Senaste nytt

Fråga ang. inresa Kanada - USA - Kanada

Ett litet tips om det är lång kö vi gränsen från Kanada till USA, kör i snabbfilen fram till taxfree butiken, köp en billig flaska av något drickbart och så vips är man längst fram i kön till gräns passering, det tog mig nästan 2 timmar att köra över gränsen från Vancouver till Seattle upptäckte detta med tax free snabbfilen när vi kom fram efter 1,45 i kö....
Kan vara så att man måste spendera minimum en viss summa på tax free.
Kolla också denna länk där man kan se aktuella kötider vi gränsövergångarna
Duty Free Canada :: Shopping and Border Info

Jag hade hyrbil en dag när jag var i Winnipeg och bestämde att ta en liten tur över gränsen till USA. Jag gillar ju stämplar i passet, så jag tänkte att jag skulle passa på. För mig kändes det helt normalt med en sådan liten dagstripp till gränsen, men the border officials tyckte tydligen inte att det var lika roligt. Speciellt eftersom jag hade utskrifter från google maps över gränsområdet (jag tror gränsstaden hette Pembina) för att orientera mig däromkring. Dessa utskrifter råkade gränsvakten se när han tittade på min hemresebiljett från Winnipeg senare samma dag, vilket föranledde ögonblicklig parkering av bilen och enskilt samtal i litet rum. Svettigt. Jag kände då att jag behövde hitta på nåt rimligt för mitt agerande och vitlögnade mig ur situationen genom att dra något i stil med att "det sägs att min great-great-grandfathers brother emigrerade till Minnesotas nordvästligaste hörn" (vilket det bokstavligt talat var) och att jag var tvungen att kolla hur det ser ut. Som tur var verkade gränsvakten intresserad av släktforskning, för det kom genast ett leende, en stämpel och en lyckönskning om en trevlig tur. Väl i Pembina drabbades man relativ snabbt av uttråkning, det var inte direkt Vegas. Om min gammelgammelfarbror verkligen emigrerat dit hade jag nog tyckt lite synd om honom.

Som jag skrev i en annan tråd så har USA och Kanada samma 'pass-system'. Dvs om du reser in till Kanada med flyg så har du i princip åkt in till USA. Även om du inte lämnar Kanada så har Amerikanska myndigheter full koll på var du är.

Dvs att ta sig mellan US och Kanada till fots/bil/tåg är i reella termer ingen gränsövergång utan bara 'inner movement'.

Vi har samma system mellan EU och Norge, dvs flyger du in till Norge är du inne i Schengen (fastän Norge inte är med i vare sig Schengen eller EU). EU betalar alltså Norge för att upprätthålla Schengens yttre gräns. Likadant gör USA mot Kanada.

Att det sen finns en massa tullbestämmelser etc är bara kopplat till förflyttning av varor/pengar/vapen etc och har inget med individen att göra.

Som jag skrev i en annan tråd så har USA och Kanada samma 'pass-system'. Dvs om du reser in till Kanada med flyg så har du i princip åkt in till USA. Även om du inte lämnar Kanada så har Amerikanska myndigheter full koll på var du är.

Dvs att ta sig mellan US och Kanada till fots/bil/tåg är i reella termer ingen gränsövergång utan bara 'inner movement'.

Vi har samma system mellan EU och Norge, dvs flyger du in till Norge är du inne i Schengen (fastän Norge inte är med i vare sig Schengen eller EU). EU betalar alltså Norge för att upprätthålla Schengens yttre gräns. Likadant gör USA mot Kanada.

Att det sen finns en massa tullbestämmelser etc är bara kopplat till förflyttning av varor/pengar/vapen etc och har inget med individen att göra.

Konstigt att en del på får problem om de åker in i USA och sedan tar sig till Kanada och åker hem den vägen. Tror inte kanadensiska flygbolag etc redovisar till amerikanska CPB att jag som resenär lämnat kontinenten. Och det är det som är problemet. Åker du tillbaka till USA och lämnar Nordamerika den vägen så är det inget problem för det tar flygbolagen hand om.

Tack för alla bra tips i tråden! Nu fick det här delikata problemet en synnerlig bra lösning då jag även fick ett jobbärende i New York så nu fick jag flygresor hela vägen med några extra lediga dagar i NY mitt emellan jobb :)

Jag kör en "resurrect" på den här tråden och undrar om någon besitter färskare info om vad som gäller? Vårens transatlantiska äventyr är bokade med en 14 dagar lång vistelse, flyg till och hem från Toronto och tankar finns på att eventuellt glida förbi Buffalo och/eller Detroit.

Hur är det med: Hyrbil? ESTA? Formulär i passet? Stämplar? Registreras utresa?

Jag innbildar mig att det inte är helt ovanligt att den här typen av gränsövergångar sker av Européer på resa i Nordamerika :)

Så länge du inte tänker dig en envägshyra ska det inte vara några som helst problem, men nämn vid upphämtningen att du tänker korsa landsgränsen ifall du behöver något extra papper eller liknande med dig.

Nej, du kan fylla i I-94W istället.

Formulär i passet?
Är det I-94W du åsyftar?

Ja, det bör du få.

Registreras utresa?
Det ska fungera.

Toppen