Randy Marsh
Medlem
Detta är överhuvudtaget inte den norska statens fel. Det är DY som har valt att inte delta i upphandlingen av de subventionerade linjerna, troligen eftersom detta varken passar deras affärsmodell eller deras flygplansflotta. Många sk FOT-linjer flygs på korta landningsbanor under 1000 m och flygs typiskt av Widerøe med Dash 100 etc.Låter mer som att norska staten behöver göra en bättre upphandling. Om den görs korrekt och på sakliga grunder så bör väl DY kunna vara med och slåss på lika villkor i den. Då kan man knappast använda det som argument för att förbjuda EB.
Att DY har valt en enhetsflotta av 737-800 är inte den norska statens problem, så Kjos har ingen anledning att klaga på detta.
Debatten handlar om huruvida de lite "tunnare" linjerna som inte är subventionerade, t ex OSL-TOS, drabbas av en återinföring av bonuspoäng. Kjos beter sig som en bortskämd femåring och framställer det som en katastrof för DY, eftersom han mycket väl vet att dagens förbud enbart gynnar DY. Han kräver särbehandling genom att SAS inte ska ges möjligheten att konkurrera med hela sin produktportfölj, av vilken eurobonus är en viktig del (inte bara poäng, men även statusfördelarna).
Last edited: