Senaste nytt

Fortsatt förbud mot Eurobonus i Norge

Låter mer som att norska staten behöver göra en bättre upphandling. Om den görs korrekt och på sakliga grunder så bör väl DY kunna vara med och slåss på lika villkor i den. Då kan man knappast använda det som argument för att förbjuda EB.
Detta är överhuvudtaget inte den norska statens fel. Det är DY som har valt att inte delta i upphandlingen av de subventionerade linjerna, troligen eftersom detta varken passar deras affärsmodell eller deras flygplansflotta. Många sk FOT-linjer flygs på korta landningsbanor under 1000 m och flygs typiskt av Widerøe med Dash 100 etc.

Att DY har valt en enhetsflotta av 737-800 är inte den norska statens problem, så Kjos har ingen anledning att klaga på detta.

Debatten handlar om huruvida de lite "tunnare" linjerna som inte är subventionerade, t ex OSL-TOS, drabbas av en återinföring av bonuspoäng. Kjos beter sig som en bortskämd femåring och framställer det som en katastrof för DY, eftersom han mycket väl vet att dagens förbud enbart gynnar DY. Han kräver särbehandling genom att SAS inte ska ges möjligheten att konkurrera med hela sin produktportfölj, av vilken eurobonus är en viktig del (inte bara poäng, men även statusfördelarna).
 
Last edited:
Åh, så DY är inte ens intresserade av linjerna som de sedan använder som en ursäkt. Så moget.
Nja, de konkurrerar ju med SAS på de icke-subventionerade linjerna till Nordnorge, t ex Tromsø, Bardufoss, Alta, Bodø och Lakselv. Dock menar Kjos att återinföring av bonuspoäng skulle göra att man tvingas dra ned på frekvensen eller lägga ned dessa linjer, eftersom alla självklart kommer att välja SAS om de får bonuspoäng, även om priset är det dubbla....:rolleyes:

Han vet att dagens förbud egentligen är in indirekt subventionering av DY och han önskar inte konkurrens på lika villkår. Det står ju DY helt fritt att förbättra sitt eget bonusprogram så att de kan konkurrera med SAS även på den punkten. Kjos önskar förstås att behålla dagens system, som enbart gynnar hans eget flygbolag och eventuellt andra lågprisbolag utan bonusprogram värda namnet.

EFTAs övervakningsorgan menar att dagens system strider mot EES-avtalet, därför får vi hoppas att Norge blir dömt EFTA-domstolen:
Norsk bonusforbud i strid med EØS-avtalen - Aftenposten
 
Nja, de konkurrerar ju med SAS på de icke-subventionerade linjerna till Nordnorge, t ex Tromsø, Bardufoss, Alta, Bodø och Lakselv. Dock menar Kjos att återinföring av bonuspoäng skulle göra att man tvingas dra ned på frekvensen eller lägga ned dessa linjer, eftersom alla självklart kommer att välja SAS om de får bonuspoäng, även om priset är det dubbla....:rolleyes:

Han vet att dagens förbud egentligen är in indirekt subventionering av DY och han önskar inte konkurrens på lika villkår. Det står ju DY helt fritt att förbättra sitt eget bonusprogram så att de kan konkurrera med SAS även på den punkten. Kjos önskar förstås att behålla dagens system, som enbart gynnar hans eget flygbolag och eventuellt andra lågprisbolag utan bonusprogram värda namnet.

EFTAs övervakningsorgan menar att dagens system strider mot EES-avtalet, därför får vi hoppas att Norge blir dömt EFTA-domstolen:
Norsk bonusforbud i strid med EØS-avtalen - Aftenposten

Jag funderade lite på vad som skulle hända om SAS nu skulle dela ut poäng på dessa resor ändå.
Och sedan låta det gå vidare till någon EU domstol? Borde inte det då falla i SAS favör?

Inte allt mitt område men om det strider mot EES-avtalet?
 
Det är ju uppenbart att norska regeringen tar stor hänsyn till att Kjos nästan bara använder 189 seats 737-800.
Med mindre flygplan(ex 149 seats 737-700) hade säkert DY kunnat fortsätta konkurrera på flera tunnare linjer...ex OSL-TOS trots EB poäng.
 
LIte konstig beslut eftersom SAS har EB och DY har Rewards så båda har ju bonusprogram till sina kunder och samma möjligheter att locka kunder.

Fast de två bonussytemen går ju inte riktigt att jämföra. Men missförstå mej rätt, jag skulle gärna vilja ha poäng på mina ofrivilliga resor till SVG och BGO som jag alltid flyger med SK.
 
Toppen