Senaste nytt

Fråga om gränskontroll i Detroit (USA - Kanada)

Passerade gränsen till Kanada vid Detroit två gånger sommaren 2015. Inga problem alls mer än att det tog ca 2h från Kanada till USA och kanske 2min andra vägen. Men det är ju bara att gilla läget! Behövde bara visa pass vid gränskontrollen svara på sedvanliga frågor.

Kan man inte GÅ över gränsen, två kilometer är ju trots allt inte så förbenat långt?

Det var länge sedan jag passerade landsgränsen mellan USA och Canada (cirka 2005) men då var det i princip bara att vifta med passet så var det klart. Åt bägge hållen.

Kan man inte GÅ över gränsen, två kilometer är ju trots allt inte så förbenat långt?

Det var länge sedan jag passerade landsgränsen mellan USA och Canada (cirka 2005) men då var det i princip bara att vifta med passet så var det klart. Åt bägge hållen.

Kolla på kartan så ser du varför du inte kan gå.

Jag har aldrig passerat gränsen landvägen men jag har hört hela skalan av upplevelser.

Passerade där tre gånger förra året utan problem. Du kanske finns i något annat register som föranleder dina problem..?
Det är möjligt även om jag finner det osannolikt. Har aldrig fått några ingående frågor utan bara upplevt det som rutinarbete. CBP folket snackade om att systemen skulle integreras helt för något år sedan och nu har väl uppenbarligen det skett. Senast jag åkte var i mars förra året tror jag och det är möjligt att jag faktiskt slapp gå in då, jag minns inte.

Tack allihopa för informativa svar. Som vanligt får man inte bara svar på sin fråga utan också svar på alla tänkbara eventualiteter :)

Toppen