Hur svårt skall det vara. SAS har kompenserat de som bokat business enligt vad SAS gör reklam för på sin A340 men hamnat på LN-RKP som inte har senaste kabinen. Helt rimlig och vettig kompensation.
Thai har precis samma scenario med ett nerbyte från B77W till B772. Gör det enket Thai, kör med samma kompensation som SAS gör och var inte så krångliga så fort det gäller kompensation. Visst, det är bättre att sätta in ett sämre flygplan än att ställa in, men då ger man kompensation för sämre kabin. Det är inga astronomiska summor det rör sig om. Det handlar om goodwill. Vi pratar ju inte om lågprisbolag.
Vad är det som säger att Thai inte kommer att göra detta? Sas betalar inte ut ersättning i förväg utan efter flygningen om man själv begär den inget som sker automatiskt.
Om flighten är 1 månad bort i tiden kan mycket ändras fram till dess också.
Har man varit i kontakt med Thai och hört sig för om det går att boka om eller få flyga en annan rutt?
Om man tittar här så verkar HS-TKL ha stått på Arlanda tämligen länge den 30-31 januari. Därefter hade den några dagars uppehåll innan den flög kortare sträckor i Asien för att nu stå still igen.
Track Flight Boeing 777-3AL(ER) (HS-TKL) | Flight Track Data
Det stöder väl om något Thais uttalande om att den blev skadad på Arlanda och varit ur trafik för reparation. Man har onekligen testar en flygning men sen tillbaka till att vara grounded.
Då är det med andra ord inte bullshit som det påstods tidigare.
I slutändan är nog alla nöjda med att man inte ställer in flighten helt utan faktiskt kommer fram och får åka när man bokat. Självklart tråkigt för de som får en sämre upplevelse dock.
Men att man inte ska kunna sova på dessa plan ger jag inte mycket för. Även om stolen lutar kan de flesta sova, jag sover personligen bättre på SAS LN-RKP än deras nya business då det blir rätt obekvämt i helt horisontellt läge för mig och hellre sover i lite mer "lounge-ställning".