Senaste nytt

Forskel mellem SAS Plus og SAS Plus Full Flex

Tak for alle svarene. Det giver mere mening nu, og for første gang forstår jeg nu forskellen. :)

Jeg kan ikke se hvorfor det er en god case at købe en Plus Full Flex billet. I booking reglerne for SAS Plus står der:

"Ombooking er tilladt i samme prisklasse. Hvis der opgraderes til en højere prisklasse, vil prisforskellen mellem den først bookede billet og den nye blive lagt til prisen."

Det vil sige, at hvis man har købt en billig SAS Plus billet, vil ombooke og der ikke er plads på samme klasse... ja så ombooker man bare til en dyrere klasse og betaler prisforskellen.

For mig er det bedre at købe den billige SAS Plus og have en option på at spare 60-70% på billetten. Og hvis jeg skal ombooke så kan jeg stadig gøre det, og det kommer ikke til at koste mig mere end hvis jeg købte en Full Flex billet.

Eller er der noget jeg har misforstået? :)

Eller er der noget jeg har misforstået? :)

Nej, det är en korrekt sammanfattning. Det ska dock sägas att det kan bli ganska dyrt med kort varsel. Inte sällan vill SAS ha 1000 kr eller mer av mig när jag vill omboka SAS Plus till högre bokningsklass (om befintlig klass är slut) vilket naturligtvis sällan är acceptabelt. Dessutom, som någon nämnde, finns det ett inslag av krångel. Jag bokar dessvärre ofta via resebyrå och SAS tenderar, fullt korrekt förvisso, att hänvisa till resebyrån för ändringar. Då ska det till ett varv där.

Jag var bokad i C senast jag åkte plus. Var inte på full flex. Något förbryllande:confused:

Problemet är att serviceklass och bokningsklass båda använder samma bokstäver men är olika saker. SAS Plus är serviceklass C, men kan bokas i P, S, Y, J, C och så vidare. Om man bokar serviceklass C (SAS Plus) i den högsta bokningsklassen C kallar SAS det för full flex eftersom du då kan byta till vilken avgång som helst utan att riskera att behöva lägga till för att uppgradera till en högra bokningsklass.
Bokningsklass C krävs också för att kunna väntlista på en full flygning eller använda platsgarantin som EBG (48h) eller EBP (24h).

SAS Plus Saver på longhaul kostar 200€ att boka om oavsett om det finns plats i samma bokningsklass eller ej. Iaf på BKK vilket min syrra just blev medveten om.

I fredags hade jag en snikPlus bokad i A-klass CPH-ARN. Då jag ville hem tidigare frågade jag i loungen om det gick att boka in mig på ett tidigare flyg. Drakarna i loungen sa att min bokningsklass inte var ombokningsbar, men jag kunde gå till gaten och stå på standby. Sagt och gjort, gick till gaten (som f.ö. han byta gatenummer tre gånger på vägen) och förberedde mig på det värsta. Den otroligt trevliga damen i B19 fixade det ögonaböj. 1A och inget jidder om bokningsklass eller standby ö h t. Fick dessutom ett ledigt mittsäte. Antar att det fanns lediga stolar, samt att de ville vara snälla på fredagskvällen och få iväg en EBG snarast möjligt. Tack SK.

Min erfarenhet av att boka om i gaten med SAS är att det alltid går, utom när flighten såklart är helt full. Jag reser oftast på snikigaste biljetten när jag reser inom Europa, men det har aldrig hindrat mig från att boka om i gaten. Som GA är det ju bara skönt att fria upp platser till nästa flight, utifall att, antar jag.

Well, en full flex kan bokas om fritt bara det finns platser kvar på planet. En ren plus kan bara bokas om fritt till samma eller lägre bokningsklass, exempelvis en A-klass kan bara bokas om till A-klass till samma pris (eller Go förstås) medan en full flex kan bokas om bara det finns plats kvar i planet, men du har ju rätt... Det enda man åker på är ju prisskillnaden upp till den högre klassen om man bokar om till högre klass (som man redan har betalat om man köper den klassen från början).

Mvh
/NotRyan

Kan men verkligen alltid boka ner sig till Go? De dyraste Go-biljetterna kostar väl mer än de billigaste Plus-biljetterna?

Bokade en fullflex till resan hem i dag ARN-LLA, var billigare med det avtal jag använde än en vanlig plus, och 106 kr dyrare än en GO...
I bland är det underligt med prissättning på biljetter. Klart smidigt att kunna boka om i appen trots resebyrobokning.

Nej, det är inte så konstigt. SAS förutsätter att de kommer att sälja X biljetter i Go och Y biljetter i Plus på varje flight. Därefter laddar de olika bokningsklasser med platser och de dyraste Go-biljetterna kommer att vara dyrare än de billigaste i Plus. Om sedan efterfrågan på Plus blir lägre än väntat, så uppstår situationen.

Nej, det är inte så konstigt. SAS förutsätter att de kommer att sälja X biljetter i Go och Y biljetter i Plus på varje flight. Därefter laddar de olika bokningsklasser med platser och de dyraste Go-biljetterna kommer att vara dyrare än de billigaste i Plus. Om sedan efterfrågan på Plus blir lägre än väntat, så uppstår situationen.

Jag kan egentligen tycka att det resonemanget blir lite skevt i det här fallet när samma plats egentligen skulle kunna säljas som Go likaväl som Plus, (I alla fall så länge som antalet platser är jämnt delbart med 3).

Men det är ju så det fungerar så... :)

Toppen