Senaste nytt

Fotbollsresor

bajenludde

Medlem
Hej!

Jag saknade en tråd för fotbollsresor, så jag tänker att jag startar en. Tanken med tråden är inte att diskutera fotboll i sig, utan just resor kopplade till fotboll. Det kan vara tips på matcher att se, arenor att besöka eller hur man bäst hittar biljetter.

För att få en liten matigare trådstart så tänkte jag berätta lite mer om min egen bakgrund. Majoriteten av alla mina resor jag gör sker i fotbollens tecken. Det är allt som oftast resor till bortamatcher med det lag jag hyllar i mitt användarnamn. Men så ofta jag kan kryddar jag det med resor för att se andra lag och andra matcher. Det var faktiskt så jag hittade forumet - för att hitta bättre sätt att optimera och dra nytta av resorna jag gör i fotbollens tecken. Jag har även skrivit en reserapport på ämnet, som kan hittas HÄR.

För ett par år sedan hittade jag appen Futbology (stark rekommendation) som finns till för att föra statistik över sina matcher. Jag försökte då kartlägga samtliga som jag besökt under min livstid. Om jag räknat rätt ligger jag i skrivande stund på totalt 454 stycken matcher, utspritt på 86 arenor, i 12 länder. I samband med detta startade jag även ett instagramkonto (swedish.groundhopper) där jag lägger ut bilder från alla matcher jag är på.

IMG_3659.jpg

Maradonastadion i Neapel.

Det jag är ute efter att hitta på mina resor är främst genuinitet. Som fotbollsturist blir detta ganska paradoxalt, då man ofta letar efter matcher med så få andra fotbollsturister på som möjligt. Kvaliteten på spelet är ofta sekundärt för min del. Vill jag se bra fotboll kan jag titta på TV. Hundra gånger hellre en gammal nedgången klassisk arena med lokalbefolkning som bryr sig på läktarna, än moderna skrytbyggen där publiken mest består av amerikaner på besök. Bra stämning på läktarna skadar inte heller, men där är man såpass bortskämd i Sverige att man inte kan vara för kräsen när man kommer utomlands.

Med detta i beaktning tänkte jag ranka lite olika kategorier, utifrån vad jag själv besökt och upplevt. På grund av viss partiskhet kommer jag exkludera svenska matchupplevelser.

Häftigaste matchupplevelse: AS Roma, Olympiastadion (Rom, Italien).
Bäst stämning: FC Twente, De Grolsch Veste (Enschede, Holland).
Häftigaste arena: AC Milan, San Siro (Milano, Italien).
Mest överskattade matchupplevelse: Arsenal, Emirates Stadium (London, England).
Mest underskattade matchupplevelse: Genoa CFC, Stadio Luigi Ferraris (Genua, Italien).

IMG_6613.jpg

Gewiss Stadium i Bergamo.

Som ni kanske märker har jag en förkärlek till Italien och italiensk fotbollskultur. Där finns fortfarande mycket genuinitet kvar kring klubbarna. På motsatt sida har vi England och engelsk fotbollskultur som tyvärr dött ut helt pga för hård repression mot läktarna, i kombination med att klubbarna amerikaniserats och blivit mer business än sport.

Det finns tre drömresor jag vill göra innan det är dags att ta ner skylten. På plats tre kommer ett besök i Marseille och Stade de Velodrome. Fransk fotbollskultur är underskattad och Marseille är kronjuvelen i detta. På plats två kommer Glasgow och ett Old Firm på Celtic Park. Skottland är den sista utposten när det kommer till fotbollskultur på brittiska öarna och i mitt tycke är detta världens näst största derby. På plats ett kommer Superclásico i Buenos Aires, Boca Juniors mot River Plate på La Bombonera. Världens största match alla kategorier i mitt tycke. Av ovan nämnda anledningar tycker jag att SAS kan ta sitt förnuft till fånga och starta rutter från ARN till MRS, GLA och EZE!

