Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Det sista, resan startar i CPH (i det exemplet). Finns CPH-CDG-XXX men för att ta sig till CPH från GOT måste man åka via CDG.
Aha, ja det är sjukt med GOT. Har en GOT->ARN->AMS->LHR i september, 15 timmar för att komma till London (ska vidare till Seoul dagen efter) från GOT. Har tagit tåg / bil till CPH tidigare för att komma runt detta men är inte möjligt denna gång pga. bröllop kvällen innan.

Idag har jag upptäckt något jag aldrig sett förut?! Bokade igår en awardresa till SXM och alla biljetter etc är rätt. Kollar i appen och i Air France appen så är allt rätt men om jag loggar in på SAS så med min bokningsreferens så är resan till Bodö T/R ?! Någon som varit med om detta innan? Det är som sagt rätt i appen och även i AFs app men på webben hos SAS är det fel?

Idag har jag upptäckt något jag aldrig sett förut?! Bokade igår en awardresa till SXM och alla biljetter etc är rätt. Kollar i appen och i Air France appen så är allt rätt men om jag loggar in på SAS så med min bokningsreferens så är resan till Bodö T/R ?! Någon som varit med om detta innan? Det är som sagt rätt i appen och även i AFs app men på webben hos SAS är det fel?
Destination unknown var ju rätt populärt så SAS kanske har utökat konceptet?

Hej, SAS Award newbie som vill förstå hur vi ska gå tillväga för att få till en resa med poäng med en mer komplex setup :D

6 resande varav 4 räknas som vuxna och 2 som barn
2 Amex vouchers (1 per konto)
2 konton med Guld och tillräckligt med poäng totalt för ändåmålet

Vad jag vet:
Man kan inte boka två vouchers från olika konton på samma bokning
Barnen får 50% rabatt på SAS bonus, men inte på partnerbolag
Vouchers ger 50% rabatt på SAS och partnerbolag
Man kan lägga på SAS feeders manuellt på long-haul benen (t.ex. vi hittar Premium säten på CPH-BOS, men inte på ARN-CPH och då tar det ju stopp, varför man bokar CPH-BOS-CPH och ringer in för att be om att lägga på economy på feeders)
Jag vet inte om dom tillåter samma förfarande på partnerflighterna inom USA

Rätta gärna om jag har fel, men som jag tolkar det bör vi göra så här:
Varje vuxen med kontot och voucher gör en separat bokning via telefon med 2 vuxna och 1 barn vardera.
På så sätt får vi 50% för vuxna, och barnen får 50% på sin också.

Men vad händer om vi lägger till Skyteam/Delta ben inrikes? Misstänker att agenten kommer få spader då det ska tillämpas 50% på 2 vuxna, men inte barnen. Är det ens möjligt, eller helt enkelt upp till agentens förmåga och lust att hjälpa till? Uppstår några andra konsekvenser med bokningen rent tekniskt?

Kanske smartare att boka alla sas ben separat, ta höjd för lay-overs och boka delta separat?

Tacksam för skyndsam feedback då resan är planerad denna månad.

Tack på förhand,
Concorde

Men vad händer om vi lägger till Skyteam/Delta ben inrikes? Misstänker att agenten kommer få spader då det ska tillämpas 50% på 2 vuxna, men inte barnen. Är det ens möjligt, eller helt enkelt upp till agentens förmåga och lust att hjälpa till? Uppstår några andra konsekvenser med bokningen rent tekniskt?
Du kan inte boka 2 vuxna + 1 barn med voucher. Högst 2 pers per bokning med voucher när det gäller partnerresor. Osäker på om det funkar med SAS att ha fler än 2 pers i en bokning med voucher.

I övrigt får du ingen barnrabatt på partnerresor dvs fullt pris för alla över 2 år.

Hej, SAS Award newbie som vill förstå hur vi ska gå tillväga för att få till en resa med poäng med en mer komplex setup :D

6 resande varav 4 räknas som vuxna och 2 som barn
2 Amex vouchers (1 per konto)
2 konton med Guld och tillräckligt med poäng totalt för ändåmålet

Vad jag vet:
Man kan inte boka två vouchers från olika konton på samma bokning
Barnen får 50% rabatt på SAS bonus, men inte på partnerbolag
Vouchers ger 50% rabatt på SAS och partnerbolag
Man kan lägga på SAS feeders manuellt på long-haul benen (t.ex. vi hittar Premium säten på CPH-BOS, men inte på ARN-CPH och då tar det ju stopp, varför man bokar CPH-BOS-CPH och ringer in för att be om att lägga på economy på feeders)
Jag vet inte om dom tillåter samma förfarande på partnerflighterna inom USA

Rätta gärna om jag har fel, men som jag tolkar det bör vi göra så här:
Varje vuxen med kontot och voucher gör en separat bokning via telefon med 2 vuxna och 1 barn vardera.
På så sätt får vi 50% för vuxna, och barnen får 50% på sin också.

Kanske smartare att boka alla sas ben separat, ta höjd för lay-overs och boka delta separat?

Tacksam för skyndsam feedback då resan är planerad denna månad.

Tack på förhand,
Concorde
Så fort du lägger in ett icke sas ben i bokningen räknas hela som skyteam award.

Jag hade bokat 2 separata sas resor till USA med poäng och sen köpt inrikes flighter separat (eller nyttjar avios eller annan poängvaluta).

På en ren sas-bokning kan man vara fler än 2 personer även om vouchers blandas in.

Feeders går inte lägga till i USA oavsett, enbart till/från skyteam hubbar i Europa.

• Gilla
Reactions: hco
Har sökt lite men inte hittat svar. Letar lite löst efter bonusresa åt familjen i vinter och är inte bunden till någon särskilt destination.

Söker exempelvis CPH-Cancun och testat att söka via andra hubbar. Söker jag via SAS bokningssida hittar jag från CDG fast via CPH och AMS dvs, CDG-CPH-AMS-CUN i business. Resan dyker dock inte upp i sökresultaten om jag påbörjar resan i CPH eller AMS. Är detta vanligt och är det bokningsbart om man ringer in eller finns annan lösning?

Söker exempelvis CPH-Cancun och testat att söka via andra hubbar. Söker jag via SAS bokningssida hittar jag från CDG fast via CPH och AMS dvs, CDG-CPH-AMS-CUN i business. Resan dyker dock inte upp i sökresultaten om jag påbörjar resan i CPH eller AMS.
Jag undrar mest om man får ett steg i ChangeMakers om man åker på en sådan resa, då SAS ofta visar såna förslag... Men det är högst troligt married segments som skapar detta och då brukar man inte kunna bryta ut resan tyvärr.

Toppen