Senaste nytt

Fråga om försenat bagage

henke12

Medlem
Hej experter! Jag och frugan har landat i kuala lumpur idag bokad med business Award via sas.se och naturligtvis kom inte våra väskor med troligen pga att Lufthansa flighten från Arlanda var drygt 1 h försenad och då blev det gissningsvis för tight connection från FRA-IST med Turkish och sista benet IST-KUL har bokat flyg och hotell med Amex elite har även utökad försäkring med Länsförsäkringar. Vilken skall jag rikta ersättning för kläder etc vi står tämligen nakna utan bagage. Är det LH, Turkish, Amex eller Länsförsäkringar tacksam för råd. Hur hade ni lagt upp caset. Har blivit lovad att bagaget kommer imorgon sen kväll men osäkert
Last carrier
Dvs Turkish

Utöver det får du kolla om du kan dubbeldippa med exempelvis hemförsäkring/kreditkort
(De har ofta en schablon)
 

palmen

Moderator
Hej experter! Jag och frugan har landat i kuala lumpur idag bokad med business Award via sas.se och naturligtvis kom inte våra väskor med troligen pga att Lufthansa flighten från Arlanda var drygt 1 h försenad och då blev det gissningsvis för tight connection från FRA-IST med Turkish och sista benet IST-KUL har bokat flyg och hotell med Amex elite har även utökad försäkring med Länsförsäkringar. Vilken skall jag rikta ersättning för kläder etc vi står tämligen nakna utan bagage. Är det LH, Turkish, Amex eller Länsförsäkringar tacksam för råd. Hur hade ni lagt upp caset. Har blivit lovad att bagaget kommer imorgon sen kväll men osäkert
Som @henke12 säger, det enda viktiga är vem som flög sista streckad, det är de som alltid när ansvaret.

Turkish ersätter säkert nödvändiga utgifter för sånt man absolut måste ha. Utöver det så får du titta hem och kortförsäkring vad de ger.

Nu kan jag inte Amex Elite reglerna, men för Platinum ersätter de med 4000 kronor om bagaget är 4h sent och ytterligare 4000 kronor om bagaget inte levereras inom 48h.
 

Gus

Medlem
Hej experter! Jag och frugan har landat i kuala lumpur idag bokad med business Award via sas.se och naturligtvis kom inte våra väskor med troligen pga att Lufthansa flighten från Arlanda var drygt 1 h försenad och då blev det gissningsvis för tight connection från FRA-IST med Turkish och sista benet IST-KUL har bokat flyg och hotell med Amex elite har även utökad försäkring med Länsförsäkringar. Vilken skall jag rikta ersättning för kläder etc vi står tämligen nakna utan bagage. Är det LH, Turkish, Amex eller Länsförsäkringar tacksam för råd. Hur hade ni lagt upp caset. Har blivit lovad att bagaget kommer imorgon sen kväll men osäkert
Jag hade dubbeldippat Amex och LF. På Amex-försäkringen får du köpa saker och får ersättning mot kvitto. Sedan får du 1000 kr per väska från LF, i schablon.
 

AMF

Medlem
Någon som vet vad som gäller för brussels? Har till slut fått svar av dem efter 3 månaders väntan. De ber mig att inkomma med kvitton.

Kan man endast få ersättning för faktiska utlägg? Jag borde ha handlat för mer i så fall :p

Vet någon vad för typ av utlägg man kan få ersättning för - är det bara toiletries och kläder?
 

palmen

Moderator
Någon som vet vad som gäller för brussels? Har till slut fått svar av dem efter 3 månaders väntan. De ber mig att inkomma med kvitton.

Kan man endast få ersättning för faktiska utlägg? Jag borde ha handlat för mer i så fall :p

Vet någon vad för typ av utlägg man kan få ersättning för - är det bara toiletries och kläder?
Självklart är det bara ersättning för faktiska utgifter de ersätter.
Du kan teoretiskt få ersättning för saker du måste ha, tex kläder och hygienartiklar. Att du anser att du behöver en ny telefon, klocka eller liknande kommer inte ersättas.
 

AMF

Medlem
Haha nej, jag tänkte inte riktigt så spaceat som saker för flera tusenlappar.

Mitt bagage var försenat 4 dygn, och jag hade inte riktigt koll på vad som ersattes så jag snålade lite och lånade de flesta toalettartiklar (schampo t.ex.) av vänner. Men då kunde man ju passat på att fylla på med nya flaskor liksom.
 
Vilka regler gäller kvitton om man vill ha ersättning för utlägg från flygbolaget för försenat bagage?

Enligt Lufthansa så accepterar de inte handskrivna kvitton. Det går tyvärr inte alltid att få kassakvitton på alla platser i världen. Har ni råkat ut för samma sak? Hur löste det sig?
 

pep

Medlem
....Enligt Lufthansa så accepterar de inte handskrivna kvitton. Det går tyvärr inte alltid att få kassakvitton på alla platser i världen. Har ni råkat ut för samma sak?
Det skal de goere! Halvdelen af verden kan ikke udstede elektroniske kvitteringer. Kun i hovedstaeder, med en prisfaktor 2-6 hoejere end normalt pga. "VIP" Har selv maattet skrive mine egne kvitteringer naar end ikke forretningen kan goere det.
 

Gus

Medlem
Vilka regler gäller kvitton om man vill ha ersättning för utlägg från flygbolaget för försenat bagage?

Enligt Lufthansa så accepterar de inte handskrivna kvitton. Det går tyvärr inte alltid att få kassakvitton på alla platser i världen. Har ni råkat ut för samma sak? Hur löste det sig?
Tap Portugal ersätter inte heller handskrivna kvitton. Men det spelade ingen roll i slutändan eftersom Tap ändå inte skickar pengar när de säger att de ska göra det. :p (hade dataskrivna kvitton också).

Prova med Amex annars. De ersätter handskrivna kvitton.
 
Tap Portugal ersätter inte heller handskrivna kvitton. Men det spelade ingen roll i slutändan eftersom Tap ändå inte skickar pengar när de säger att de ska göra det. :p (hade dataskrivna kvitton också).

Prova med Amex annars. De ersätter handskrivna kvitton.

Det låter ju bra att Amex i alla fall lär fungera. Jag kommer dock att dra det med Lufthansa ett varv till. Principiellt sett så tycker jag att det är den som felar som ska ta ansvar och inte lita på att "räddas" av andra, som t ex mitt försäkringsbolag eller kortutgivare.
 
Toppen