Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har en award bokad (long haul) med poäng som gått ut. Resan är i mitten av november, och nu har SAS flyttat hemresan med ett dygn. Passar dåligt, och helst av allt så skulle vi vilja avboka resan kostnadsfritt och få tillbaka de utgångna poängen för att inom en månad boka en ny resa. I värsta fall flytta hemresan till dagen efter ursprunglig resa och inte som nu dagen innan. Det är ren SAS-award, och det finns inga bonus-platser på flyget dagen efter.

Jag tänker det borde inte vara problem att avboka och få tillbaka poängen även fast de är utgångna (på samma sätt som man får tillbaka en voucher som gått ut för att kunna boka inom en månad). Hur är det med det andra alternativet, att flytta hemresan, tänker att det är inte lika nödvändigt att det skall finnas bonus-platser om det är SAS vi åker med.
 

atco

Medlem
Har en award-resa bokad CPH-OSL-EWR med SAS i SAS GO och hemresan i business med annat SA-bolag.

Om det dyker upp businessplatser för utresan när det närmar sig, hur gör man bäst rent praktiskt för att boka om? Och vad kostar det?

Måste man boka av hela resan och sen boka ny (med risk att platserna på hemresan försvinner) eller räcker det att boka om utresan? Har använt en 2-4-1 för hela bokningen...

Förstår att det numera kostar att boka om SAS så jag antar att det blir 750kr (x 2 pers) för att boka om? Några andra avgifter?
 

palmen

Moderator
Har en award bokad (long haul) med poäng som gått ut. Resan är i mitten av november, och nu har SAS flyttat hemresan med ett dygn. Passar dåligt, och helst av allt så skulle vi vilja avboka resan kostnadsfritt och få tillbaka de utgångna poängen för att inom en månad boka en ny resa. I värsta fall flytta hemresan till dagen efter ursprunglig resa och inte som nu dagen innan. Det är ren SAS-award, och det finns inga bonus-platser på flyget dagen efter.

Jag tänker det borde inte vara problem att avboka och få tillbaka poängen även fast de är utgångna (på samma sätt som man får tillbaka en voucher som gått ut för att kunna boka inom en månad). Hur är det med det andra alternativet, att flytta hemresan, tänker att det är inte lika nödvändigt att det skall finnas bonus-platser om det är SAS vi åker med.
Båda alternativen ska fungera.
Om SAS ställer in är de skyldiga att boka om resenären enligt dennes önskemål. Finns inga krav på att det ska finnas award, enbart lediga säten till försäljning. SAS riskerar ju dock alltid att fula sig och försöka få dig att boka av, kan krävas några samtal.
 

Shoreline

Medlem
Har en award-resa bokad CPH-OSL-EWR med SAS i SAS GO och hemresan i business med annat SA-bolag.

Om det dyker upp businessplatser för utresan när det närmar sig, hur gör man bäst rent praktiskt för att boka om? Och vad kostar det?
Rent praktiskt så ringer du SAS kundtjänst, håller tummarna för att en kunnig person svarar, och bokar om utresan. Det kostar 150 kr per person (mig veterligen), då din resa är en Star Alliance-award (förkortas ofta *A här, då SA är South African Airways).

Måste man boka av hela resan och sen boka ny (med risk att platserna på hemresan försvinner) eller räcker det att boka om utresan? Har använt en 2-4-1 för hela bokningen...
Du behöver inte boka av hela resan, det ska räcka att boka om utresan. Se till att agenten du pratar med är med på noterna :) Om din 2-4-1 har gått ut (den gäller t o m kalenderåret efter det att du fick den), så behöver du dock betala full poängkostnad.

Förstår att det numera kostar att boka om SAS så jag antar att det blir 750kr (x 2 pers) för att boka om? Några andra avgifter?
150 kr x 2 för ombokning av Star Alliance-award, inga övriga avgifter.
 

atco

Medlem
Rent praktiskt så ringer du SAS kundtjänst, håller tummarna för att en kunnig person svarar, och bokar om utresan. Det kostar 150 kr per person (mig veterligen), då din resa är en Star Alliance-award (förkortas ofta *A här, då SA är South African Airways).


Du behöver inte boka av hela resan, det ska räcka att boka om utresan. Se till att agenten du pratar med är med på noterna :) Om din 2-4-1 har gått ut (den gäller t o m kalenderåret efter det att du fick den), så behöver du dock betala full poängkostnad.


150 kr x 2 för ombokning av Star Alliance-award, inga övriga avgifter.
Tack för svaret!

Tolkar https://www.sas.se/kundservice/boka-om-andra-biljett/ som att det kostar 750 kr per flygning och person?

Tillkommer det ingen extra avgift för själva ombokningen via telefon? Bokar jag en ny resa per telefon så kostar det väl lite?
 
Toppen