Senaste nytt

Frågor om SAS service på longhaul

Jag tror en hel del ligger i hur man själv är. Är du som passagerare oartig/butter/avvisande eller liknande är det med skandinavisk personal säkert större risk att du får ett liknande bemötande tillbaka. Kanske kan det förklara en del av skillnaderna vi rapporterar på forumet? (även jag har fått riktigt dåligt bemötande såklart, men det hör till ovanligheter).

Personligen föredrar jag ett sådant "ärligt" bemötande hellre ett konstant, opersonligt leende som andra flygbolag kan tillhandahålla.

När jag jobbade med kundtjänst fick jag lära mig att le även på telefonen, det hjälper mig också som kund i många bemötanden.
Ligger nog mycket i det. Tog med min far på en resa med SAS till SFO i business. Han är rätt resvan men hade aldrig åkt annat än ekonomi så han var rätt fascinerad av allt i business, vilket personalen märkte och de gick verkligen in för att göra resan så bra som möjligt för honom. Han klev av med vinflaskor i handbagaget, erbjöds whiskeyprovning med alla sorters whiskey från alla klasser (helt på personalens initiativ), med mera. Får ta med honom oftare för så bra service har jag nog aldrig varit med om i business (oavsett bolag). :D

Detta är inte alls min erfarenhet. Jag har flugit premium på långsträcka flera gånger per år de senaste åren och har mestadels haft servicevillig besättning som gärna ordnar extra dricka.

Ja, men det ligger väl i det klassiska konsekvent inkonsekvent från SAS. Visst finns det guldkorn, men det är inte sällan man får ställa brickan på golvet på framför sig för man inte hann med innan de började plocka undan igen och gud förbjude de kommer och ta skräp efter att de varit igenom med vagnen en gång. eller det där evinnerliga tjatet om att beställa all drickan på en gång för att det ska bli lättare för flygpersonalen.

Så visst, om man har en förväntning på service som ligger i linje med personalens linje av att göra så absolut lite det bara går så blir man nöjd. Och jag förstår om man reser mest med SAS så ligger ribban där. Jag tycker personligen den ribban är lite väl låg och förväntar mig mer, men smaken är som baken - liberal.

Ja, men det ligger väl i det klassiska konsekvent inkonsekvent från SAS. Visst finns det guldkorn, men det är inte sällan man får ställa brickan på golvet på framför sig för man inte hann med innan de började plocka undan igen och gud förbjude de kommer och ta skräp efter att de varit igenom med vagnen en gång. eller det där evinnerliga tjatet om att beställa all drickan på en gång för att det ska bli lättare för flygpersonalen.

Så visst, om man har en förväntning på service som ligger i linje med personalens linje av att göra så absolut lite det bara går så blir man nöjd. Och jag förstår om man reser mest med SAS så ligger ribban där. Jag tycker personligen den ribban är lite väl låg och förväntar mig mer, men smaken är som baken - liberal.
Hur ofta har u flygit sas economy/premium och behövt ställa bricka på golvet eller sett någon annan göra det?
Har väl säkert omkring 50 flighter longhaul med sas som inte varit Business och aldrig behövt göra det själv eller sett någon annan göra det.

Att beställa all dryck på en gång är ju dock ett otyg. När man säger att man vill ha 2 GT, 3 öl, en cognac till kaffet brukar dock kommentatorn bli (vi kommer förbi igen).

Din negativitet mot SAS lyser verkligen igenom med den ena storyn värre än den andra. Hur många andra upplever egentligen samma sak, för jag hör och läser inte liknande från andra direkt ofta.

Hur ofta har u flygit sas economy/premium och behövt ställa bricka på golvet eller sett någon annan göra det?
Har väl säkert omkring 50 flighter longhaul med sas som inte varit Business och aldrig behövt göra det själv eller sett någon annan göra det.

Att beställa all dryck på en gång är ju dock ett otyg. När man säger att man vill ha 2 GT, 3 öl, en cognac till kaffet brukar dock kommentatorn bli (vi kommer förbi igen).

Din negativitet mot SAS lyser verkligen igenom med den ena storyn värre än den andra. Hur många andra upplever egentligen samma sak, för jag hör och läser inte liknande från andra direkt ofta.

För mig händer det inte så ofta längre för jag placerar mig strategiskt långt fram så att dels matvalet man vill ha finns kvar, och dels att man hinner äta. För det som händer är att de serverar så långsamt, att när de kommer till slutet så börjar de direkt plocka disk framifrån igen. De som sitter längst fram har fått vänta i evigheter medan de som är längre bak får äta snabbt om de vill bli av med brickan eftersom röjningen går mycket snabbare än serveringen.

Har man inte ätit klart så säger de ”kommer tillbaka”. Och sen ser man ibland inte personalen förrän de kommer innan landning. Att se folk ta sin bricka själva bak till galley är inte ovanligt. Framförallt inte om de har barn tex och behöver extra tid.

Det går ju att lösa såklart. SAS kan utfärda direktiv kring hur det ska funka, inte snåla på personal och prioritera resenärsupplevelsen framför kabinpersonalens oflexibla arbetssätt.

Ja, vad man än ber om på SAS longhaul så gör det med maximal passiv aggression från personalens sida. Lägg till lite himlande med ögon på det. En läsk som kräver de öppnar en vagn? Javisst, efter en djup suck. Be dem låsa upp en toa efter landning för att du är på väg att spy? "Jaja, jag ska försöka".

Men det var väl kabinfacket som inte ville de skulle gå mer än en gång tror jag med vagnen.
Jag åkte plus till SFO förra veckan. Och då skulle vi beställa allt för det kunde ta lång tid innan dom kom tillbaka. Jag satt längst fram i plus och vagnen ska hela vägen till slutet av eco. Det är en rimlig förklaring kan man tycka, även om som service är det ju inte så lyckat. Det finns ju andra bolag som flyger A350 och får det att fungera att få ut dryck till kunderna under resan.

jag ska nämna att när maten kom och jag bad om mera så kom han ut med det utan suckar och gänget som jobbade var riktigt trevliga.
dock var servicen på vägen hem i business bättre

För mig händer det inte så ofta längre för jag placerar mig strategiskt långt fram så att dels matvalet man vill ha finns kvar, och dels att man hinner äta. För det som händer är att de serverar så långsamt, att när de kommer till slutet så börjar de direkt plocka disk framifrån igen. De som sitter längst fram har fått vänta i evigheter medan de som är längre bak får äta snabbt om de vill bli av med brickan eftersom röjningen går mycket snabbare än serveringen.
Matvalet i sas economy? När införde det mer än ett alternativ där?
Eller syftar du på plus/premium? Där kan ju knappast 4/8 rader göra skillnad beroende på var du sitter.

Känner inte alls igen det du beskriver, sitter alltid på bulkhead eller nödutgång i ekonomi och aldrig stressat med att äta upp, snarare hinna äta klart och få vänta på att få brickan borttagen (äter extremt långsamt).

Intressant hur vi kan ha så olika upplevelser om samma bolag på longhaul. Aldrig upplevt det du säger nu, men kanske jag som haft tur varje gång...

Det är ett tag sedan jag åkte SAS Business och vill minnas att jag senast fick en madrass att lägg på stolen.

Detta verkar dom ha slutat med och jag sov ohyggligt dåligt men börjar fundera på om det är något fel på stolen, men innan jag skickar in att den behöver ses över så vill jag kolla ifall det bara är så att stolen är dålig (och inte sönder). Det är kanske inte helt lätt att se på bilden men det är alltså en rejäl skarv som skapar en grop i mitten på stolen.

IMG_1980.jpeg

Toppen