Med dessa ord lämnar jag ordet fritt till övriga! Vilka fotbollsresor har ni gjort? Vad kan ni rekommendera och vad bör man skippa? Vilka matcher drömmer ni om?

Hej!

Jag saknade en tråd för fotbollsresor, så jag tänker att jag startar en. Tanken med tråden är inte att diskutera fotboll i sig, utan just resor kopplade till fotboll. Det kan vara tips på matcher att se, arenor att besöka eller hur man bäst hittar biljetter.

För att få en liten matigare trådstart så tänkte jag berätta lite mer om min egen bakgrund. Majoriteten av alla mina resor jag gör sker i fotbollens tecken. Det är allt som oftast resor till bortamatcher med det lag jag hyllar i mitt användarnamn. Men så ofta jag kan kryddar jag det med resor för att se andra lag och andra matcher. Det var faktiskt så jag hittade forumet - för att hitta bättre sätt att optimera och dra nytta av resorna jag gör i fotbollens tecken. Jag har även skrivit en reserapport på ämnet, som kan hittas HÄR.

För ett par år sedan hittade jag appen Futbology (stark rekommendation) som finns till för att föra statistik över sina matcher. Jag försökte då kartlägga samtliga som jag besökt under min livstid. Om jag räknat rätt ligger jag i skrivande stund på totalt 454 stycken matcher, utspritt på 86 arenor, i 12 länder. I samband med detta startade jag även ett instagramkonto (swedish.groundhopper) där jag lägger ut bilder från alla matcher jag är på.

Visa bifogad bild 170259
Maradonastadion i Neapel.

Det jag är ute efter att hitta på mina resor är främst genuinitet. Som fotbollsturist blir detta ganska paradoxalt, då man ofta letar efter matcher med så få andra fotbollsturister på som möjligt. Kvaliteten på spelet är ofta sekundärt för min del. Vill jag se bra fotboll kan jag titta på TV. Hundra gånger hellre en gammal nedgången klassisk arena med lokalbefolkning som bryr sig på läktarna, än moderna skrytbyggen där publiken mest består av amerikaner på besök. Bra stämning på läktarna skadar inte heller, men där är man såpass bortskämd i Sverige att man inte kan vara för kräsen när man kommer utomlands.

Med detta i beaktning tänkte jag ranka lite olika kategorier, utifrån vad jag själv besökt och upplevt. På grund av viss partiskhet kommer jag exkludera svenska matchupplevelser.

Häftigaste matchupplevelse: AS Roma, Olympiastadion (Rom, Italien).
Bäst stämning: FC Twente, De Grolsch Veste (Enschede, Holland).
Häftigaste arena: AC Milan, San Siro (Milano, Italien).
Mest överskattade matchupplevelse: Arsenal, Emirates Stadium (London, England).
Mest underskattade matchupplevelse: Genoa CFC, Stadio Luigi Ferraris (Genua, Italien).

Visa bifogad bild 170260
Gewiss Stadium i Bergamo.

Som ni kanske märker har jag en förkärlek till Italien och italiensk fotbollskultur. Där finns fortfarande mycket genuinitet kvar kring klubbarna. På motsatt sida har vi England och engelsk fotbollskultur som tyvärr dött ut helt pga för hård repression mot läktarna, i kombination med att klubbarna amerikaniserats och blivit mer business än sport.

Det finns tre drömresor jag vill göra innan det är dags att ta ner skylten. På plats tre kommer ett besök i Marseille och Stade de Velodrome. Fransk fotbollskultur är underskattad och Marseille är kronjuvelen i detta. På plats två kommer Glasgow och ett Old Firm på Celtic Park. Skottland är den sista utposten när det kommer till fotbollskultur på brittiska öarna och i mitt tycke är detta världens näst största derby. På plats ett kommer Superclásico i Buenos Aires, Boca Juniors mot River Plate på La Bombonera. Världens största match alla kategorier i mitt tycke. Av ovan nämnda anledningar tycker jag att SAS kan ta sitt förnuft till fånga och starta rutter från ARN till MRS, GLA och EZE!

