Senaste nytt

Fråga ang. bagage med Lufthansa

När kommer light light helt utan statusförmåner?
Fråga SAS. ;)

Helt ärligt så ser jag inte riktigt problemet... Det är inte *A som bestämmer vilka fares bolagen ska/får ha eller hur de ska se ut.
*A-texten bör formuleras om så att den har med någonting i stil med "where applicable" och så att den är formulerad på så sätt att bolagen kan göra avsteg, eftersom de uppenbarligen gör det. Det vill säga att hur olika fares än är uppsatta så reflekterar *A-texten detta, oavsett vad man tycker om att det ingår/inte ingår bagage på Light-fares.
Jättarna (i alla fall LH och LX) är konsekventa, reser du Light så ingår inget bagage.
SAS (kanske fler, har ingen aning) bestämmer sig för att det ingår om man har status.

Det finns väl nästan med German/Euro wings eller vad de nu heter. Har en bekant som är SEN med typ 200k HON miles/år ( klarar nästan det...) som brukar spy galla över att tvingas vara lounge lös på tex Arlanda på väg hem till Tyskland.
Jovisst är det tråkigt, men Germanwings är väl inte med i *A även om LH äger dom?

Du har helt rätt i att Germanwings inte är med i Star Alliance, men när Lufthansa äger dem till 100% och börjar använda dem för att flyga matarrutter till sina longhaul så får det rätt mycket konsekvenser. Många flygbolag har denna typ av setup, KLM har Cityhopper, AA har American Eagle, SAS har diverse småbolag etc etc, men alla andra har strukturerat det hela så att det funkar mer som en wet lease. Dvs för kunden är det precis som om man flyger med det riktiga bolaget.

Är detta nyligen infört ?
Vi var ett gäng som flög Apklass till just München i Maj. Alla vi som flög Lufthansa fick checka in bagage utan att betala för det.

Lufthansa har infört olika nivåer av Economy. "Economy Light" utan incheckat bagage och "Economy" där en väska ingår som tidigare.

Detta är tyvärr den bittra sanningen. Frågan som @fleetheseen måste svara är, vilken fare har du bokat?

Oj det här verkar mer komplicerat än vad jag trodde! Tur att jag frågade här innan :) Så jag kikar på reservationen och det står Class/Fare: ECONOMY/LIGHT (K)

Jag utgår alltså då ifrån att jag ska packa lätt och endast satsa på ett handbagage? Stämmer det?

Oj det här verkar mer komplicerat än vad jag trodde! Tur att jag frågade här innan :) Så jag kikar på reservationen och det står Class/Fare: ECONOMY/LIGHT (K)

Jag utgår alltså då ifrån att jag ska packa lätt och endast satsa på ett handbagage? Stämmer det?

Packa lätt, eller ta upp bokningen på deras hemsida och betala 15 €. Vid disken koster det 45 €...

Toppen