Senaste nytt

Från juli 2014 försvinner möjligheten att köpa poäng på Miles & More

Jag säger inte att det inte kan vara en lönsam eller bra affär. Jonas C sa ju dock att det kunde vända SAS lönsamhetsproblem, vilket jag har svårt att tro. Men vem vet? Inte jag iaf, utan jag spekulerar bara för fullt. :) Om det fanns sådana stora pengar att tjäna, då skulle väl alla göra det? Eller är det bara USDM och LifeMiles som är smarta nog? Låter ju inte troligt i mina öron iaf.

Jag säger inte att det inte kan vara en lönsam eller bra affär. Jonas C sa ju dock att det kunde vända SAS lönsamhetsproblem, vilket jag har svårt att tro. Men vem vet? Inte jag iaf, utan jag spekulerar bara för fullt. :) Om det fanns sådana stora pengar att tjäna, då skulle väl alla göra det? Eller är det bara USDM och LifeMiles som är smarta nog? Låter ju inte troligt i mina öron iaf.

Att vända på lönsamheten kanske var lite överdrift från min sida, men det kan nog vara en bra vinstkälla. Ser man hur tunna marginalerna är på en flygning så kan en "lyckad" miles försäljning/bokning motsvara vinsten för en kortdistansflygning. Det faktum att US Airways började tilldela statuskort till de som köpt mest miles är ju ett tecken på att de faktiskt tjänar pengar genom dessa affärer.

Tror nog att det ligger i strategin att Lufthansa vill göra sitt bonusprogram så oattraktivt som möjligt för resenärer. I deras ögon likställs en lojal kund med kostnader, och deras idealkund är förmodligen någon som köper fullpris First, struntar i att utnyttja markfaciliteterna (för de informerar ju inte sina First resenärer om lounger eller dylikt) och inte har något FFP inlagt i bokningen.

Ironin i det hela är att Lufthansa gråter ut i media att de förlorar marknadsandelar till konkurrenter, vilket egentligen inte borde komma som en överraskning då man aktivt jobbar mot att jaga bort sina kunder.

Noterade för övrigt att man kan föra över Melia points till Miles&More med en växlingskurs på 2:1. Melia points går dessutom att köpa ganska billigt, så jag tror nog att det är en bättre affär. Kanske kan vara något för gdaily?

Japp, Lufthansa sätter sig ner och mötets agenda är hur företaget ska göra sitt bonusprogram så oattraktivt som möjligt. Hur tänker du här?

Självfallet är intäkter oerhört viktigt för Lufthansa. Vad annars anser du som en lojal kund? I dem flesta företags ögon (även t.ex ICA) så anses du som en intäkt och målet är att få dig att spendera så mycket pengar som möjligt och välja dem över konkurrenterna genom diverse olika utbud och erbjudanden.

I övrigt vill jag tillägga att flygbranschen inte är såpass centrerad kring frequent flyer programmes, trots att det kanske kan verka så från communities som denna och Flyertalk. Visst, Lufthansa har gjort vissa försämringar (även för HONs) och dem har haft en uppförsbacke ett tag men från den informationen jag har försöker dem förnya sina koncept och utbud för att matcha konkurrenternas :)

Last edited:
Japp, Lufthansa sätter sig ner och mötets agenda är hur företaget ska göra sitt bonusprogram så oattraktivt som möjligt. Hur tänker du här?

Det handlar nog mest om att Lufthansa vill övergå till att vara mer transaktionsinriktade än relationsinriktade. Lufthansa likställer en lojal kund som en kostnad och bortser från alla fördelar som lojala kunder medför. En Senator som enbart flyger Economy kanske inte genererar några större vinster på kort sikt, men han bidrar i alla fall med en stadig intäktsström (vilket på lång sikt kan översättas till vinster) och låga underhållskostnader. Det kostar 10ggr mer att försöka vinna en ny kund än att behålla en befintlig, i synnerhet när man betraktar kostnader i reklam och eventuella promotioner.

