Senaste nytt

Flytta till USA för studier

Flipper

Medlem
Hej!

I höst är det dags att flytta till Kalifornien för studier. I samband med studierna så kommer självklart att flyga med SAS fram och tillbaka och skaffa ett Amex Elite. Jag behöver lite råd för att maxa eurobonus-poängen och då vänder jag mig självklart till proffsen på den här hemsidan!

Jag kommer ha att ha en minimum spend på 300.000 kronor per år vilket ger mig 2 stycken 2-4-1 voucher varje år.

Jag vill självklart få till en så hög välkomstbonus som möjligt. I slutet på förra året låg den över 60.000 poäng och nu nere på 15.000 poäng. Någon som har koll på när den är som högst eller är det bara att hålla tummarna?

Ringde till Amex kundtjänst. Enligt Amex själva var det helt okej att betala sina räkningar eller sin hyra via kortfunktionen i PayPal. Kan detta verkligen stämma?

Jag kommer att bjuda in ytterligare två personer till Elite kort när jag skaffat mitt. Hur mycket tror ni detta ger mig i poäng och hur lång tid tar egentligen att få poängen?

Jag är otroligt tacksam för svar!

1) Det är oftast bättre att bli inbjuden till Amex än att bara köra på signup-bonus (men inte alltid). Just nu får du t.ex. 45000 poäng i bonus om du blir värvad.

2) Gällande när du ska skaffa kortet, så kolla lite på den stora tråden om förändringar i Amexkorten som fått många inlägg senaste dygnen. Det kan väl ungefär summeras som att det troligtvis är bra att skaffa kortet nu (åtminstone i hyfsat god tid före april), för då får du troligtvis 20k statuspoäng nu direkt och sen 6 statuspoäng per 100 SEK spenderat från april och framåt. Hyfsat goda möjligheter att nå EBG alltså. Du får även mer tid på dig att nå 300k spend för två vouchers under 2025.

3) Beror väl på hur det ser ut där du ska betala i USA. Om din hyresvärd är villig att ta emot betalning via Paypal så borde det rimligtvis inte vara något problem att använda Amex där.

4) Du bör kunna bjuda in dina kompisar i stort sett direkt när din ansökan blivit godkänd och då även få 45k värvningspoäng per person. Poängen dyker upp hos Amex nästan direkt, men det kan ta någon månad innan de förs över till ditt Eurobonuskonto.

1) Det är oftast bättre att bli inbjuden till Amex än att bara köra på signup-bonus (men inte alltid). Just nu får du t.ex. 45000 poäng i bonus om du blir värvad.

2) Gällande när du ska skaffa kortet, så kolla lite på den stora tråden om förändringar i Amexkorten som fått många inlägg senaste dygnen. Det kan väl ungefär summeras som att det troligtvis är bra att skaffa kortet nu (åtminstone i hyfsat god tid före april), för då får du troligtvis 20k statuspoäng nu direkt och sen 6 statuspoäng per 100 SEK spenderat från april och framåt. Hyfsat goda möjligheter att nå EBG alltså. Du får även mer tid på dig att nå 300k spend för två vouchers under 2025.

3) Beror väl på hur det ser ut där du ska betala i USA. Om din hyresvärd är villig att ta emot betalning via Paypal så borde det rimligtvis inte vara något problem att använda Amex där.

4) Du bör kunna bjuda in dina kompisar i stort sett direkt när din ansökan blivit godkänd och då även få 45k värvningspoäng per person. Poängen dyker upp hos Amex nästan direkt, men det kan ta någon månad innan de förs över till ditt Eurobonuskonto.
En liten korrigering. :)

Man kan tyvärr inte bjuda in vänner innan man aktiverat sitt kort i appen vilket man kan göra efter man fått hem kortet.

Hej jag har en dotter som pluggar i Usa och flyger hem två gånger per år. Till sommaren och till jul. När jag bokat resor åt henne så har alltid oneworld varit mest prisvärda. Med råge. Antingen via London eller via Helsingfors. Hon flyger då från Atlanta eller Dallas. Men till saken hör att hon måste ta inrikesflyg först och det drar upp priset en hel del. Jag antar att din spend inkluderar collegeavgiften i USD. Frågan är om om du skall fundera på annat lokalt kort som kan ge bra fördelar även om det inte är SAS. Där är jag ingen expert. Valutapåslaget för köp i USD med Elite kan vara värt att titta på. Och frågan är naturligtvis också hur viktiga dina vouchers är. Och vilket resmönster du vill ha för dina intjänade poäng. Det kan vara svårt att hitta poängresor till sommaren och julen om du tänker dig det. Lycka till med flytten.

