Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Det börjar närma sig höstens resa och ett beslut måste fattas. Jag har idag varit i kontakt med Ving, som i sin tur har varit i kontakt med Thai. Beskedet från Thai är att de INTE tänker stå för anslutningsflyg mellan Arlanda-Köpenhamn. Detta är något som jag som resenär måste lösa själv.
Alternativen vi har från Ving just för stunden är;

1. Avboka och få pengarna tillbaka. (Dock inte hela summan. Kostnaden för vårt avbokningsskydd brinner inne. Mycket märkligt enligt mig då detta är något som jag inte har kunnat påverka. Det är flygbolaget som har ändrat förutsättningarna)
2. Boka om.

Vad säger ni proffs gällande detta? Hanterar Ving och Thai vår situation på ett korrekt sätt?
//Otto
 

ante_77

Medlem
Det börjar närma sig höstens resa och ett beslut måste fattas. Jag har idag varit i kontakt med Ving, som i sin tur har varit i kontakt med Thai. Beskedet från Thai är att de INTE tänker stå för anslutningsflyg mellan Arlanda-Köpenhamn. Detta är något som jag som resenär måste lösa själv.
Alternativen vi har från Ving just för stunden är;

1. Avboka och få pengarna tillbaka. (Dock inte hela summan. Kostnaden för vårt avbokningsskydd brinner inne. Mycket märkligt enligt mig då detta är något som jag inte har kunnat påverka. Det är flygbolaget som har ändrat förutsättningarna)
2. Boka om.

Vad säger ni proffs gällande detta? Hanterar Ving och Thai vår situation på ett korrekt sätt?
//Otto

Höstens resa känns väl ganska osäker oavsett om avresan är tänkt från ARN eller CPH.
Gissningsvis kan den bli inställd.
 

ekf

Medlem
Som jag tidigare har skrivit så har vi en resa bokad i mitten av okt med utresa från Arlanda. Detta har Thai ändrat till utresa från Köpenhamn istället men hemkomst fortfarande Arlanda.

Vad är det du har bokat? Paketresa eller enbart flygstolar?

Det börjar närma sig höstens resa och ett beslut måste fattas. Jag har idag varit i kontakt med Ving, som i sin tur har varit i kontakt med Thai. Beskedet från Thai är att de INTE tänker stå för anslutningsflyg mellan Arlanda-Köpenhamn. Detta är något som jag som resenär måste lösa själv.

Om du har bokat en paketresa så är det Ving som ska transportera er till/från den avreseort som ni har bokat resan från. Att deras underleverantör har ändrat sig är inget ni kan klandras för. Detta regleras ffa i paketreselagen.

Om ni har bokat endast flygstol så kan man se Ving som resebyrå/förmedlare. Då är det Thai som ska svara upp för EU 261/2004, och då har ni rätt till bl.a. ombokning eller pengarna tillbaka. (Se regelverket för detaljerad info).

Givet att ni bokat endast flygstol och världsläget i allmänhet så hade jag seriöst övervägt att avboka och få alla pengar åter (minus någon hanteringsavgift som Ving säkert har rätt att ta ut enligt sina villkor, om ni inte tar det med Thai själva förstås).
 
Toppen