Senaste nytt

Flygplatser med "öppna" Star Alliance förstaklasslounger?

Förstod det som du kan komma in i Global First (United) på Narita med valfri star alliance first biljett..

Flög F med ANA TYO-LHR för några år sedan. Kommer inte ihåg om det var från HND eller NRT. Men mitt minne från den loungen som jag hade access till på hemmabasen var att den inte var så himla märkvärdig. Vill minnas att min reflektion var att både Cathay's oc BA's motsvarande lounger är mycket bättre.

Har även varit i Asiana's F-lounge på Incheon när jag flög F ICN-FRA. Med tanke på att jag hade ett tretimmars "röd-öge-flyg" från HKG med avång runt två på natten, så utforskade jag mesta tiden en massagefotölj där man kunder sova under tre timmar.Var var dock i princip ensam i loungen under de fem timmar jag var där. Jag undersökte inte utbudet med någon större energi, så jaghar svårt att uttala mig om vad som bjuds. Däremot njöt jag av lugnet i loungen.

Lite OT men ändå generellt. Hör till dom som tycker att överbefolkade lounger är ett elände. Flög till sommarvistet på Sicilien för två veckor sedan via LHR, hade en bussbiljett från LHR. Först kom jag och barnen till BA's business lounge i T3. Vi fick leta platser. Fick nog efter 20 minuter och gick till Cathay loungen. Oj vilken skillnad, vi fick de bästa fönsterplatserna i de halvcirkelformade fotöljerna. Varför gick vi inte med en gången var dotterns (14) kommentar, eftersom jag pekt på loungen när vi var på väg till BA's lounge. Ursäkta lite OT, men det är ju lugnet man vill åt om man har en transfer på ett par timmar.

Ingår då även massagen?
Vet ej, men det är kanske irrelevant då inga andra Star Alliancd flygbolag har First från BKK?
Man får massagen på THAIs Royal Orchid SPA lounge endast när man flyger THAI operated flight från Bangkok och i Business class / First class.
Med andra ord, man får inte någon massage om man flyger med andra Star Alliance flygbolags flygningar.
Flög F med ANA TYO-LHR för några år sedan. Kommer inte ihåg om det var från HND eller NRT. Men mitt minne från den loungen som jag hade access till på hemmabasen var att den inte var så himla märkvärdig. Vill minnas att min reflektion var att både Cathay's oc BA's motsvarande lounger är mycket bättre.
Gällande First class på Tokyo Haneda (HND), tycker jag att JALs First class lounge är bättre än ANAs. Men det är kanske off topic i den här tråden.

Då kommer en följdfråga, är det någon av de här loungerna, förutom de inom Lufthansa-gruppen, som tillämpar att förstaklassbiljett samma dag (inte tvungetvis nästa segment) är good enough för att vara välkommen in i loungen?

Då kommer en följdfråga, är det någon av de här loungerna, förutom de inom Lufthansa-gruppen, som tillämpar att förstaklassbiljett samma dag (inte tvungetvis nästa segment) är good enough för att vara välkommen in i loungen?

Vad jag vet är Lufthansa undantaget som INTE kräver att nästa flight ska vara i F för att du ska få tillgång. Så säg att du ska flyga ICN-FRA med OZ så lär du inte få tillgång till F lounger i BKK med denna biljett även om du är där samma dag som du ska flyga F från ICN.

Vad jag vet är Lufthansa undantaget som INTE kräver att nästa flight ska vara i F för att du ska få tillgång. Så säg att du ska flyga ICN-FRA med OZ så lär du inte få tillgång till F lounger i BKK med denna biljett även om du är där samma dag som du ska flyga F från ICN.

Nu vet jag att just denna lounge inte diskuteras i denna tråd, men enligt uppgift kommer man in i Private Room i Singapore (SIN) när man är ankommande i F men vidare i C. Måste dock flyga SQ.

Nu vet jag att just denna lounge inte diskuteras i denna tråd, men enligt uppgift kommer man in i Private Room i Singapore (SIN) när man är ankommande i F men vidare i C. Måste dock flyga SQ.
Ja, så är det på fler ställen. De flesta släpper in sina egna ankommande passagerare också. Men det är inte riktigt samma sak som att bli insläppt i en lounge när man senare ska flyga F från en annan flygplats.

Menar du lounger som drivs av Star Alliance eller flygbolag med First Class som har First Class lounger?

Jag tror du menar båda, och svaret är enklare andra vägen: var begränsas jag?
Lufthansa/Swiss FCT/FCL
Singapore Private Room
Delvis Thai i BKK

På rak arm kan du komma in med First Class biljett:
United och Singapore London
Singapore, ej Private room, Singapore
Star Alliance Paris
Asiana, Seoul
United, Singapore, Thai Hong Kong

Jag är osäker var Singapore har kvar sina First Lounger annars om dessa finns kvar i Taipei, KUL, MEL, och SYD.
Singapore Airlines har egen First lounge i SYD

Toppen