Senaste nytt

Frågor om bonus från en nykomling

I princip är det som @Taggen skriver, dock får man en voucher per år för upgrade får man om man kvalar till Elite Plus (eller är det två?! Minnet är bra men inte lika stort som en elefant...) men för Elite (är det själv) så har jag aldrig fått någon CU/Courtesy Upgrade eller liknande.
Har bråkat mig till en sjysst lösning där jag fick en upgrade då deras kortmaskin inte fungerade och bankomaten inte ville ge mig per än 15000 pesos/2500 SEK men det återstår att se i september. Dock reser jag tillsammans med en polare i economy så då är väl det kört.

Det är 40'000 miles som gäller för första året och ytterligare 40'000 miles upp till Elite men man har guldet i två år.
Får jag ihop c:a 27'000 miles innan sista juni nästa år så är jag Elite plus och har minst tre år som guld med mjuklandning till Elite året därpå.
Skrapar jag ihop vad det nu krävs för Elite inom ett år från upgrade så blir det väl guld i 4-5 år från det att jag återkvaralde nu i juni så ser man det på det sättet så är det ett riktigt generöst program för status inom *A.
Milesen för uttag ligger på kontot riktigt länge och kostnaden för 5000-10000 status miles är ändå inte så jättedyr om man saknar till nästa nivå eller behöver de för att behålla statusen.

Jag har inte tittat närmare på uttag osv och det är nog som många säger, en mardröm att boka bonusresor och stångas med deras inkompetenta kundtjänst i Turkiet, men råkar man på en vettig medarbetare på någon av världens biljettkontor så ta numret och mailadressen så kommer de nog kunna hjälpa en med bonusresor.
Min kontakt finns i Manila och har löst ett simpelt men i THY's datasystem och deras vanliga telefonsupport, ett omöjligt problem.
Hon sa att det var bara att höra av sig om jag eller någon behöver hjälp.

Flyger du uteslutande till Mellanöstern och med Turkish, välj Miles & Smiles.
Flyger du inom Lufthansagruppen (Lufthansa, Austrian eller Swiss m.fl.) välj Miles & More.
Har du många resor med SAS utöver resorna ner till östliga orienten, välj Euro Bonus.
Kika även på Miles & Bonus från Aegean om det kan vara vettigt, många resor med Aegean ger många poäng och deras poängintjäning verkar vara generös mot vissa bolag och dess bokningsklasser gentemot andra.

Mitt tips är att du går in på lite olika flygbolag och går igenom bokningsprocedurerna efter att ha kikat på de destinationer som du ska resa till.
De flesta bolag visar bokningsklassen för de olika biljetterna. Ta dessa och jämför med deras program och de andra fyra alternativen här ovan så kan det vara enkelt sedan att räka nu hur många resor du behöver för att nå upp till en viss nivå och hur lätt det är att behålla statusen. :)

Lycka till och ha en trevlig helg!

• Gilla
Reactions: jsn
Intjäningstabeller till olika *A bolag vid flyg med TK:

Aegean Miles & Bonus:
upload_2017-8-11_17-37-7.png

Miles & More:
upload_2017-8-11_17-39-48.png

Eurobonus:
upload_2017-8-11_17-42-18.png

Miles & Smiles:
upload_2017-8-11_17-47-24.png

Värt att notera är att om du inte är TK Elite så ger Miles & More, Miles & Bonus samt Eurobonus mer miles/poäng (150% vs. 135%) än Miles & Smiles i Business Class (utom J som är uppgradering).

Kan för övrigt tipsa om du behöver köra in Miles & Smiles poäng för att kunna nå 40K eller återkvala så kan du ägna dig åt milage running från Stockholm till Las Palmas i SAS Plus. Under lågsäsong kan du få tag i biljetter för runt 3100 SEK och en T/R ger ca 8000 poäng till Miles & Smiles. Inte så kul med 10 h i SAS Plus en lördag men vad gör man inte för sin hobby.:D Det ger att det nästan räcker med 3 resor för återkval alt. komplement till din resterande flygning.

Toppen