Senaste nytt

Flyttips till ett land där min sambo kan arbeta som sjuksköterska?

Annars är väl Australien så stort att man kan flyga inrikes i jakten på bättre väder. Skiljer ju rejält vädermässigt mellan t.e.x. Brisbane, Darwin, Adelaide, Sydney och Perth (många mils resor).

I Brisbane har vi väl två medlemmar boende, så låter dem svara

Som boende i Brisbane eller Brisvegas som det ibland kallas så när det gäller vädret är det mer än fråga om var man befinner sig i Australien. På vintern är norra delarna perfekta. Brisbane har ett fantastiskt klimat från maj till december. Soligt torrt och med svala kvällar. Sen kommer sommaren och en del regn som ger fuktigt och varmt under några månader. Perth har däremot en torr sommar med låg luftfuktighet som ger en behagligare upplevelse även om det kan vara väl så varmt. Så man behöver inte lämna Australien bara för att det är vinter.:cool:. Stränderna i Surfers Paradise nere på the Gold Coast är aldrig för kalla för en svensk och vattentemperaturen denna vinter har legat kring 20 grader. Även om man inte ser några Aussies i vattnet så är det inga problem för en viking att doppa sig. Hmm börjar glida off topic.

God kväll!

Jag tänkte återkoppla till den här tråden då jag och min sambo har sökt runt lite och i dagsläget tackar vi för den grymma support och alla tips och idéer som har strömmat in från er.

Just nu lutar det starkt åt Brisvegas då det finns en utbildning inom vården som hon har hittat och tänker söka.
För min del satt jag och tittade på Gränsvakterna en kväll och fick höra talas om ett visum som heter "Entertainment Visa" vilket innebär att man kan söka detta visum om man arbetar inom musik och evenemangsbranschen.
Det finns lite olika vägar att få detta beviljat där det vanligaste är att man blir sponsrad såsom de flesta visum som innenär att man lagligt får arbeta. Dessutom gäller det i upp till två år.

Det jag klurar på nu är detaljer som ni kanske kan bidra med.
Till att börja med: Ambassaden/konsulatet... Vad jag har fötstått så måste jag kontakta ambassaden i Berlin för att ansöka om visum eller går det att ordna härifrån Stockholm?
Tips på boende... Ni som bor på hel eller deltid, vad har ni för erfarenheter? Har ni lägenhet eller hus? Hyr eller köpte ni? Försäkringar? Sådana saker behöver vi få ett hum om så alla tips är välkomna. Är det andra vardagliga saker eller erfarna visdomsord som ni kan dela med er av så blir vi bara glada.

Trevlig kväll!

Trevligt. Jag tror inte ni blir besvikna på Brisbane. Just nu skriker man efter sköterskor efter att för några månader sedan ha sparkat ett stort antal i besparingssyfte. Det mesta av immigrations ansökningar tror jag att man sköter via Immigrations hemsida. Annars är det Berlin som gäller. Läkarundersökning måste göras om man jobbar inom sjukvården och det blir att resa till Stockholm eller Köpenhamn. Finns utvalda godkända doktorer för detta. Det är ambassaden i Berlin om jag kommer ihåg rätt som gäller.
Lägenheter och hus finns massor att hyra eftersom det är en vanlig investeringsstrategi här att man köper på sig hus eller lyor (ingen skatt på vinsten). Betalar per vecka. 2 veckors hyra i deposition. Hemförsäkringen är annorlunda, delas upp i lösöre och själva byggnaden, reseförsäkring ingår inte utan den måste du köpa separat, eller lita på ditt betal/kreditkort. Bilförsäkring delas upp i en obligatorisk del CPT, motsvarar väl trafikförsäkring tredje part och en frivillig del dvs själva försäkringen av bilen.

Jag satte ihop en liten guide till en kollega för ett tag sedan. Klistrar in den nedan. Den kanske kan vara till hjälp. Här är två länkar där du säkert kan ställa fler frågor

http://swedesdownunder.org.auLiten flytta till Australien guide

SWEA International - Perth

1. Undvik att bli överkörd. Titta åt höger, gäller både när du går över gatan och kör in i rondeller

2. Banken.
Dyrare än hemma. Ta med kopia av anställningskontrakt, visum, pass, betald räkning om det finns. Vilken bank spelar nog midre roll. Ta ett kontor som ligger nära. Konto kan du öppna direkt. Fråga vilka uppgifter du behöver för att överföra pengar från Sverige. Så får du Visa kort/ATM kort efter några dagar. Kostar att ta ut ur annans bank bankomat

3. Bilen.
Man känner sig alltid lite lurad när man köper bil på bilfirman. Pruta 20 % och se vad som händer. Man kan alltid gå till nästa firma. Du kan säkert spara mycket på att köpa privat. Se då till att bli medlem i RACQ på en gång. Fungerar som Motormänen där man som medlem kan testa sin bil. Även roadside assistance och försäkring. Välj en bil som är lätt att sälja. Bland småbilar är Mazda 3 och Golf populära. Bland större bil är Toyota Camry, Ford Falcon säkra kort. Bilfirmorna försöker dessutom sälja en massa annat när du väl bestämt dig, extra garantier, toning av rutor etc. Hoppa över det.

