass. Om man exempelvis hittar en Business på longhaul men har anslutningar så måste även dessa finnas i samma klass (Plus för SAS såklart), för att man ska kunna ändra online. Annars får man ringa in och betala 150kr.Klicka för att utvidga...


I det här fallet är det en ren SAS award. Enbart klassbyte och inget annat (från Plus till Business, alltså). Tack för era svar!
 
Och vi följer upp med ny fråga:



Jag försöker boka en resa åt svärföräldrarna men får inte riktigt rätt på det. Jag vill inte använda deras EB-nummer, mail eller telefonnummer då det ska vara en julklapp och vill förhindra att de får en notis med att en ny resa finns tillgänglig i appen alt. att de får mail om resan innan julafton. Jag lämnar således frequent flyer-program tomt och fyller i min mailadress samt telefonnummer men deras namn, kön och födelsedatum. När jag klickar mig vidare går det fint fram tills att jag ska betala för då får jag följande meddelande:



"SYSTEM ERROR



Invalid frequent flyer number.Please modify."



Går det inte att boka en awardresa utan ett Eurobonus-nummer?
 
Nej det går inte. Verkar vara något fel. Försökte köpa en till min syster och hennes man för någon vecka sedan och hade samma problem. Försökte ett antal gånger och var i kontakt med supporten utan resultat. Då min 2-4-1 var på väg att gå ut var jag tvungen att skapa ett eb-konto till henne. Bara första personen har ett eb-nr går det bra.
 
Går det lösa genom att lägga in sig själv som en tredje resenär och uppge ditt egna eb-nummer? Du kan sedan splitta ut dig själv och avboka.
 
P-L skrev:Och vi följer upp med ny fråga:Jag försöker boka en resa åt svärföräldrarna men får inte riktigt rätt på det. Jag vill inte använda deras EB-nummer, mail eller telefonnummer då det ska vara en julklapp och vill förhindra att de får en notis med att en ny resa finns tillgänglig i appen alt. att de får mail om resan innan julafton. Jag lämnar således frequent flyer-program tomt och fyller i min mailadress samt telefonnummer men deras namn, kön och födelsedatum. När jag klickar mig vidare går det fint fram tills att jag ska betala för då får jag följande meddelande:"SYSTEM ERRORInvalid frequent flyer number.Please modify."Går det inte att boka en awardresa utan ett Eurobonus-nummer?Klicka för att utvidga...


Skriv ditt eget EB-nummer på första resenären och se vad datorn säger? Så länge det är rätt sedan när de ska resa kan jag inte se vad som skulle kunna vara problematiskt om detta funkar för att ta dig vidare.
 
Canadien skrev:Skriv ditt eget EB-nummer på första resenären och se vad datorn säger? Så länge det är rätt sedan när de ska resa kan jag inte se vad som skulle kunna vara problematiskt om detta funkar för att ta dig vidare.Klicka för att utvidga...
Funkade inte för mig. Tror dom har kontroll namn och eb-nr. Vilket låter vettigt.
 
Har SAS tagit bort en massa bonusbiljetter? Eller har de tagit slut?

För några dagar sen fanns det i princip varje dag i September/Oktober 2 platser CPH - ORD i business när jag kollade på Awardhacks.



Nu finns det kanske 1 dag per månad med 2 businessplatser.
 
Roseleaf skrev:Har SAS tagit bort en massa bonusbiljetter? Eller har de tagit slut?För några dagar sen fanns det i princip varje dag i September/Oktober 2 platser CPH - ORD i business när jag kollade på Awardhacks.Nu finns det kanske 1 dag per månad med 2 businessplatser.Klicka för att utvidga...


Jag bokade en resa förra veckan och tog då de sista flighterna för två pers, men kan hålla med om att det är ovanligt snålt med platser just nu.
 
Även jag upplever som att det är mindre biljetter än vanligt. Har jagat biljetter för nästa höst och därför bevakat ganska noga och löste sig till slut och fått två till två turer i C (för vardera två personer). Samt att det från EWR varit extremt få släpp mot ARN och OSL.



Men finns säkert någon som kan ta fram statistik för detta och säga om känslan är rätt eller fel.
 
Canadien skrev:Skriv ditt eget EB-nummer på första resenären och se vad datorn säger? Så länge det är rätt sedan när de ska resa kan jag inte se vad som skulle kunna vara problematiskt om detta funkar för att ta dig vidare.Klicka för att utvidga...


Testat det men funkade inte. Som nili sa har de antagligen koll på det.
 
ZZZebra skrev:Även jag upplever som att det är mindre biljetter än vanligt. Har jagat biljetter för nästa höst och därför bevakat ganska noga och löste sig till slut och fått två till två turer i C (för vardera två personer). Samt att det från EWR varit extremt få släpp mot ARN och OSL.Men finns säkert någon som kan ta fram statistik för detta och säga om känslan är rätt eller fel.Klicka för att utvidga...


Kändes bara som det var från en dag till en annan så försvann alla platser från 1 oktober och framåt.

Men det kanske kommer tillbaka något.



