Senaste nytt

Fråga om bagage vid flera segment på olika flygbolag

Roger J

Medlem
Du har fel... :)
Har iof bara rest med SAS till Beijing och sedan till Kanton (Guangzhou) med Air China. Man måste byta terminal men bagaget sköter sig självt.
 

Dr. Miles

Expert
Tack Roger. Det var den slutsatsen jag också hade kommit fram till, mha resolution 302 ovan. Oroväckande dock att ingen representant från de tre flygbolagen lyckats svara på denna fråga.

Jag trodde jag behövde hämta ut baggaget i PEK, ta det genom tullen och sedan checka in det igen då sista segmentet är inrikes. Men jag kanske har fel. Jag hoppas jag har fel.

Du har rätt Mikael. Du måste hämta bagaget och check in det igen vid Peking i ditt fall.

Som jag skrev tidigare, jag har gjort liknande med mina bmi bonusresor flera gånger och det var aldrig något problem när jag flög in till Kina i Business class med ett internationelt flyg.
 

Dr. Miles

Expert
Du har fel... :)
Har iof bara rest med SAS till Beijing och sedan till Kanton (Guangzhou) med Air China. Man måste byta terminal men bagaget sköter sig självt.

Jag tror att det beror på slutdestination i Kina.

Jag kunde inte checka in min väska hela vägen när jag flög Tokyo-Beijing-Dalian. (Jag kunde inte få plats på Tokyo-Dalian direktflyg.)

Trots att Dalian är relativt stor och har många intenationella flyg, kunde jag inte checka in väskan hela vägen dit.
 

Mikael

Medlem
Lite off topic, men vad är det som styr om man kan checka in väska hela vägen eller inte? Hur kan det bero på slutdestination? (F.ö. kunde inte heller Air China svara på denna fråga)
 

Roger J

Medlem
Verkar superkonstigt. Stå på dig på Arlanda och se till att väskorna taggas hela vägen. Lufthansa till Air China verkar ju osannolikt att det inte skulle gå. Air China är ju helt integrerade i Star Alliance sen länge...
 

Gnopps

Medlem
Har pratat med:
- US Airways (de hänvisar till bolagen som resan sker med)
- Air China (de hänvisar till Lufthansa)
- Lufthansa (de hänvisar till Air China)

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Det är US Airways du ska prata med om du vill ha en biljettkopia. Nämn inget om bagage utan be dem bara skicka din eticket till dig.

De nya bagagereglerna är menade att förenkla vilket jag tror de kommer göra. Lustigt att det skiljer sig mellan Rogers och Ahos erfarenheter. Jag skulle gissa att du får plocka ut ditt bagage när du anländer till Kina för att ta det igenom tullen, även om bagaget är märkt hela vägen.
 

Roger J

Medlem
Även om man tvingas ta det genom tullen redan i Beijing så kan det kanske taggas hela vägen så att man slipper checka in det på nytt?
 

David

Medlem
Även om man tvingas ta det genom tullen redan i Beijing så kan det kanske taggas hela vägen så att man slipper checka in det på nytt?

Jag har inte stött på att man kan tulla bagage på någon annan ort än vid första ankomst i Kina, än... :)

Har vid ett flertal tillfällen checkat in i Göteborg med SAS via CPH och fått bagaget taggat hela vägen (samt boardingkort för inrikesresan). När man anländer PEK får man hämta sitt bagage och sedan gå till transferdiskarna där man då kan lämna in det utan några problem. Kan dock tipsa om att ifall man fått SAS boardingcard klarar inte gaten att scanna och de får manuellt knappa vilket kan bli lite tidskrävande ifall det försigår annat på datorn redan. Jag tar därför alltsomoftast ut ett nytt inrikeskort vid transfer.
 

Roger J

Medlem
Funderar på när jag senast hade incheckat bagage via BJS. Måste vara lite mer än ett år sedan. Garanterat taggat hela vägen, men möjlgt att jag förträngt förtullningen...?
Hur som helst så blir ju bagage-frågan löst så länge man taggar väskorna ända fram, då handlar det inte om en ny incheckning i BJS utan enbart att ta väskan igenom tullen och lämna in den igen med befintlig taggning.
 

Albin

Medlem
Hittade denna infon.

Så det ska tullas i BJS i vilket fall.

[KVS Availability Tool 6.8.1/Diamond - TIMATIC: Country Information: Customs]
Kod:
07JAN12 / 2223 UTC
 China (People's Rep.) (CN)
[B]Baggage Clearance:[/B]
- Baggage is cleared at the first airport of entry in China
  (People's Rep.).
  Exempt: baggage of passengers in transit via Beijing (BJS),
  provided it is labeled to a destination outside of China,
  and the onward flight is within 24 hours.
  Passengers do not have to pick up their baggage by
  themselves if the connecting flight number is printed on the
  baggage tag as ground service staff will pick it up and
  deliver it to the baggage area of passenger's connecting
  flight.
  There are no baggage transfer facilities at Shanghai
  Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) and baggage cannot be
  checked through to final destination. All baggage must be
  collected and re-checked in for the conneting flight.
 
Toppen