Kolla priser här

Used Cars - New Cars - Search New & Used Cars For Sale - carsales.com.au

Obligatorisk trafikförsäkring, skatt tillkommer. Bilförsäkring kan du köpa hos RACQ eller din bank eller i mataffären.

Norra delen av Brisbane så ligger det massor med bilaffärer på Gympie Road.

Ni kommera tt behöva en GPS för att hitta. Köpes på JB HiFi eller Harvey Norman.

3. Kommunikation.
100 poäng ID behövs om du skall starta ett mobilabonnemang, Så ta med samma papper som till banken. Telstra, Optus, Vodaphone är de stora. Spelar nog ingen större roll vilken. Fast internet kostar mellan 50 - 100 AUD i månaden och svårt att hitta planer som är kortare än 24 månader. Det är bara att bita ihop.

4. Bli hembjuden.
Fråga alltid What shall I bring? Oftast salad eller dessert. Behöver man inte ta med sig något skall man ändå ta med sig något att dricka. Några bärs, en vinare och läskeblask till ungarna brukar vara standard om hela familjen går bort. Det som blir över tar man med sig hem. Man behöver inte klä upp sig när man går bort. Klä upp sig gör man på jobbet.

5. Annat.
How are you? är hälsningfrasen här. Man skall inte svara på frågan om hur man mår utan svarar fine thanks och kan fyra av motfrågan how are you? Om man har lust. Dom är väldigt duktiga på att komma ihåg namn så det får man jobba på. Personal på sjukhuset med lägre rang som sköterskor och ST läkare tilltalar dig med Dr+efternamn och det är så man presenterar sig som Dr ……. Jämnbördiga kollegor använder förnamn.

Esky är kyllådan där man har sin dryck och mat när man går bort eller åker på utflykt. Obligatoriskt.

Nu kan jag inte skjuta på städningen längre

Shit, du gillar inte att städa.. :rolleyes:

För det första: Wow! Mycket info och ett antal skratt på många minuter...
Det blir nog ett eller 7 PM till dig under året som kommer, om det går bra.

En kort fundering till.. Vad ligger en snitthyra på och är det bättre att bo en bit utanför stan än mer centralt?

1. Jag har bott i Thailand så det ska inte vara så svårt att överleva övergångsställen.

2. Jag slipper helst att bli lurad som av de flesta svenska banker. Vilken rekommenderar du?

3. Går det att som svensk ta körkort i Australien eller bör det göras i Sverige? Jag är lat och efter åtskilliga försök med flytt till annan ort eller tillbaka till Stockholm så har det inte blivit av.

4: Aussies rules! Vi har ett par vänner som bor i Bangkok som har introducerat oss för grunden och jag följer numera AFL när jag kan.
Nu lärde du oss hur man beter sig när vi kommer hem till folk. Steg två avklarat!

5: Perfekt!

Gå och städa..! Annars blir väl fru ACervin less och ger dig arga blicken... ;)
Ha det fint!

Nä städningen är svår att komma igång med. ;). Snitthyra kan variera kraftigt, läge och storlek. Överlag är standarden sämre. Så vill man ha Sverigefräscht, och halvcentralt så blir det nog något dyrare än i Sverige. En grov uppskattning, lägg på 30 %. Å andra sidan har du inga uppvärmningskostnader. Bankerna luras inte men tar mer betalt för sina tjänster än hemma. Jag valde bank efter det kreditkort som hade bäst sign up bonus! Det finns en internet bank som heter ING som nog har låga avgifter. Körkort skall inte vara några problem att ta här. Svensk körkort kan översättas till Australisk om man så önskar. Men det behövs inte så länge man inte har permanent residence visa.

Nu måste jag gå och jobba (roligare än att städa)

Du får gärna skicka PM så skall jag se om jag kan hjälpa till

ACervin!
Jag har inte ens seriösa funderingar på att flytta till AUS, men blir så himla glad av att höra vad du delar dig med av. Tack!!! Sjukt bra service på det här forumet.

Toppen