Blott några timmar har gått sedan mitt inlägg och gensvaret är redan betydligt större än jag kunde ana, det rör sig trots allt om ganska obskyr flyghistoria som utspelade sig för 35 år sedan

Tack till er alla som svarat och gillar!
@apknug boktips håller jag med om, Richards bok är väl värd en eller två läsningar och den ger en bra förklaring till varför SAS gick allt sämre allt fortare från slutet av 90-talet och början av 00-talet. Den berättar också om hur bl a Jan Carlzon och Jan Stenberg var som ledare och hur stor skillnaden var mellan dem.
Det finns en bok till som kan vara värd att läsa för den som vill förstå SAS och deras problem de senaste 20 åren. Den heter
Högtryck - SAS och omvandlingen och är skriven av Hans Sjögren. Boken är mer en studie och skriven som sådan men inte lika lättläst som Richards bok. Jag håller just nu på att ta mig igenom den för att se om där finns något jag missat.
När ämnet SAS-böcker ändå är uppe så vill jag också rekommendera Anders Buraas bok
Fly over fly som gavs ut till 25-årsjubiléet 1971. Den är fortfarande det bästa som skrivits om flygbolagets historia (fram tills 1971) och turerna kring dess bildande. Boken kan hittas på antikvariat för en mycket billig penning.
Kan också passa på att utfärda en liten varning för den nyutkomna boken
Royal Vikings - The saga of Scandinavian Airlines and its predecessors av den renommerade flyghistorikern Günter Endres. Första halvan ägnas åt moderbolagen DDL, DNL och ABA och är välgjord. Andra halvan handlar om SAS och är belamrad med så många fel att jag misstänker att någon faktagranskning aldrig gjorts. Tyvärr bär boken prägeln av ett hafsverk vilket är trist eftersom det inte lär komma ut någon ny bok om SAS hela historia på ett bra tag framöver.