Senaste nytt

Fråga om försenat bagage

Philip G

Medlem
Hallåja!

Vi har rest WLG-SYD-ICN-IST-CPH-ARN, och inte helt omärkligt verkar det vara strul med vårt incheckade bagage. Nu har vi inte landat på Arlanda än så ska ej rita djävulstecken på väggen men känslan är att vårt bagage är kvar på varmare breddgrader.

Så; för att lugna min respartner som är lite stissig, vad säger försäkringen om försenat bagage när man väl är hemma? Samma som på destinationen? Antar att Amex försäkring inte alls är lika generös när man väl är hemma?
 

palmen

Moderator
Hallåja!

Vi har rest WLG-SYD-ICN-IST-CPH-ARN, och inte helt omärkligt verkar det vara strul med vårt incheckade bagage. Nu har vi inte landat på Arlanda än så ska ej rita djävulstecken på väggen men känslan är att vårt bagage är kvar på varmare breddgrader.

Så; för att lugna min respartner som är lite stissig, vad säger försäkringen om försenat bagage när man väl är hemma? Samma som på destinationen? Antar att Amex försäkring inte alls är lika generös när man väl är hemma?
Generellt ingen försäkring som gäller när man reser hem. Är de borta, anmäl på ARN och ta det där ifrån.
 

Gus

Medlem
Hallåja!

Vi har rest WLG-SYD-ICN-IST-CPH-ARN, och inte helt omärkligt verkar det vara strul med vårt incheckade bagage. Nu har vi inte landat på Arlanda än så ska ej rita djävulstecken på väggen men känslan är att vårt bagage är kvar på varmare breddgrader.

Så; för att lugna min respartner som är lite stissig, vad säger försäkringen om försenat bagage när man väl är hemma? Samma som på destinationen? Antar att Amex försäkring inte alls är lika generös när man väl är hemma?
Vid ankomst brukar man kunna få ett ankomstkit från bagageservice innehållandes en mycket bekväm t-shirt (modell oversize), deodorant, tandborste och rakhyvel. Allt förpackat i en snygg necessär.
 

Philip G

Medlem
Nu har vi landat och så även väskorna! Riktigt imponerande, då väskorna också blivit om-taggade av både Asiana och Turkish. Kul att se.

Nägot mindre kul att 2 av 3 väskor fått rätt duktiga sprickor. Vad är chansen att man får ersättning för sådant?
 

Taggen

Medlem
Nu har vi landat och så även väskorna! Riktigt imponerande, då väskorna också blivit om-taggade av både Asiana och Turkish. Kul att se.

Nägot mindre kul att 2 av 3 väskor fått rätt duktiga sprickor. Vad är chansen att man får ersättning för sådant?
Chasen i % har jag ingen aning om men du bör rapportera detta redan på Arlanda för att sedan kräva reparation eller om det inte går att reparera, någon form av ersättning. Tror senast hustruns väska sprack så tror jag hon fick 200€ i kompensation efter ha tagit kort på väskan och lämnat in skadeanspråk. Jag har själv fått ett hjul avslaget på en väska och den reparationskostnaden stod SAS för då det var dem jag flög med.
 

henke12

Medlem
Reklamation (en DPR) ska göras vid direkt vid ankomst! Om det inte görs är det goodwill av flygbolaget skulle jag säga.

Det är alltid ”last Carrier” som anspråket ska riktas mot.
 

palmen

Moderator
Nu har vi landat och så även väskorna! Riktigt imponerande, då väskorna också blivit om-taggade av både Asiana och Turkish. Kul att se.

Nägot mindre kul att 2 av 3 väskor fått rätt duktiga sprickor. Vad är chansen att man får ersättning för sådant?
Definiera sprickor, är det repor i plasten eller hra det faktistk gått hål i plasten?
Oavsett så ska det anmälas direkt på flygplatsen att väskorna är trasiga. Jag har fått ersättning alla gånger som mina väskor varit sönder, allt från stora hål i plasten, söndertrasade hjul, trasiga dragkedjor eller knäckta handtag. Har alltid ersatts med en ny väska, ibland finns det utbytesväskor man kan få på Arlanda, andra gånger får man ett belopp baserat på skicket på väskan och pris samt hur gammal den är. Finns en anledning till att jag flyger med massa "no name" väskor då de enkelt kan ersättas med en liknande väska på Arlanda om de gått sönder.
 

Philip G

Medlem
Tack för alla svar. Misstänkte att fallet var sådant, men vi hade knappt energi kvar att stå efter 48h resande (veklingar). Får bli att försöka göra ett goodwill-anspråk då!
 
Hej experter! Jag och frugan har landat i kuala lumpur idag bokad med business Award via sas.se och naturligtvis kom inte våra väskor med troligen pga att Lufthansa flighten från Arlanda var drygt 1 h försenad och då blev det gissningsvis för tight connection från FRA-IST med Turkish och sista benet IST-KUL har bokat flyg och hotell med Amex elite har även utökad försäkring med Länsförsäkringar. Vilken skall jag rikta ersättning för kläder etc vi står tämligen nakna utan bagage. Är det LH, Turkish, Amex eller Länsförsäkringar tacksam för råd. Hur hade ni lagt upp caset. Har blivit lovad att bagaget kommer imorgon sen kväll men osäkert
 
Toppen