Senaste nytt

Fortsätta flyga SAS eller inte?

FFlash

Medlem
Vad tycker gänget om följande?

Har flugit med SAS i 20 år, och ville nå Lifetime gold vilket förstördes dånär jag softlandade till Guld från Diamond vid ett läge och förstod inte regeln att de året räknas inte med!

Nu funderar, in på 7:nde guldåret, om det är värt att fortsätta flyga mot guld bara för att nå det. Har nämligen inget speciellt behov längre att ”jaga” poäng osv, utan flyger mest på bra deals där det går. Övrigt mindre flygande totalt pga tjänsteresorna upphört nästan totalt.

Har 240.000poång liggandes som jag kunde ”trixa” mot guldkort genom att flyga in nya poäng via points&cash. Detta för att köpa till mig tid över lifetime funderingar(ifall jag ändå väljer fortsätta jaga).
Därtill måste man ju bränna de poängen iaf till nåt men jag vet inte vaddå jag inte har reseplan för nästa 12 månader…

Mot guld för livet, eller bli av mina poäng med nåt annat? Svårt val
 

Hachans

Medlem
Nä, inte alls svårt val i min mening.

Använd pengarna där de ger dig glädje. Det är bättre att lägga pengarna på att köpa de tjänster du vill ha, istället för att lägga pengar på att boka resor du inte vill göra för att jaga ett kort som du inte ens vet om du vill ha eller vet om det kommer ha samma värde i framtiden.

Så lägg ner statusjakten och använd pengarna när du faktiskt vill resa någonstans.
 

majoren

Medlem
Frågan är väl vem som har längst liv; SAS som företag eller den individ som fått Lifetime gold. Om SAS som företag får ett långt liv kan det ju vara bra med ett guldkort på livstid när arbetslivet är över och ett avslappnat resande som pensionär tar vid. Särskilt om pensionärsresandet huvudsakligen sker i ekonomi.
 

Fredrik

Medlem
Frågan är väl vem som har längst liv; SAS som företag eller den individ som fått Lifetime gold. Om SAS som företag får ett långt liv kan det ju vara bra med ett guldkort på livstid när arbetslivet är över och ett avslappnat resande som pensionär tar vid. Särskilt om pensionärsresandet huvudsakligen sker i ekonomi.
Vad kostar det att upprätthålla guldkortet då?

Någonstans går det inte jämnt upp längre och som jag läser TS skulle jag nog ge upp guldkortet. Det är i mina ögon skillnad mellan att vara "ointresserad" av allians/bolag och att ha ett regelbundet flygmönster med något bolag som nästan når fram till guld. I det första fallet är kostnaden för guldkortet högre och som sagt: vad får det kosta?
 

FFlash

Medlem
SAS är ända bolag som flyger från Åbo numera, därav frågeställningen, så det spelar en roll.
(finnair flyger ej längre, bara busstransport till HEL)

Skulle vara bra att ha guldkort i fickan men jag tror nog jag spenderar bort mina poäng till nåt och låter LTG gå. Det kommer väl alltid nya promo samt statusmatch med andra staralliance om inte SAS :)

Nu gäller det bara hitta på nåt med poängen :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JacobGBG

Medlem
Den mest aktuella frågan anser jag är: Vad är alternativet? Vilket annat program kan hjälpa din poängsamlig lika bra? Jag har länge vart inne på att försöka byta till M&M men mitt resemönster gör helt enkelt att jag får dålig intjäning/utväxling på det jämfört om jag bara tuggar EB.
 

FilipJ

Medlem
Den mest aktuella frågan anser jag är: Vad är alternativet? Vilket annat program kan hjälpa din poängsamlig lika bra? Jag har länge vart inne på att försöka byta till M&M men mitt resemönster gör helt enkelt att jag får dålig intjäning/utväxling på det jämfört om jag bara tuggar EB.
Precis så här resonerar jag också. Bäst och "enklast" intjäning av extrapoäng via kreditkortsspend får jag överlägset till Eurobonus, om man ändå vill stanna kvar i Star Alliance. Dessutom (baserad på GOT) kräver olika resor, både privat och i tjänst, olika hubbar. Rätta mig om jag har fel, men för flying blue skulle jag ha AMS och CDG med färre antal avgångar än till och från ARN, CPH, MUC, ZRH, VIE, WAW, OSL, och FRA. För One World är det LHR - endast. I och med att jag ser ganska stor nytta att vara trogen till en allians då jag endast har ett resemönster som max stöttar (motsvarande) guld hos ett bolag, gör det att valet ganska enkelt blir SAS även om jag är lika snabb som de flesta här inne att både ge dem feedback och kritik.
 
  • Gilla
Reactions: pep

trekker

Medlem
SAS har blivit så extremt dåligt att jag skulle lägga ner det. Jag sitter i liknande sits och har 5 år kvar till LTG, men då mervärdet (iallafall på min hemmaflygplats) av EBG jämfört med en Plusbiljett är NOLL så känns det som att kasta pengar i sjön. Får bli BA all the way för mig och om jag behöver använda Star Alliance så får det bli med Lufthansagruppen, de ger iallafall lounge i Manchester om man flyger Biz eller har status.
 

Hachans

Medlem
Precis så här resonerar jag också. Bäst och "enklast" intjäning av extrapoäng via kreditkortsspend får jag överlägset till Eurobonus, om man ändå vill stanna kvar i Star Alliance. Dessutom (baserad på GOT) kräver olika resor, både privat och i tjänst, olika hubbar. Rätta mig om jag har fel, men för flying blue skulle jag ha AMS och CDG med färre antal avgångar än till och från ARN, CPH, MUC, ZRH, VIE, WAW, OSL, och FRA. För One World är det LHR - endast. I och med att jag ser ganska stor nytta att vara trogen till en allians då jag endast har ett resemönster som max stöttar (motsvarande) guld hos ett bolag, gör det att valet ganska enkelt blir SAS även om jag är lika snabb som de flesta här inne att både ge dem feedback och kritik.

Det handlar ju om egna individuella behov och hur ens resemönster ser ut. Har man inget annat val än att flyga SAS eller tycker de har en fin tidtabell som passar ens behov så är det klart man flyger vidare ändå.

TS hade dock inga tjänsteresor allt och flyger sällan och ifrågasatte då varför guldjakten skulle fortsätta. Vilket jag helt förstår, ett guldkort är tämligen värdelöst om man inte flyger med det så mycket. Då kan man ju lägga pengarna på att köpa kringtjänster när man väl flyger på det flygbolag som passar bäst, istället för att stressa över intjäning.
 
Toppen