Senaste nytt

Flygkrasch i Colombia

Nu är det ju för tidigt i att spekulera vad som hänt. Men är det så att bränslet tagit slut så är det ganska självklart att det är piloterna som är ansvariga.
Varför är det självklart? Bränslebrist kan uppstå p g a dåligt underhåll, sprickor i slangar, frost, någon som skjuter hål på bränsletanken e t c.

Nu är det ju för tidigt i att spekulera vad som hänt. Men är det så att bränslet tagit slut så är det ganska självklart att det är piloterna som är ansvariga.
Nej. Är piloterna ansvariga om en oring spricker, om ett mätinstrument haverar och skickar felaktiga signaler?

Och du lägger direkt skuld hos piloterna? Hoppas du är ironisk.
Jag är aldrig ironisk när det gäller flygkrasher. Piloterna är de som är ytterst ansvariga. Detta kan väl aldrig vara uppe till debatt. Nu är ju iofs Colombia mer eller mindre ett u-land med risig flygsäkerhet (OT men även med extremt dålig allmän säkerhet för människor) men piloterna är fortfarande ansvariga.

I detta fall så pekar man främst på att ingen brand uppstod vid kraschen samt även att motorerna preliminärt visar att rotorbladen ej snurrade. Flygningen skulle egentligen ha ägt rum med en mellanlandning och tankning men detta skedde inte. Oklart varför men planerar man att mellanlanda har man oftast mindre bränsle ombord. Flygvärdinna som överlevde har även ägt att de fick slut bränsle. Flygbolaget var även katastrofalt dåligt och hade stora ekonomiska problem. Sällan en bra kombination. Helt enkelt ett skitbolag som du och jag aldrig skulle flyga med.

Det kan förstås finnas andra orsaker men allt pekar i nuläget på dåliga beslut och slut bränsle.

Med viss reservation för att det finns risk för felöversättning. Antagligen är orginalet på spanska, på engelska kan man säga "loss of power" och syfta både på "electrical power" eller "engine power". Det finns risk att originalbetydelsen har försvunnit i översättningen (jag har dock sett samma sak på flera andra ställen så det kan stämma).

Jag är aldrig ironisk när det gäller flygkrasher. Piloterna är de som är ytterst ansvariga. Detta kan väl aldrig vara uppe till debatt. Nu är ju iofs Colombia mer eller mindre ett u-land med risig flygsäkerhet (OT men även med extremt dålig allmän säkerhet för människor) men piloterna är fortfarande ansvariga.

I detta fall så pekar man främst på att ingen brand uppstod vid kraschen samt även att motorerna preliminärt visar att rotorbladen ej snurrade. Flygningen skulle egentligen ha ägt rum med en mellanlandning och tankning men detta skedde inte. Oklart varför men planerar man att mellanlanda har man oftast mindre bränsle ombord. Flygvärdinna som överlevde har även ägt att de fick slut bränsle. Flygbolaget var även katastrofalt dåligt och hade stora ekonomiska problem. Sällan en bra kombination. Helt enkelt ett skitbolag som du och jag aldrig skulle flyga med.

Det kan förstås finnas andra orsaker men allt pekar i nuläget på dåliga beslut och slut bränsle.
Läste även på ett forum som är hyfsat välinsatt att en av piloterna var delägare i bolaget så om det stämmer så lutar jag nog också mot att det verkar ha varit någon form av brist hos piloterna som planerat flygningen på ett sätt som tänjde på gränsen till vad planet klarade av (eller rättare sagt långt över gränsen med tanke på att de ska anlända till destinationen med reserver kvar för att flyga till alternativ och ändå ha en viss flygtid kvar i form av bränsle).

Jag tycker det är helt onödigt att spekulera. Man har hittat de svarta lådorna så man kommer inom en snar framtid att veta exakt vad som hänt. Det finns väl ingen pilot som själv vill gå i backen (jo det gör det numera vid några tillfällen) men detta kommer också att visa sig när datat analyseras.

Enligt Reuters anropade piloten kontrolltornet och begärde nödlandning för att bränslet var slut. Väldigt tragiskt men just nu pekar det mot slarv och misstag från piloterna.

Toppen