Senaste nytt

Frågor om bonus från en nykomling

NJR

Ny medlem
Hej

Fick nyligen ny tjänst som kommer innebär en del resande, mestadels Mellanöstern. Skaffade Miles and Smiles från Turkish på inrådan av kollegor p.g.a. den låga tröskeln till elitstatus och goda förbindelser. Flyger inte oftare än att det kan gå att uppnå, med lite tur med flygklasser o.s.v.. Inte aktuellt med några förstaklassbiljetter alltså.

Jag har en fundering kring poängen som jag inte har kunnat läsa mig till. 40 000 poäng på ett år, men förbrukas poängen av uppgraderingen, eller kvarstår de? Kostar det poäng med uppgraderingen eller kan poängen även användas i väntan på uppgradering?

Med tanke på svårigheter att uppnå guldstatus så hade tips uppskattats på sätt att dryga ut poängen. Är skrämmande lite poäng på vissa resor, trots avstånden. Några hundra per väg i värsta fall, med mellanlandning i Istanbul. Flög från Kapstaden till Göteborg utan att få en enda poäng...

Alla tips uppskattas!
Niklas

Hej Niklas,
Först och främst, bokar du dina biljetter själv eller har ni resebyrå/liknande?
När det gäller intjäning av poäng så är det olika klasser på biljetten (dvs ekonomi har olika nivåer) och vissa klasser ger noll i poäng.

Miles&Smiles Poäng kalkylator
Vad det gäller Miles and Smiles, flyger du mest med turkish eller även andra bolag, frågan är om du reser med SAS också och om EuroBonus kan funka för dig också (igen så är det bokningsklass som styr) för då kan man även tjäna poäng på andra sätt (kreditkort och liknande).

För min del så har Miles and Smiles varit väldigt omständigt att använda poängen för bonusresa.

@Jonas C har bra koll på Turkish så han kanske kan fylla i lite mer här.

Hej

Vi bokar oftast via byrå, men även själva. Problemet verkar vara att få reda på vilken klass som man landar i innan bokningen avklarats.
Eurobonus är nog främst svårt att upprätthålla, annars hade det varit ett alternativ. Jag är med kortet primärt ute efter att slippa lite köer och få lite trevligare bemötande. Men, kan poängen använda och fortfarande räknas in i de 40 000? Eller räknas de av då?

Man får status baserat på intjäning, inte på aktuell behållning. Du ska alltså tjäna en viss summa poäng inom en viss tidsperiod för att nå en viss status. Om du sedan förbrukar poängen eller ej spelar ingen roll.

Nyckelfrågan är vilka flygbolag du kommer resa med. Du bör ha din poängintjäning hos det bolag du flyger mest med.
Sedan finns det "genvägar" att köpa sig status hos tex Eurobonus, ansök om ett AmEx Elite för 4kkr/år så får du 20k statusgrundande EB-poäng, lägg sedan till ett MasterCard Premium för 1500kr(?)/år som ger dig upp till 12k statusgrundande bonuspoäng så behöver du "bara" flyga in 13k poäng till ditt Eurobonuskonto för att nå guld.

Miles & Smiles är knappast enklare än EBG som svensk. Skaffa ett Amex Elite och ett MasterCard Premium och du får 20+12k baspoäng per år från kort. Då behöver du endast flyga ihop 13k!

Man kan tänka så här också:

År 1.
Skaffa Amex Elite samt MasteCard Premium som tidigare kommenterats
Flyg in 13k EB-poäng med Turkish alt. 1 T/R ARN-HKG i Plus med SAS och nå EBG

År 2. Statusmatcha EBG mot Turkish Elite så har du TK Elite i två år
Flyg in 25 000 poäng med Turkish första året av två för att behålla Elite-status i två år till (Återkval till Elite kräver bara 25k) och övriga poäng till Eurobonus så du behåller EBG om du har möjlighet
Nu har du alltså TK i Elite i fyra år.
Exempel: statusmatcha sep 2018 = TK Elite tom sep 2020 och om du sedan flyger in 25k poäng mellan sep 2018 och sep 2019 så får du TK Elite till sep 2022.

År 3. Lägg alla dina poäng till Eurobonus då du redan återkvalat till TK Elite så du behåller EBG plus lite extra

År 4. Lägg 25k (ev. 30k, se kommentar nedan) poäng på TK för att återkvala i två år till och resten till Eurobonus

År 5. Lägg alla dina poäng till Eurobonus då du redan återkvalat till TK Elite så du behåller EBG plus lite extra osv.
.
.
Summa: Vi vill komma runt kravet på 40 000 poäng genom att skaffa EBG och sedan statusmatcha. Jag flaggar dock för att min plan har några restrektioner som att statusmatchningen är en förutsättning. Sedan skulle jag rekommendera att flyga in 30k poäng istället för bara 25k de åre du återkvalar med Turksih för en uppgradering mellan ARN till IST till business med TK kostar 15k poäng. Du får alltså två uppgraderingar jämt med 30k poäng. TK Elite har ett värde i att du kan få CU och OpUp på Turkish och att du får två år *A Gold för 25k poäng förutsatt att du återkvalar givetvis. Att börja från 0 är som sagt alltid 40k poäng.

Toppen