Med dessa ord lämnar jag ordet fritt till övriga! Vilka fotbollsresor har ni gjort? Vad kan ni rekommendera och vad bör man skippa? Vilka matcher drömmer ni om?

Häftigaste matchupplevelse: Sheger Derby (Ethiopian Coffee vs Saint George) (Addis Ababa, Etiopien)
Bäst stämning: Eternal Derby (Belgrad, Serbien)
Häftigaste arena: Estadio Pedro Bidegain (Buenos Aires, Argentina)
Mest överskattade matchupplevelse: Hammarby, 3Arena (Stockholm, Sverige)
Mest underskattade matchupplevelse: Bari (Bari, Italien)

Försöker klämma in lite fotboll, ibland som renodlade fotbollsresor, men oftast i kombination med övrigt. Tycker upplevelserna beror mycket på övriga omständigheter - sittplats för två i Florens efter en romantisk helg kommer aldrig vara lika spännande som när man ensam råkade hamna med några AEK-ultras i Aten.

På bucket list står Casablanca-derbyt!

Inte varit i närheten av så mkt som du, men kul tråd!

Häftigaste:
IFK Göteborg - PSV Eindhoven på Nya Ullevi

Bäst stämning:
Roma - Napoli

Häftigaste arena:
Bernabeou

Mest överskattade:
Real Madrid hemma (pga 0 stämning)

Mest underskattade:
-

Dröm sen förr att kolla Ascoli men vet inte om dom håller på som förr?

Bjuder på lite anekdoter och motiveringar också.

Häftigaste matchupplevelse: Inter-Empoli 2007 - Första hemmamatchen efter säkrat ligaguld på bortaplan, Materazzi fick ett fullsatt Giuseppe Meazza att bokstavligen gunga när han drog igång Pazza Inter i PA systemet så betongen kändes som tuggummi.
Bäst stämning: Tråkigt svar, se ovan.
Häftigaste arena: Estadio Muncipial de Braga - Braga-AIK 2017, Europas finaste arena? Fyfan vilket antiklimax, har aldrig gått och lagt mig i sängen direkt på slutvissla under en bortamatch i europa, inte ens när flygen har gått hem tidig morgon dagen efter.
Mest överskattade matchupplevelse: Millwall-Watford 2020, say no more... Herregud vilket jävla pissland det där är när det kommer till fotbollskultur. Gick och drack öl bakom läktaren istället.
Mest underskattade matchupplevelse: Strömsgodset-Mjöndalen 2015 - Första derbyt i Drammen i Eliteserien på typ 40-50år, det var en intensiv natt inför match och en ännu intensivare matchuppladdning. Tur att det är preskiberat idag.
För att vara en liten klubb med 6000 pers på läktarna är jag stolt över vad vi presterade, mycket små brännskador på händerna när man kom hem!

Kul tråd!

Bästa stämningen: Besiktas i Istanbul mot CSKA Sofia

Mest imponerande arenan: Ett fullsatt San Siro är det få som kan matcha.

Mest överskattade: FC Barcelona, 94000 på läktaren, men bättre stämning på vilken allsvensk match som helst. Bara en massa turister, noll läktarkultur.

Mest underskattade: Lägre divisioner i exempelvis Tyskland

Mest skämskudde: All Amerikansk jippo idrott.

Drömmen är givetvis att få se vilken match som helst på La Bombonera med Boca Juniors, Argentinas läktarkultur är den allra bästa i hela världen.

Sedan så håller ju Tyskland en hög nivå med sina låga priser och fullsatta läktare.. Även Italien är riktigt bra, med många klassiska arenor.

Toppen