Senaste nytt

Forskare: Boarda sist om du vill slippa Ebola

Ytterligare någon som fått forskningsbidrag i onödan...

Det resonemanget bygger ju helt på att den som är sjuk redan sitter på planet när jag kliver på.
Om den sjuka kliver på sent och dessutom sitter långt från ingången så passerar denna många andra passagerare och man kan utsättas ändå.

Så enligt dem: Kliv på som absolut sista passagerare och se till att ha platsen närmast dörren. Fast det hjälper kanske inte ändå då det blir nära jumpseat och besättningen kan ju blivit smittad då de hälsar på alla passagerare när de stiger på. Dessutom rör sig besättningen runt i kabinen och kan sprida smitta.

Och för att inte tala om risken att man blir smittad redan i gaten eller på andra områden på flygplatsen!

Jag kan tycka denna sorts forskning är relevant, MEN man måste inse att det är en specifik parameter man tittar på och bryr sig inte om alla tusentals andra parametrar man i verkliga livet väger in i de beslut man tar.

Det jag finner så underhållande/frustrerande/idiotförklarande är när media drar på ordentligt och storannonserar att just denna enda parameter är det som borde/skall/måste vara alenarådande styrande, det blir bara patetiskt i mina ögon.

Samtidigt skall man inse att det finns en symbios mellan media och forskare/akademiker, akademiker/forskare mäts på hur ofta de citeras och omnämns i medier som kan ge dem högre bidrag till mer forskning, medans media letar efter clickbaits som kan öka deras omsättning. Då landar man i sådana här "nyheter".

• Gilla
Reactions: Pho
Jag kan tycka denna sorts forskning är relevant, MEN man måste inse att det är en specifik parameter man tittar på

Precis, det är tillämpad matematik det handlar om, och som mycket forskning så finns det viktiga saker att lära sig från det, men man ska inte tro att det ger en exakt bild av hela sanningen.

Artikeln som beskriver studien finns här: Phys. Rev. E 95, 052320 (2017) - Multiscale model for pedestrian and infection dynamics during air travel Tyvärr kommer man dock inte åt hela artikeln i fulltext utan att betala. Om man tittar på andra artiklar av samma författare på Google Scholar så har de gjort mycket jobb på olika typer av matematiska modeller för olika typer av smittspridning i olika scenarion.

Toppen