Senaste nytt

Från 14e Mars 2024 höjs avgiften för Amex Elite & Premium

M.K

Medlem
@Jane Insane ja jag förenklade resonemanget lite ser jag.

En möjligen bra taktik, för er som vet hur och har möjlighet, är att betala 3750/7500:- redan i januari för 1/2 vouchers. Sedan nedgradering resterande del av 2024.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Vi får inte glömma Amex shrinkflation.

Listan på borttagna förmåner är lång för speciellt Plat och Elite. Listan över nya förmåner desto kortare.

-Ner från 30eb/100kr SAS biljetter
-SAS Premium ingår ej längre med Plat
-Färre hotellprogram med förmåner
-Vi måste betala allt med ett av Amex korten för reseförsäkring, ej bägge.
-Förstört MR program
-Ej Lounge on the go med Elite längre
-Många färre erbjudanden generellt

Etc. etc.

Väldigt synd att de inte ens försöker skapa ett riktigt bra kort som de verkligen har resurser till.

Ett kombinerat Plat/Elite kort med bägge kortens förmåner utan f/x och med Elites gamla intjäning med 30p för SAS biljetter. Spend offers som med Plat på andra marknader vore också trevligt. Finns liknande Plat partnerkort på andra marknader. Ge oss det så får de även rejält med spend igen från oss.
Ja, nu är det faktiskt dags att skjuta in lite nya förmåner i Elitekortet, om det nu ska vara ett "livsstilskort".
 

xz0781

Medlem
SKulle gärna säga upp Elitekortet nu då jag har 2 st vouchers för 2024 och redan nått EB-guld för innevarande år. Men.... då hyrbilsförsäkringen är värd så mycket (oftast lika mycket med självriskeliminering hos uthyraren som själva hyran) så blir det nog att behålla kortet. Hyr bil utomlands regelbundet. If har visserligen en hyrbilsdel i min hemförsäkring men täcker bara 10.000:- vilket nästan aldrig räcker.
 

Tamas

Medlem
SKulle gärna säga upp Elitekortet nu då jag har 2 st vouchers för 2024 och redan nått EB-guld för innevarande år. Men.... då hyrbilsförsäkringen är värd så mycket (oftast lika mycket med självriskeliminering hos uthyraren som själva hyran) så blir det nog att behålla kortet. Hyr bil utomlands regelbundet. If har visserligen en hyrbilsdel i min hemförsäkring men täcker bara 10.000:- vilket nästan aldrig räcker.
Kolla M bilresa som pratades om i en annan tråd.
 
SKulle gärna säga upp Elitekortet nu då jag har 2 st vouchers för 2024 och redan nått EB-guld för innevarande år. Men.... då hyrbilsförsäkringen är värd så mycket (oftast lika mycket med självriskeliminering hos uthyraren som själva hyran) så blir det nog att behålla kortet. Hyr bil utomlands regelbundet. If har visserligen en hyrbilsdel i min hemförsäkring men täcker bara 10.000:- vilket nästan aldrig räcker.
Ett tips kan vara att teckna en hyrbilsförsäkring via extern part typ https://riversidemalta.com.mt/
Jag tecknade en årlig som täcker i hela världen för ca €80 förra sommaren.
 

TP12

Medlem
Tråkigt med höjning men det går väl inte att få ihop 20000 poäng på billigare sätt än den nya årsavgiften så för många kommer det nog innebära att kortet får vara kvar i plånboken ändå.
Mmm, platinum ryker nog vid årsskiftet. Elite ska jag klura på, har gynnats en hel del av poängen man får via SAS MC och får i praktiken guld utan problem med SAS MC och Elite utan en enda flygning så kan nog skippa Elite.

Att dra in två vouchers blir billigare om jag och sambon skulle ha varsitt Amex Premium.
 

ARN01

Medlem
Börjar definitivt närma sig en smärtgräns nu. Med MC och ett gäng extrakort vill jag inte längre veta vad mina kort kostar och om det verkligen är motiverat. Framförallt eftersom ett allmänt minskat reseintresse senaste åren från min sida gör att det numera bara är en begränsning att maximera poäng/vouchers/nivåförmånar. Tidigare kände jag snarare tvärtom, det var bara bra att jag tvingades åka till Djibouti eftersom det möjligjorde en businessresa till halva priset och poängspendering, eller intjäning, på Sheraton.
Dags att ta sig en funderare.
 
Toppen