Håkan Hansson
Medlem
Har inget amerikanskt Amex eller någon lösning, utan bara en reflektion: Amerikanska Amex ger alltså ut ett kort som i praktiken är helt oanvändbart i Europa? Hur tänkte de där?
Gissar de tänkte "I vilken stat ligger Europa?"Hur tänkte de där?
Jag har nu fått mitt amerikanska Amex och det går bra online med köpen där. Men när jag handlade för första gången på Coop i butik så tog det stopp. Fick inte chans att knappa in pinkod och Coop hade som policy att inte ta emot signatur på kvitton som tydligen är vanligt i USA? Chattade med US Amex via appen och de bekräftade att de inte kan erbjuda Chip & Pin alls som är ett krav här i Europa i princip. Hur gör ni andra med era amerikanska Amex I fysisk butiker i Sverige? Fungerar det ibland?
Edit: Hittade denna. Som jag tolkar det hela så använder amerikanska Amex Chip+Sign som betalmetod i kortmaskiner och detta är helt nekat i Sverige och i kanske även EU. Crap..
Inte längre giltigt att godkänna kortköp med signatur - Svensk Handel
Har inget amerikanskt Amex eller någon lösning, utan bara en reflektion: Amerikanska Amex ger alltså ut ett kort som i praktiken är helt oanvändbart i Europa? Hur tänkte de där?
Men om Coop, och kanske många andra, vägrar detta blir kortet ändå i praktiken svåranvänt.Kort utgivna utanför EES (till exempel USA, Kina och Ryssland) omfattas inte av EUs regelverk, och kan därför fortsatt verifieras med signatur.
Men om Coop, och kanske många andra, vägrar detta blir kortet ändå i praktiken svåranvänt.
Många kortläsare har väl inte ens läsare för magnetremsa längre?
Jo men det hjälper ju inte om kortet saknar chip. Amerikanska kort kanske fortfarande har upphöjda siffror så de får väl plocka fram en gammal kortslip.Det kan nog stämma men det går även med chipläsare att skriva ut ett kvitto att skriva under.
Jo men det hjälper ju inte om kortet saknar chip. Amerikanska kort kanske fortfarande har upphöjda siffror så de får väl plocka fram en gammal kortslip.![]()