Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jalle1337

Medlem
Har 2 vouchers med Amex en går ut till årskiftet. Tanken är att åka till Sydamerika runt nästa jul och nyår.
Tänkte bjuda med ett kompispar som kommer befinna sig i Asien och troligen resa Asien till Central Amerika slutet av nov/början dec sen hem till Stockholm från Sydamerika i slutet av dec/början av jan. Visst går det att köpa biljetter i andras namn så jag inte missuppfattat något?
Vi själva kommer resa Stockholm till Sydamerika mitten/sluten av dec till början/mitten av jan.
Problemet är att vi har bara poäng till ena resan just nu och måste boka med ena vouchern innan nyår den andra resan borde vi ha råd med 3-6 månader in på året.

Går det att boka Business resor vid årskiftet ca 1 år framåt eller släpps dom närmare inpå? Eventuellt kan ekonomi funka även om det inte är lika kul/värt.
Vilken av resorna har vi bäst chans att hitta resor innan årskiftet så långt fram i tiden?

Med vänlig hälsning, Jalle
 

JacobGBG

Medlem

Piffsan

Medlem
Hmmm det som kan bli knepigt är väl hemresan då den sker i Jan-25 - dvs er ev hemresa släpps som tidigast Jan-24 vilket i sin tur skulle innebära att ni måste ändra en resa med en då utgången 241 voucher. (För att lägga til hemresan o kunna applicera 241 vouchern på den också.)
Dvs läs på extra om villkoren om att ändra resa med utgången voucher.

Det andra är att du får boka enkelresor om Asien-Centralamerika samt Centralamerika- Stockholm då det inte är en t/r. Det betyder också 2 vouchers.
 
Ju närmare resan ju större chans att du kan koppla av VIE, ringde in i fredags och kopplade av VIE på en flight nästa vecka. Lufthansa brukar gilla att låsa om du bokar flera månader ut men släpper sedan på detta när det närmar sig.

Man tycker ju att Lufthansa borde se att extremt många SAS resor bokas via VIE som sedan bokas om när det närmar sig och inse att det kanske är onödigt, men det är väl för mycket begärt.
Kan man se att de släpper på det mer än att ringa och försöka boka om?
Jag har nu en bokning med start från Wien (VIE) pga detta tre månader fram, och agenten som bokade åt mig sa att de satt ihop (men vem vet). Finns det något recept på hur man går tillväga när man ska boka om, tex först plocka bort benet och sedan lägga på anslutning? Eller först lägga på en anslutning (tex ARN-MUC) och därefter ta bort tex VIE-MUC?
 

Jannes

Medlem
Jag skulle gissa att det bästa är att ringa in, men du kan kolla ifall du hittar MUC-XXX (utan VIE) online 85 dagar innan så borde vara ett bra tecken.
Men även om du inte hittar det, kan det bara vara att det inte finns mera awards. Då måste du ändå ringa in för att kolla.

Vad gäller ordningen, så tror jag inte du kan lägga på ARN-MUC innan du tar bort ARN-VIE-MUC. Så kolla först tillgänglighet på ARN-MUC, sedan att du kan ta bort VIE-MUC, och sedan ber du dem ta bort ARN-VIE-MUC och lägga på ARN-MUC.
Jag har inte gjort specifikt denna operation, men någon som gjort kanske kan flika in på hur de funkat för dem?
 

Jalle1337

Medlem
Hmmm det som kan bli knepigt är väl hemresan då den sker i Jan-25 - dvs er ev hemresa släpps som tidigast Jan-24 vilket i sin tur skulle innebära att ni måste ändra en resa med en då utgången 241 voucher. (För att lägga til hemresan o kunna applicera 241 vouchern på den också.)
Dvs läs på extra om villkoren om att ändra resa med utgången voucher.

Det andra är att du får boka enkelresor om Asien-Centralamerika samt Centralamerika- Stockholm då det inte är en t/r. Det betyder också 2 vouchers.
Segt att man måste använda 2 vouchers då skiter sig det lite! :D
 

mrestes

Medlem
Undrar om denna scenario. Jag bokar en bonusresa som egentligen inte är det datum jag vill ha, men som jag kan leva med, för att se om den optimala resan visar sig inom några dagar. Inom 24 timmar avbokar jag bonusresan, utan avgifter, för att direkt boka exakt samma bonusresa någon minut senare för att få ytterligare 24 timmars tid för avbokning utan avgift i förhoppning att den optimala resan kommer. Och jag fortsätter att göra så i några dagar.

Förutom risken att platsen hittas och bokas av någon annan under tiden mellan avbokning och ombokning, finns det någon risk att SAS upptäcka det hela och straffa mig på något sätt? Bryter jag mot någon regel? Finns det även risk att SAS inte gör bonusresans plats tillgängligt igen direkt efter min avbokning?
 

FilipJ

Medlem
Undrar om denna scenario. Jag bokar en bonusresa som egentligen inte är det datum jag vill ha, men som jag kan leva med, för att se om den optimala resan visar sig inom några dagar. Inom 24 timmar avbokar jag bonusresan, utan avgifter, för att direkt boka exakt samma bonusresa någon minut senare för att få ytterligare 24 timmars tid för avbokning utan avgift i förhoppning att den optimala resan kommer. Och jag fortsätter att göra så i några dagar.

Förutom risken att platsen hittas och bokas av någon annan under tiden mellan avbokning och ombokning, finns det någon risk att SAS upptäcka det hela och straffa mig på något sätt? Bryter jag mot någon regel? Finns det även risk att SAS inte gör bonusresans plats tillgängligt igen direkt efter min avbokning?
Svaret på den sista frågan är ja.
Om det är emot reglerna eller inte kan jag inte svara på - men att missbruka vad som är möjligt brukar om inte annat se till att reglerna snart ändras.
 

TP12

Medlem
Gjorde en bokning till Sri Lanka i C nästa sommar. Gjorde denna bokning online med en av min systers 241-vouchers som går ut vid årsskiftet, vi tillhör samma poänggrupp.

Dagen efter ville justera bokningen något pga. hittat bättre flights så ringde in - var tydlig med att min systers voucher skulle appliceras så att de inte ändrade till en av mina som går ut nästa år. De fick alla koder osv. som gäller min syster och medarbetaren gav ett kompetent intryck.

Nu i efterhand visar det sig så klart att de applicerade en av mina vouchers istället för min systers... Jag kan så klart boka av resan och hoppas på att allt kommer tillbaka för ombokning men är det görbart att ringa in och få dem att byta ut voucher?
 

RhinoG

Medlem
Gjorde en bokning till Sri Lanka i C nästa sommar. Gjorde denna bokning online med en av min systers 241-vouchers som går ut vid årsskiftet, vi tillhör samma poänggrupp.

Dagen efter ville justera bokningen något pga. hittat bättre flights så ringde in - var tydlig med att min systers voucher skulle appliceras så att de inte ändrade till en av mina som går ut nästa år. De fick alla koder osv. som gäller min syster och medarbetaren gav ett kompetent intryck.

Nu i efterhand visar det sig så klart att de applicerade en av mina vouchers istället för min systers... Jag kan så klart boka av resan och hoppas på att allt kommer tillbaka för ombokning men är det görbart att ringa in och få dem att byta ut voucher?
Det ska en vettig agent eller den mytomspunna ”Eurobonusavdelningen” kunna lösa. Har hänt mig en gång, löstes inom en vecka efter att jag ringt in.
 
Toppen