Senaste nytt

Flygresor.se lanserar sökmotor som jämför CO2 utsläpp av flygresor

A

Aurora

Guest
Jo, men inte genom att inleda med ett försök att fullständigt förminska personen jag frågar.

På hvilken måte forminsker man et menneske når man etterspør deres bakgrunn? Tydeligvis er vi en gjeng med skikkelig ekle folk her på International Energy Agencys sommerskole innen klimaforskning (jepp, det er her jeg er akkurat nå) - for vi spør hverandre hva spesialfeltene våre er hele tiden. Det er ca 50 stk her. Umulig å vite om de er kjemikere, ingeniører, geologer eller matematikere. Man må faktisk spørre.

Själv jobbar jag mest med finansiering av gröna investeringar och försäkring av skador från extrema väderhändelse, skogsbruk, forskningskommunikation och internationella klimatförhandlingar. Jag är utbildad geograf och jag har läst en hel del kurser om meteorologi, geologi och klimatologi och publicerar regelbunden i "peer-review" tidskrifter, olika FN rapport etc.

Okei, litt som forventet altså :) Jeg har også lest en del kurs i økonomi / bedriftsøkonomi, men holder meg til mitt fagfelt. Helt og holdent... Jeg gjør akkurat det samme som deg (klimaforskning), endog innen naturvitenskap. Med simulering og modellering basert på fysikk og matematikk som fundament.
 

Sahlen

Medlem
På hvilken måte forminsker man et menneske når man etterspør deres bakgrunn? Tydeligvis er vi en gjeng med skikkelig ekle folk her på International Energy Agencys sommerskole innen klimaforskning (jepp, det er her jeg er akkurat nå) - for vi spør hverandre hva spesialfeltene våre er hele tiden. Det er ca 50 stk her. Umulig å vite om de er kjemikere, ingeniører, geologer eller matematikere. Man må faktisk spørre.
Genom att inleda posten med "det du skriver är skitsnack".

Nu lämnar jag den här diskussionen. Men jag hoppas att det blir en vettig diskussion om ämnet, det är i mina ögon intressant och relevant.
 
A

Aurora

Guest
Genom att inleda posten med "det du skriver är skitsnack".

Nu lämnar jag den här diskussionen. Men jag hoppas att det blir en vettig diskussion om ämnet, det är i mina ögon intressant och relevant.

Det var overhodet ikke det jeg skreiv.

Jeg skreiv: "For en reklamejippo. 100% poengløst."
Som en kommentar til flygresor.se som lager en søkemotor basert på CO2-utslipp.

Til framtiden anbefaler jeg å ikke misforstå andre (enten med vilje eller ikke).
 

Brandten

Medlem
@Aurora

Vet inte hur man säger detta utan att (troligtvis) få något spydigt tillbaka men....

Du tycker inte det är konstigt att du (tyvärr) blir missförådd gång på gång när vi har andra norrmän och danskar här på forumet som inte blir det? Lite självkritik hade inte skadat så hade du kommit på att det kanske är smart att formulera sig lite annorlunda för att undgå detta.

I all välmening
/Brandten
 
A

Aurora

Guest
@Aurora

Vet inte hur man säger detta utan att (troligtvis) få något spydigt tillbaka men....

Du tycker inte det är konstigt att du (tyvärr) blir missförådd gång på gång när vi har andra norrmän och danskar här på forumet som inte blir det? Lite självkritik hade inte skadat så hade du kommit på att det kanske är smart att formulera sig lite annorlunda för att undgå detta.

I all välmening
/Brandten

Fortell meg gjerne hvordan jeg skulle ordlagt meg annerledes når jeg mener at det flygresor.se er nettopp: en reklamejippo. 100% poengløst.

Vær så snill, jeg skal ta alskens selvkritikk om du kommer med et seriøst forslag. For jeg kan ikke forstå at dette er feil måte å ytre at en bedrift driver med reklame som er poengløs. Det er knappest en setning, det er egentlig bare to ord.

Igjen, dette handler om trynefaktor. Ikke hva jeg skriver. Hadde du lukket øynene og hørt noen si "reklamejippo, poengløst" - så hadde du aldri trodd at dette var ment som skittkasting mot noen andre enn bedriften det er snakk om.
 

Brandten

Medlem
Fortell meg gjerne hvordan jeg skulle ordlagt meg annerledes når jeg mener at det flygresor.se er nettopp: en reklamejippo. 100% poengløst.

Vær så snill, jeg skal ta alskens selvkritikk om du kommer med et seriøst forslag. For jeg kan ikke forstå at dette er feil måte å ytre at en bedrift driver med reklame som er poengløs. Det er knappest en setning, det er egentlig bare to ord.

Igjen, dette handler om trynefaktor. Ikke hva jeg skriver. Hadde du lukket øynene og hørt noen si "reklamejippo, poengløst" - så hadde du aldri trodd at dette var ment som skittkasting mot noen andre enn bedriften det er snakk om.
Det är naturligtvis inte det första stycket jag snackar om då du där kommenterar ett företag hellre än frågan till användaren 1cm längre ner. Tydligen inte bara vi andra som väljer att tolka det vi vill....

Läs det en gång till och fundera lite på hur du kunde ha uttryckt dig istället.
 

ARNBER

Medlem
Synd att jag blev missförstått. Hur skulle jag har skrivit om den nya tjänsten utan att du låter som en reklamnisse? Jag har såklart ingen koppling till flygresor.se och jag brukar följa och rekommendera @agehall budord nummer 6 om att boka via flygbolag istället
 
Toppen