Senaste nytt

Fråga om kvalificeringsperiod av SAS EuroBonus

NotRyan

Medlem
Hej Vänner,

Min kvalificeringsperiod är Okt-Sep. Har under denna period hittills tjänat ihop 21000 baspoäng. Enligt SAS app har de nu flyttat upp mig från Basic till Silver under innevarande kvalificeringsperiod, samt att nya kreditkort uppdaterade med EBS har ramlat in i brevlådan. Står "Silver 01 Oct 2013 - 30 Sep 2014" i appen. Är detta något nytt inför lanseringen av EB 2.0 kanske? Har någon annan råkat ut för samma sak? Når Guld i Augusti och det vore tråkigt om det då bara gällde i knappt två månader. Kollar med er innan jag tar detta med SAS.

Appen visar vilken status och vilken kvalificeringsperiod du har, alltså inte hur länge du har ex. vis Silver. Man har alltid uppnådd status återstoden av den period man uppnår den, samt hela efterföljande, plus tre månader.

Mvh
/NotRyan
 

Coco

Medlem
Dum fråga kanske. Men om jag kvalificerar mig till Silver. Måste jag då börja om från 0 för att kunna kvalificera mig till Guld nästa period? Eller börjar jag med att bara behöva tjäna in 30K nya poäng?
 

agehall

Medlem
Välkommen hit Coco.

Vid början av varje kvalificeringsperiod nollställs antalet intjänade baspoäng och det är det totala antalet intjänade baspoäng under ditt kvalificeringsår som avgör vilken status du uppnår.

Om vi antar att du har kvalificeringsår 1/3-28/2 så börjar du 1/3 med 0 baspoäng. När du nått 20k flyttas du upp till EBS (statusen är giltig resten av innevarande kvalificeringsår samt nästkommande). Om du sedan lyckas samla 30k till så att du totalt har tjänat 50k under ditt kvalificeringsår når du EBG. Når du upp till totalt 100k blir det EBD. Den 1/3 nästkommande år återställs intjänade baspoäng till 0 och man börjar om igen.
 

agehall

Medlem
Den där frågan brukar dyka upp i nästan alla program som inte kör med kalenderår. Hitintills har ingen kunnat presentera ett vettigt skäl till varför man skulle göra det. Om man funderar lite på det hela, så inser man att den enda gång det egentligen spelar roll, är första året man ska bygga upp status, om man redan var medlem sedan tidigare. Därefter så är det ju bara att flyga ihop status var tolfte månad så löser det sig.
 

MrShield

Medlem
Den där frågan brukar dyka upp i nästan alla program som inte kör med kalenderår. Hitintills har ingen kunnat presentera ett vettigt skäl till varför man skulle göra det. Om man funderar lite på det hela, så inser man att den enda gång det egentligen spelar roll, är första året man ska bygga upp status, om man redan var medlem sedan tidigare. Därefter så är det ju bara att flyga ihop status var tolfte månad så löser det sig.

Det är precis den situationen jag är i.

Jag blev medlem 2010, men har bara rest sporadiskt med flyg senaste åren och sedan 2010 fått ihop ungefär 30 000 poäng (inkl. extrapoäng alltså - som jag tyvärr spenderade på något så dumt som en hårtrimmer på Eurobonus Shop innan jag visste att jag skulle börja resa mer igen :-/)

Men nu har jag bytt tjänst och kommer resa mycket i Europa med främst SAS och KLM med start nästa vecka. Har tänkt beställa Amex Elite som ger mig 20 000 statusgrundande poäng direkt till silver. Problemet är att min intjänandeperiod är Aug-Jul vilket innebär att jag inte hinner bli guld innan sista juli (ska vara pappaledig i maj-juni) vilket gör att dessa 20 000 poäng inte ger mig något direkt mervärde. 1 Aug nollställs allt och jag måste vänta till denna tid nästa år innan jag får 20 000 poäng av Amex igen - då jag redan lär vara guld och inte behöver dem.

Så om jag förstått reglerna rätt vore det väldigt bra för mig att ändra period till att starta typ nästa vecka och därmed får en riktigt bra start med 20 000 poäng för att sedan bli EBG redan i september-oktober typ.
 
Toppen