Senaste nytt

(Flyghistoria) Varför köpte inte SAS MD11?

Nu vill jag på inget sätt förringa den kommande boken om SAS 747 som jag verkligen ser fram emot men för den som har ett intresse av flyg och SAS så rekommenderar jag under denna väntan Richard Björnelids bok "konsten att sänka ett flygbolag" om just SAS.

Boken har primärt ett ekonomiskt perspektiv men innehåller lite intressant info om val av flygplan, Boeing 737-600, bland annat.

SAS - Om konsten att sänka ett flygbolag - Bokförlaget Atlas

Blott några timmar har gått sedan mitt inlägg och gensvaret är redan betydligt större än jag kunde ana, det rör sig trots allt om ganska obskyr flyghistoria som utspelade sig för 35 år sedan :D Tack till er alla som svarat och gillar!

@apknug boktips håller jag med om, Richards bok är väl värd en eller två läsningar och den ger en bra förklaring till varför SAS gick allt sämre allt fortare från slutet av 90-talet och början av 00-talet. Den berättar också om hur bl a Jan Carlzon och Jan Stenberg var som ledare och hur stor skillnaden var mellan dem.

Det finns en bok till som kan vara värd att läsa för den som vill förstå SAS och deras problem de senaste 20 åren. Den heter Högtryck - SAS och omvandlingen och är skriven av Hans Sjögren. Boken är mer en studie och skriven som sådan men inte lika lättläst som Richards bok. Jag håller just nu på att ta mig igenom den för att se om där finns något jag missat.

När ämnet SAS-böcker ändå är uppe så vill jag också rekommendera Anders Buraas bok Fly over fly som gavs ut till 25-årsjubiléet 1971. Den är fortfarande det bästa som skrivits om flygbolagets historia (fram tills 1971) och turerna kring dess bildande. Boken kan hittas på antikvariat för en mycket billig penning.

Kan också passa på att utfärda en liten varning för den nyutkomna boken Royal Vikings - The saga of Scandinavian Airlines and its predecessors av den renommerade flyghistorikern Günter Endres. Första halvan ägnas åt moderbolagen DDL, DNL och ABA och är välgjord. Andra halvan handlar om SAS och är belamrad med så många fel att jag misstänker att någon faktagranskning aldrig gjorts. Tyvärr bär boken prägeln av ett hafsverk vilket är trist eftersom det inte lär komma ut någon ny bok om SAS hela historia på ett bra tag framöver.

@Hans Jakobsson tack för dina inlägg och att du delger oss din stora kunskapsbank, jag uppskattar dina inlägg samt även @Alf när han skriver sina inlägg om hur det var "förr".
En liten fråga när tror du boken om SAS 747 kommer? Hoppas den kommer så att man kan önska sig den av tomten till julen 2021.
Planera att komma på en BC träff så att vi kan få köpa boken signerad av författaren!

@Hans Jakobsson
En liten fråga när tror du boken om SAS 747 kommer? Hoppas den kommer så att man kan önska sig den av tomten till julen 2021.
Planera att komma på en BC träff så att vi kan få köpa boken signerad av författaren!

Tack för ditt och er andras stora intresse, det betyder verkligen mycket. Som det ser ut nu så är mitt mål att den ska vara klar och ute i mitten av november. Den 22 november är det på dagen 50 år sedan Arlanda för första gången fick besök av Boeing 747 vilket kanske kan vara en lämplig tid.

Jag skriver för fullt just nu och även om jag inte har tillgång till SAS-arkiven i Norge och Danmark så har jag enorma mängder material. Om gränserna inte öppnas under våren så hoppas jag att det går att lösa vissa saker med dessa arkiv digitalt. Vi får se helt enkelt, men min förhoppning är att boken ska gå att önska sig i julklapp i år, och om ni i BC-gänget vill arrangera något som jag kan bidra till så är jag givetvis intresserad!

Kan verkligen rekommendera böckerna Högtryck, Konsten att sänka ett flygbolag samt Riv pyramiderna av Jan Carlzon. Inte så mycket om just SAS men om hans ledarskapsfilosofi och hur han styrde när han var VD. Två andra böcker (som jag dock inte läst ännu) är Allt utom giraffer: den oberättade historien om SAS Cargo och dess flygplan och SAS Flygplan 1946-2014.

Allt utom giraffer : den oberättade historien om SAS Cargo – Smakprov

Det finns en bok till som kan vara värd att läsa för den som vill förstå SAS och deras problem de senaste 20 åren. Den heter Högtryck - SAS och omvandlingen och är skriven av Hans Sjögren. Boken är mer en studie och skriven som sådan men inte lika lättläst som Richards bok. Jag håller just nu på att ta mig igenom den för att se om där finns något jag missat.

Har precis beställt den

Kan verkligen rekommendera böckerna Högtryck, Konsten att sänka ett flygbolag samt Riv pyramiderna av Jan Carlzon. Inte så mycket om just SAS men om hans ledarskapsfilosofi och hur han styrde när han var VD. Två andra böcker (som jag dock inte läst ännu) är Allt utom giraffer: den oberättade historien om SAS Cargo och dess flygplan och SAS Flygplan 1946-2014.

Allt utom giraffer : den oberättade historien om SAS Cargo – Smakprov

Givetvis, Riv pyramiderna är obligatorisk läsning :) böckerna om SAS Cargo och SAS flygplan 1946-2014 är också att rekommendera! Jag glömde även tidigare att nämna Dröm och verklighet - ett yrke i det blå som berättar om SAS flygvärdinnor på ett personligt och fascinerande sätt. När man läst några böcker om SAS så inser man snart att många av de som har åsikter om flygbolaget i media och på annat håll egentligen inte är särskilt pålästa. Richard Björnelid som nämndes ovan är en av få debattörer som faktiskt vet vad han talar om.

Toppen