Senaste nytt

Frågor om resa till Korea i oktober 2018.

Jag trodde A380 var nyast? Så finnairs A350 modell är alltså nyare..
Ja A350 lanserades för ca 2 år sedan, A380 har funnits i 10 år nu.
Om inte modell på flygplan spelar stor roll för dig skulle jag inte ha det som parameter, viktigare i så fall vad de har för hårdvara ombord i form av stolar. Ett 15 år gammalt plan kan ha nyaste tänkbara stol ombord, tex som SAS har på sina plan nu.

Ja A350 lanserades för ca 2 år sedan, A380 har funnits i 10 år nu.
Om inte modell på flygplan spelar stor roll för dig skulle jag inte ha det som parameter, viktigare i så fall vad de har för hårdvara ombord i form av stolar. Ett 15 år gammalt plan kan ha nyaste tänkbara stol ombord, tex som SAS har på sina plan nu.
Det är ett väldigt vanligt misstag som många begår här på forumet - man utgår från att flygplanskroppens ålder säger något om hur det är att sitta i planet. Det behöver det inte alls ha. Flygplan "renoveras" (läs "byggs mer eller mindre om från grunden") med jämna mellanrum och de får även ny inredning.

Jag har flera anledningar till att inte välja Emirates, men jag ska inte pådyvla dig dessa. Det får du hitta i andra trådar på forumet.

Det jag dock kan säga som en rekommendation från en förälder till en annan är bl a det som nämnts om den kortare flygtiden. Knutet till detta är också att man vanligtvis, om inte tidtabellen förändrats betydligt, landar mitt i natten i Dubai, inte sällan när barnen precis kommit till ro och somnat. Det kan borga för en ganska gnällig och tråkig natt i väntan på nästa plan.

Av de alternativ som nämnts ovan hade jag valt Finnair.

Men det finns ju också möjligheten att ta en kort Europaflygning någon annanstans än Helsingfors och sedan ta den längre flygningen därifrån.

SAS flyger direkt från Köpenhamn (det framgår inte varifrån du utgår) till Tokyo där man sedan enkelt kan ta sig vidare. Tiderna är ganska bra vad jag minns.

Det finns alltså alternativ till Emirates som jag rekommenderar att du/ni överväger.

Tack för alla svar. Jag inser att vi kanske tänkt fel.

Jag gick inte lite snabbt på finnairs hemsida och app men hittar inget sätt att söka på en resa där man åker ekonomi åt ena hållet och sen business hem. Det gick att göra på emirates.

Söker man på enkelresor blir de 25kkr dyrare så det är inget alternativ. Går detta att lösa? (Jag inser att jag kanske får fråga i finnairs delforum om det inte passar här)

Vi utgår ifrån Västerås.

Du får ringa och boka om du ska ha olika klasser pt olika håll tror jag. Men rent generellt kan du räkna med halva R/T priset för både ut och hemresan.

Tack för alla svar och synpunkter. Jag har nu ringt och pratat med Finnair. De verkar ha rätt dåliga priser på specialare.
Nu sökte jag i 15e Maj - 29e Maj eftersom de inte släppt biljetter till oktober.

Finnair: ekonomi dit och business hem (via telefon)
77408 SEK
Finnair: business t/r (via hemsidan)
79968 SEK
Finnair: ekonomi t/r (via hemsidan)
26750 SEK
Emirates: ekonomi dit och business hem (via hemsidan)
65582 SEK

För två vuxna och två barn ARN - ICN.

Finnairs business t/r känns som rätt bra priser dock var det lite över våran budget.

Det verkar väldigt konstigt att det skiljer så lite på priset om ni åker ekonomi åt ena hållet. Jag har inte tid att undersöka fare rules just nu, men det borde bli betydligt billigare om de inte gav dig pris på två enkelbiljetter.

Jag älskar Emirates och deras konfig på trippelsjuorna i business är perfekt. Då får frugan och jag sitta bredvid varandra och ha fönsterplats :)

Vi flyger alltid med Emirates till Thailand
Oslo-Dubai-Bangkok, business.

De gånger vi åkt så har vi fått betalat 32-33k tur och retur för två personer.

Det där med nya säten. När vi flög Oslo-Dubai b777-300er så fick vi de nya sätena. A380 undviker jag gärna, känns så jävla tungt och obekvämt när det aset ska lätta från backen. Vi försöker få b777-300er Oslo-Dubai och Dubai-Bangkok, mycket bekvämare säten i business och skönare vid start ☺️

Toppen