Lufthansa väljer att gå på raka motsatsen där man hellre premierar kunder som bidrar med vinst på kort sikt och inte värdesätter långsiktig lojalitet. Det är ganska uppenbart med tanke på att Miles&More inte erbjuder fördelar som är ömsesidiga mot pris och värdeproposition, sett ur de flesta kunders perspektiv.

Självfallet är intäkter oerhört viktigt för Lufthansa. Vad annars anser du som en lojal kund? I dem flesta företags ögon (även t.ex ICA) så anses du som en intäkt och målet är att få dig att spendera så mycket pengar som möjligt och välja dem över Coop genom diverse olika utbud och erbjudanden.

När man talar om kundlojalitet så ska man i första hand inte ha vinstmaximering som fokus, utan snarare försöka fokusera på mer pluralistiska faktorer som marknadsandel och kundnöjdhet. Vinsten kommer i andra hand. I Lufthansas fall har man på senare tid tappat marknadsandelar till Gulfbolagen och Turkish (flygbolag med lägre kostnadsbas än Lufthansa), så att jaga bort kunder man tycker är olönsamma till konkurrenter som anser samma kunder vara lönsamma känns ganska kontraproduktivt i min mening. Likaså spelar kundnöjdheten stor betydelse i avseendet viral marknadsföring. Nöjd kund lockar nya kunder, missnöjd kund förhindrar nya kunder.

Jag observerar med stort intresse åsikterna gällande detta ämne. Oftast kommer dessa från resenärer som inte alls passar i den profil som Lufthansa har i sina tankar för vem man skall ge extra tid och kraft till. Men alla har rätt till sin åsikt, men någon skulle kanske hävda att Miles & More är Europas bästa program för just den personen. Kanske är man bland de 40% av Lufthansas resenärer som är storkunder och har bra avtalspriser i ”M”, ”B”, ”D” eller ”A” klass, och därmed tycker Miles & More är superbra. Så ett tips är att kanske inte ödsla så mycket tid och kraft på något som inte passar ett resmönster ändå, och inse att världen kanske är lite mer nyanserat utanför vår lilla, enkla, smala ”nerd-värld” som vi lever i dessa forum.

Lufthansa har valt en strategi som nog inte passar ”bargain-hunters” eller även ”medvetna resenärer”. Få om några i världen, tar bättre hand om premiumkunder och de kunder som genererar väldigt mycket värde inom Lufthansagruppen. Gruppens erbjudande till Förstaklass och HON är världsledande. Jag skulle också hävda, att under senaste året har jag på SEN-nivå känt av att jag får mycket uppmärksamhet på flygplatsen, men framför annat ombord. Så kanske detta är en effekt av att det blir färre med SEN-nivå något som är avsiktligt.

Är Miles & More det perfekta program i mina ögon? Absolut inte, jag tycker man delvis lämnar ”oss i mitten” med sämre värde. Min åsikt om revenuebaserade modeller har jag varit ganska öppen med; lägre yield = mindre poäng/miles/Avios. Men att säga att Miles & More är Europas sämsta program är en väldigt subjektiv bedömning och jag kan hitta ett antal kunder som skulle hävda motsatsen, att det är Europas bästa program för deras resmönster.

Sedan har Lufthansa Gruppen och särskilt Lufthansa German Airlines en paranoid bild av Mellanösternbolagen. Men det blir inte Miles & More som blir tungan på vågen för överlevnad mot dessa. Det är andra faktorer som styr…

Jag observerar med stort intresse åsikterna gällande detta ämne. Oftast kommer dessa från resenärer som inte alls passar i den profil som Lufthansa har i sina tankar för vem man skall ge extra tid och kraft till. Men alla har rätt till sin åsikt, men någon skulle kanske hävda att Miles & More är Europas bästa program för just den personen. Kanske är man bland de 40% av Lufthansas resenärer som är storkunder och har bra avtalspriser i ”M”, ”B”, ”D” eller ”A” klass, och därmed tycker Miles & More är superbra. Så ett tips är att kanske inte ödsla så mycket tid och kraft på något som inte passar ett resmönster ändå, och inse att världen kanske är lite mer nyanserat utanför vår lilla, enkla, smala ”nerd-värld” som vi lever i dessa forum.

