Senaste nytt

Flygrädd och flyger med Norwegian

palmen

Moderator
Har en vän som har en longhaul bokad med Norwegian. Problemet är att personen är flygrädd och därmed aldrig har rest longhaul tidigare i sitt liv, detta kommer alltså att bli premiären på en längre flygresa.

Personen är inte rädd för själva flygandet utan mer det faktum att man sitter instängd i ett litet utrymme en längre tid som är det obehagliga.

Hur ska man gå till väga med detta? Finns det någon på Norwegian man kan kontakta i förväg för att få hjälp med själva flygningen?
Jag har ju själv inte dessa problem och har därmed svårt att ge råd. Men kan tänka mig att det kanske hjälper om man får prata med crew och kanske piloterna. Det måste väl ändå ligga i Norwegians intresse att veta om att en person ombord är rädd för att flyga och ser det som obekvämt att resa så länge?

Spontant utan att veta så skulle jag absolut meddela kabinpersonalen om mitt problem. Han är säkerligen inte den första personen med liknande problem. Är det trånga utrymmen som hela planet eller ha personer nära tätt inpå som är problemet? Annars kanske dom kan placera honom med seatblock om flyget inte är fullt? Nödutgång? Beroende på vilken kabinklass han reser it såklart.

Bästa lösningen är väl mycket BC-fika :)

Jag vet inte heller då jag inte har någon erfarenhet av det, men en spontan tanke är att personen kanske borde satsa på att sitta relativt långt bak i den kabinklass personen åker i då kabinen upplevs som större om man ser mer framför sig när man sitter (jag upplever åtmonstone mer rymd om jag har mer yta framför mig, snarare än när jag sitter längst fram och har en vägg precis framför mig).

Be att din vän talar om det för crew vid ombordstigning.
Är det riktigt illa kan man också tala om sitt problem för läkare och i vissa fall få utskrivet lugnande att ha med "just in case", jag har själv en vän som fått det då hon är väldigt flygrädd.. Skulle rekommendera att avstå från alkohol..

Det borde gå att informera om vid incheckningen så att det går fram till besättningen. Min dotter har flygrädsla och har för ett antal år sedan genomgått den kurs för flygrädda som SAS har hållit. Efter genomgången kurs fick hon ett intyg som hon visar upp varje gång hon flyger så besättningen är informerad. Det brukar för det mesta bli att dom kollar upp henne ganska mycket under flygningen. Man rekommenderar att sitta så långt fram som möjligt och inte bak eftersom det rör sig mer där. Hon har fått komma in i cockpit vid några tillfällen.

När vi en gång åkte från Seattle med SAS fick hon en personlig brefing av kaptenen om att det skulle vara lugnt så när som lite beräknad turbulens strax innan Norge då man skulle passera genom en jetström med kraftiga vindar. Efter landning kom kapten och frågade henne hur det gått och då sa hon som det var att hon inte hade känt av den beräknade turbulensen i jetströmmen. Kapten sa att han undvikit denna genom att stiga strax innan och passera över turbulensen. Snacka om service.

Jag hittade ett nummer för speciella behov ombord. Tyckte det var en bra start i alla fall. Gav även rådet att tala om i checkin, gate och när man kommer ombord.
Personen reser i economy, har ingen aning om var man sitter bäst vad det gäller att känna sig minst instängd.

Tack för alla tipsen!

Man rekommenderar att sitta så långt fram som möjligt och inte bak eftersom det rör sig mer där.

Intressant! Dock förstod jag att flygrädslan i detta fall var mer grundad på klaustrofobi eller liknande snarare än rädsla för flygandet i sig.

Personen reser i economy, har ingen aning om var man sitter bäst vad det gäller att känna sig minst instängd.

Jag skulle, som jag skrev ovan, gissa på långt bak (men kanske inte längst bak för att undvika att "sitta mot en vägg") och i mittenraden mot gången för att inte vara instängd av andra och få så mycket "luft" på båda sidor som möjligt. Detta är dock ren spekulation från min sida.

Lufthansa har några tips. Ett loungebesök kan ha lugnande effekt.

http://www.lufthansa.com/us/en/Seminars-for-relaxed-flying
Tips for coping with a fear of flying
  • Try to be as rested as possible before taking your flight
  • Get to the airport in good time - that will help you to become familiar with the atmosphere and situation
  • Keep your mind occupied during the flight by talking to your travelling companions or fellow passengers, listening to music, reading and so on
  • Drink plenty of water during the flight and avoid alcoholic drinks and drinks containing caffeine
  • Practise relaxation techniques before your flight (e.g. progressive muscle relaxation and breathing techniques) and use these frequently before take-off and during the flight
  • Tranquillisers, especially psychotropic drugs such as Benzodiazepine (‘Valium’, ‘Tavor’ (lorazepam), etc.) should only be taken after discussion with your doctor. This also applies to natural, plant-based remedies such as St. John’s Wort and valerian

Toppen