En liten korrigering. :)

Man kan tyvärr inte bjuda in vänner innan man aktiverat sitt kort i appen vilket man kan göra efter man fått hem kortet.

Ok, bra att veta. Men det bör ju inte ta så lång tid att få kortet, så om @Flipper skaffar kortet nu så bör det inte vara något problem att hinna bjuda in sina vänner i god tid innan april iaf.

Frågan är om om du skall fundera på annat lokalt kort som kan ge bra fördelar även om det inte är SAS. Där är jag ingen expert. Valutapåslaget för köp i USD med Elite kan vara värt att titta på.

Jo, valutapåslaget är ju definitivt en kostnad. Eftersom en stor majoritet av all spend kommer vara i USD så kan det ju också vara värt att fundera på om Amex Platinum med Points Plus är ett alternativ. Många poäng vid spend i utländsk valuta, men inga vouchers och inga nivåpoäng.

Att skaffa ett lokalt kort vore såklart bra på många sätt. Jag är ingen expert på det amerikanska kreditsystemet, men gissar att det är svårt att fixa direkt nu iaf, men går det att börja bygga en credit score där och skaffa ett amerikanskt kort så är det såklart bra på väldigt många olika sätt.

Ytterligare ett alternativ är såklart att använda Revolut eller något annat kort med inget/lågt valutapåslag. Antagligen inte så spännande poängintjäning, men kan spara en del pengar...

Jo, valutapåslaget är ju definitivt en kostnad. Eftersom en stor majoritet av all spend kommer vara i USD så kan det ju också vara värt att fundera på om Amex Platinum med Points Plus är ett alternativ. Många poäng vid spend i utländsk valuta, men inga vouchers och inga nivåpoäng.

Att skaffa ett lokalt kort vore såklart bra på många sätt. Jag är ingen expert på det amerikanska kreditsystemet, men gissar att det är svårt att fixa direkt nu iaf, men går det att börja bygga en credit score där och skaffa ett amerikanskt kort så är det såklart bra på väldigt många olika sätt.

Ytterligare ett alternativ är såklart att använda Revolut eller något annat kort med inget/lågt valutapåslag. Antagligen inte så spännande poängintjäning, men kan spara en del pengar...
Om man redan är Amexkund i ett land har Amex en funktion att ”flytta” kortet. I praktiken funkar den inte jättebra, iaf in när jag använde den 2019 Sverige->Singapore; men det var ju 5 år sen så kanske funkar bättre nu?

Om man redan är Amexkund i ett land har Amex en funktion att ”flytta” kortet. I praktiken funkar den inte jättebra, iaf in när jag använde den 2019 Sverige->Singapore; men det var ju 5 år sen så kanske funkar bättre nu?

Jo, jag känner till den, men eftersom TS inte har Amex i Sverige än så lär det ju inte gå att göra det nu. Men ett alternativ kan ju absolut vara att skaffa Amex Elite nu, använda det flitigt (och se till att betala räkningarna i tid) och sen efter ett år eller så i USA när det finns lite historik på det svenska kortet göra ett försök med en sån flytt.

Bäst är väl att skaffa Amex kort i sverige först och bygger upp din kredithistoria iaf minst 6 månader innan du flyttar i höst och sedan skaffar US Amex när du är där med deras Global transfer? Många kort av US Amex erbjuder bättre deals än vad vi i sverige har.

Tack!

Ja, jag läste om de nya villkoren gällande statuspoängen. Mycket tråkigt. Det som oroar mig lite är att min statusperiod förnyas 1 maj. Förlorar jag mina 20.000 poäng direkt isåfall? Dålig timing?

Vad bra att poängen vid värvning av vänner syns inom såpass kort tid. Jag såg att välkomstbonusen tog oerhört lång tid dock.

Toppen