Lufthansa har valt en strategi som nog inte passar ”bargain-hunters” eller även ”medvetna resenärer”. Få om några i världen, tar bättre hand om premiumkunder och de kunder som genererar väldigt mycket värde inom Lufthansagruppen. Gruppens erbjudande till Förstaklass och HON är världsledande. Jag skulle också hävda, att under senaste året har jag på SEN-nivå känt av att jag får mycket uppmärksamhet på flygplatsen, men framför annat ombord. Så kanske detta är en effekt av att det blir färre med SEN-nivå något som är avsiktligt.

Är Miles & More det perfekta program i mina ögon? Absolut inte, jag tycker man delvis lämnar ”oss i mitten” med sämre värde. Min åsikt om revenuebaserade modeller har jag varit ganska öppen med; lägre yield = mindre poäng/miles/Avios. Men att säga att Miles & More är Europas sämsta program är en väldigt subjektiv bedömning och jag kan hitta ett antal kunder som skulle hävda motsatsen, att det är Europas bästa program för deras resmönster.

Sedan har Lufthansa Gruppen och särskilt Lufthansa German Airlines en paranoid bild av Mellanösternbolagen. Men det blir inte Miles & More som blir tungan på vågen för överlevnad mot dessa. Det är andra faktorer som styr…

You took the words right out of my mouth! Ett FFP kan vara fantastiskt för en person och katastrofalt för andra. Det hela beror på hur och vad du flyger och hur ditt resemönster ser ut :)

Köpa Coop Superpunkte (i Schweiz) kupong och lösa in den till Coop Superpunkte. Sedan kan man växla Coop Superpunkte till Miles&More miles.
Det finns dock årlig kvot. Jag kommer inte ihåg exakt men det var antingen 100.000 Coop Superpunkte eller Miles&More miles.
Man kan konvertera max 500,000 Coop Superpunkte till 250,000 M&M miles per år.

Jag attraheras lite av tanken att det är svårt att nå stutus inom Miles&More. Det är väl lite perverst - men låt gå. :)

SK gav mig ett EBG efter 2 vändor till Prag och A3 gav mig ett guld efter en interkontinental i C. Känns ju inte särskilt exklusivt - eller ens smart. Varför skulle jag förtjäna guldstatus på dessa bolag när jag rest för en spottstyver? Inte undra på att SAS går back.....

Jag håller med dig där Jacob K. Tyvärr är de flesta program ganska urvattnade och för enkla att nå status i, förutsatt att man faktiskt flyger lite. EBD hos SAS är nivån jag skulle ha lagt EBG på om jag hade bestämt...

Jag attraheras lite av tanken att det är svårt att nå stutus inom Miles&More. Det är väl lite perverst - men låt gå. :)

SK gav mig ett EBG efter 2 vändor till Prag och A3 gav mig ett guld efter en interkontinental i C. Känns ju inte särskilt exklusivt - eller ens smart. Varför skulle jag förtjäna guldstatus på dessa bolag när jag rest för en spottstyver? Inte undra på att SAS går back.....

SAS tanke med det är i alla fall den att en EBG är mer lojal än en kund som inte har status, sedan var det en språngbräda mot Diamond, det ser man på hur kampanjen var utformad. En EBD bokar mer SAS än en kund som inte ens är Guld.

Frequent Flyer programmet är inte i första hand till för att ge oss förmåner - det blir en bieffekt. Programmet är till för att driva nybokningar!!!!

Toppen