Senaste nytt

Flygbolag som utför tydlig Priority deboarding process

Har hänt på Air France. Särskilt de gången när jag blev hämtad vid gate för vidare transport med bil till loungen. :)
Etihad, och särskilt märkbart på MLE då pax från C-kabinen var de enda i passkontrollen och senare vid bagagebandet tills vi fått våra väskor.
Emirates i viss mån på DXB, då vi fick egen buss och åkte först.

Air China på både lång och kortdistans, de plockar sektionsvis så First och sedan Business får gå av först innan Premium Economy och Economy får gå av efter det. Är det i Peking på långdistans så är det även olika bryggor, en för First&Business(som öppnas för resterade senare) och en dedikerad ekonomibrygga (likt i princip alla bolag).
Tror de släpper av First&Business-passagerarna lite före också, men vågar inte svära på det, lätt att bli ikapp-sprungen på vägen också :p

SAS gör det ibland när de är på rätt humör har jag märkt.

Singapore airlines hade en intressant taktik märkte jag häromdagen. Kör in broarna till planet en i taget. First först, sen business och sen eco. Smart!

Air China på både lång och kortdistans, de plockar sektionsvis så First och sedan Business får gå av först innan Premium Economy och Economy får gå av efter det. Är det i Peking på långdistans så är det även olika bryggor, en för First&Business(som öppnas för resterade senare) och en dedikerad ekonomibrygga (likt i princip alla bolag).
Tror de släpper av First&Business-passagerarna lite före också, men vågar inte svära på det, lätt att bli ikapp-sprungen på vägen också :p
När jag satte i First class på Air Chinas Boeing 747 rusade Economy class passagerarna ut från andra dörren före First class passagerare.
(På Air Chinas Boeing 747 är det så att från framsida Business / First / Economy på undervåningen och endast Business i övervåningen. Därför First class passagerarna använder andra dörren vig avstigning)

Priority deboarding har jag personligen inte lika starka känslor för som för priority boarding. Det senare gör att man slipper trängas vid gate och kan åtnjuta ett glas skumpa och slappna av en smula innan take off, stort värde för mig.

Deboarding däremot beror mycket på destination. Ska vi av vid EWR för att köa med massorna i immigration för att sedan omchecka vårt baggage och hoppa på en transferbuss till terminal 666 - då skulle jag ge priority deboarding högt värde. Åker jag däremot mot t.ex. BKK och har fast-track i immigration så sitter jag gärna och drar mig lite extra då jag vet att baggage kan ta 20 min att dyka upp.

Nåväl för att svara på själva frågan i topic så har jag upplevt SAS hålla priority deboarding vid just EWR MEN det är inte helt konsekvent och verkar bero mycket på personal.

För SAS skulle jag tro att det oftast görs på 330 eftersom personalen redan finns vid gränsen mellan Business och Plus. Men på 340 blir det för omständligt tycker personalen, och för oskandinaviskt att ställa sig och blockera framför plusgardinen.

Thai låter businesspassagerare gå av före ekonomi. Har flera gånger åkt ekonomi när dom blockerat vägen för att låta business gå av före. Detta i de fall som avstigning sker via businesskabinen. I övriga fall vet jag dock inte.

För SAS skulle jag tro att det oftast görs på 330 eftersom personalen redan finns vid gränsen mellan Business och Plus. Men på 340 blir det för omständligt tycker personalen, och för oskandinaviskt att ställa sig och blockera framför plusgardinen.

Min erfarenhet är att de ställer sig och blockerar även vid 340, så de i främre businessdelen kommer av först innan bakre business släpps på.

Toppen