Senaste nytt

Flygbolagen och GDPR

Ska vi vara riktigt petiga kan du även om du har en kundrelation begära att information om dig tas bort. De är då skyldiga att radera det som "inte behövs" för upprätthållande av kundrelationen. Som exempel kanske företaget då behåller dina kontaktuppgifter medan mailhistorik och preferenser raderas (såklart beroende på vad det handlar om).

Gäller också information som de måste spara pga andra lagar som gör override på GDPR, ex Bokföringslagen. Så helt tomt lär det inte bli.

Som av en slump såg jag en kommentar på Flyertalk om att specialmat också kan vara känsligt i och med att det avslöjar saker om dig.

Som av en slump såg jag en kommentar på Flyertalk om att specialmat också kan vara känsligt i och med att det avslöjar saker om dig.

Ja, uppgifter om hälsa (där specialmat borde hamna) klassas som känsliga uppgifter och bör inte behandlas alls.

Notera dock ordet "behandlas"... Vad använder man uppgifterna till... Syftet spelar stor roll i GDPR och ska vara klargjort för samtliga register företaget har.

Avser detta den framtida GDPR-lagen eller den befintliga PUL?
Båda. I GDPR är det uttryckligen så att ifall data inte längre behövs till det den samlades in för så måste den raderas. Det finns många fler skäl till radering (och undantag); GDPR är uppbyggd som att ifall det inte finns skäl att ha kvar data så ska den raderas. Läs mer på länken medan.

Rätt till radering - Datainspektionen

Jag uppmanades godkänna nya villkor när jag loggade in på SAS nyss. Möjlighet att avstå fanns tills vidare.

Toppen