Jag tolkar frågan/frågeställaren precis tvärtom: kommer SAS-inträdet 1 sep att innebära att en massa EB-medlemmar med massor av poäng går bärsärkagång på alla tillgängliga business-bonusplatser med nya bolag/nya destinationer, så det (åtminstone under en period) blir sämre tillgång för FB-medlemmar? Typ som när SQ business släpptes på ett tag. I så fall ska de som har poäng hos FB kanske ska passa på innan.Min gissning är att de tär lika många awards tillgängliga för SkyTeam den 31 augusti som det är 1 september. Att SAS går med i Skyteam kommer troligtvis inte innebära att massa platser öppnsa upp som bokningsbara.
Om du i dagsläget har FlyingBlue miles är det väl bara att nyttja dom som du känner för, ytterst tveksamt att massa fler kommer öppnas upp den dagen SAS går med. Varför skulle SkyTema bolag öppna upp massa awards bara för att SAS går med?
Fullt möjligt att det bokas en del. Men finns inget bolag i skyteam som har den hypen och geografiska läget som gör att alla vill boka dom.Jag tolkar frågan/frågeställaren precis tvärtom: kommer SAS-inträdet 1 sep att innebära att en massa EB-medlemmar med massor av poäng går bärsärkagång på alla tillgängliga business-bonusplatser med nya bolag/nya destinationer, så det (åtminstone under en period) blir sämre tillgång för FB-medlemmar? Typ som när SQ business släpptes på ett tag. I så fall ska de som har poäng hos FB kanske ska passa på innan.
(Off-topic men med samma logik - jag har funderat på om tillgången på bonusplstser i longhaul med Star Alliance från ARN och CPH kommer att förbättras, för de som har poäng i något annat *A-program att tillgå? I alla fall tills antalet linjer eller avgångar tunnas ut p.g.a. färre anslutningar med SAS.)
Det var precis den här logiken jag var ute efter – när EB-medlemmarna får tillgång till awardplatser hos AF/KLM så är det säkert många som kommer att spika in resor på en gång.Jag tolkar frågan/frågeställaren precis tvärtom: kommer SAS-inträdet 1 sep att innebära att en massa EB-medlemmar med massor av poäng går bärsärkagång på alla tillgängliga business-bonusplatser med nya bolag/nya destinationer, så det (åtminstone under en period) blir sämre tillgång för FB-medlemmar? Typ som när SQ business släpptes på ett tag. I så fall ska de som har poäng hos FB kanske ska passa på innan.
Hoppas att du har rätt!Att det gör att beståndet av awards drastiskt minskar över hela alliansen tror jag dock inte på.
Sen har Flying Blue även dynamisk prissättning på awards kontra SAS fixade poängtabeller, något som är en tydlig nackdel för Flying Blue-medlemmarna.
Tror inte 300EUR hade skrämt bort några. Skulle säga det dubbla sen börjar folk fundera en extra gång.Om skatter på awards blir över €300 kommer nog många fundera lite extra innan dom bokar. Och om man måste ringa in i början, innan SAS fått upp en webblösning för Skyteam-awards, blir det för krångligt för många.