Noterbart är iaf att det bara finns 1 businessplats CPH - EWR från 1 Juli och framåt.
 
Planerar för en resa till Sydostasien och hittar ingen sammanställning för när flygbolagen släpper sina award-biljetter i business i dessa Covid-tider. Det gäller en Star Alliance-bokning med Eurobonuspoäng. Skulle behöva hjälp med att sammanställa mina olika alternativ (som jag får till följande bolag):



SQ: Släpper inga alls för tillfället

TG: 337 dagar enligt United, men har för mig att det är 90 dagar för EB?

TK: 330 dagar

NH: ?

LX: ?

LH: 180 dagar?

OS: ?

Något annat flygbolag jag glömmer?



Är inte intresserad av LOT eller Air China, är generellt inte heller intresserad av att flyga via "norra" Asien (Kina, Japan, Sydkorea) förutom NH då jag gillar deras senaste businessprodukt.
 
Hela min bokning nu till Kanada 28:e dec har bara försvunnit från Mina Bokningar och i appen står det ”This booking no lounger exist and Will be removed”.



Inte fått något mail eller sms från SAS. Någon som har fått samma sak?



Kan SAS bara boka av utan någon info eller möjlighet till ombokning? Inga poäng har kommit tillbaka heller. Resan av bokad med en voucher som har gått ut så det känns ju trist om de käbblat bort vouchern.
 
Doctor-X skrev:Hela min bokning nu till Kanada 28:e dec har bara försvunnit från Mina Bokningar och i appen står det ”This booking no lounger exist and Will be removed”.Inte fått något mail eller sms från SAS. Någon som har fått samma sak?Kan SAS bara boka av utan någon info eller möjlighet till ombokning? Inga poäng har kommit tillbaka heller. Resan av bokad med en voucher som har gått ut så det känns ju trist om de käbblat bort vouchern.Klicka för att utvidga...


Har du gjort någon ombokning på biljetten?



Jag fick biljetter avbokade i tisdags och upptäckte det genom att skatterna återbetalades. Enligt SAS var biljetten inte korrekt biljetterad vid en ombokning i september. Jag ser ingen skillnad på den felaktiga och den nu korrekta bokningsbekräftelsen. Ursprunglig bokning gjord i slutav av september och blev avbokad i tisdags. Upptäckte det när skatterna återbetalades, men poängen blev inte återbetalade. Kundtjänst löste det smidigt och fick poängen återinsatta inom 1 timme efter att jag påpekat detta.



Diskussion om bokade Award-bokningar | Sida 236 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor



I den tråden verkar det vara ett par till som i dagarna fått strul med sina bokningar.
 
Doctor-X skrev:Hela min bokning nu till Kanada 28:e dec har bara försvunnit från Mina Bokningar och i appen står det ”This booking no lounger exist and Will be removed”.Inte fått något mail eller sms från SAS. Någon som har fått samma sak?Kan SAS bara boka av utan någon info eller möjlighet till ombokning? Inga poäng har kommit tillbaka heller. Resan av bokad med en voucher som har gått ut så det känns ju trist om de käbblat bort vouchern.Klicka för att utvidga...


Samma sak hände mig på en bokning till Tokyo 2021. Fick en notis i SAS appen igår eftermiddag med samma text som du nämner. På kvällen fick jag ett email från AwardFares att det nu fanns två platser i First HND-LHR lediga (en bevakning jag glömt ta bort). Jag antar att det var mina två platser som "släpptes" igen!?



Jag ringde precis Award Booking nu på morgonen. Efter en stunds väntan sa agenten att de inte visste vad som hänt och att han lyckats återställa bokningen som den var tidigare. Det skulle synas i SAS-appen under dagen. Får se om det gör det...



Någon som vet vad som händer med specifika sittplatserna som var bokade på originalbokningen?
 
skumbanan skrev:Samma sak hände mig på en bokning till Tokyo 2021. Fick en notis i SAS appen igår eftermiddag med samma text som du nämner. På kvällen fick jag ett email från AwardFares att det nu fanns två platser i First HND-LHR lediga (en bevakning jag glömt ta bort). Jag antar att det var mina två platser som "släpptes" igen!?Jag ringde precis Award Booking nu på morgonen. Efter en stunds väntan sa agenten att de inte visste vad som hänt och att han lyckats återställa bokningen som den var tidigare. Det skulle synas i SAS-appen under dagen. Får se om det gör det...Någon som vet vad som händer med specifika sittplatserna som var bokade på originalbokningen?Klicka för att utvidga...


Hände mig på en star award + 3 st SAS revenuebokningar igår.

Massa notiser, alla kl 08:58, om att "your booking has been canceled" från sas-appen, inga mail eller SMS.



Ringde omedelbart (Nej, jag har inget bättre för mig) SAS vanliga kundtjänst som på en par minuter återställde allt med kommentaren "oj här har det blivit något systemfel".

Sittplatsvalen och Eurobonusnummer för samtliga passagerare på alla bokningarna är kvar för min del i alla fall.
 
Back
Top