Erik Linge
Medlem
Hej!
Jag tänkte nu be den samlade expertisen här på forumet om hjälp. Min förhoppning var att jag skulle kunna lösa detta själv, men trots upprepade försök har jag tyvärr misslyckats. Nedan följer en sammanfattning av vad jag själv gjort och sen vad jag önskar ha hjälp med att hitta. Orkar man inte läsa en uppsats fylld med klagomål är man självklart välkommen att raskt gå vidare till punkt 2.
1. Vad jag har gjort själv.
När det tidigare i höstas uppkom tankar och önskningar kring att samla hela familjen och resa utomlands under sportlovet (vecka 8) satte jag direkt igång och söka efter destinationer och flygbiljetter. Eftersom jag hört mycket gott om Sri Lanka och dess varierande natur och möjlighet till fina strandbesök riktades sökandet rätt snabbt in på just denna destination. Ganska snabbt hittade vi också ett fint hotell i Unawatuna på öns sydvästra kust som vi reserverade för 10 nätter.
I samband med detta började jag leta flygbiljetter. Eftersom att vi bor i Kalmar är vi tvungna att ta oss till antingen Arlanda eller Kastrup. Efter en sökning på ITA Matrix fann jag biljetter till ett bra pris (5063 SEK per person) från Arlanda med Qatar Airways och Sri Lankan Airlines. Biljetten visade sig inte vara bokningsbar på varken Qatar:s eller Sri Lankan:s hemsida.
QR170 15FEB ARNDOH 0920 1725
UL 218 15FEB DOHCMB 2250 0605+1
UL 217 25FEB CMBDOH 1900 2135
QR169 26FEB DOHARN 0700 1130
För att boka biljetten ringde jag i torsdags (27 oktober) till Sri Lankan Airlines och pratade med en agent. För att betala biljetten hade jag för avsikt att använda mitt Amex men det visade sig att det endast fungerade med ett Amex-kort utfärdat på Sri Lanka. Biljetterna betalades därför med mitt MasterCard-kort. Allt gick igenom men vid bokning uppgav agenten att biljetterna endast kunde ställas ut om jag kunde uppvisa ett skriftligt brev från min bank om att transaktionen gått igenom.
Detta behövde ske innan den 31 oktober. Problemet var bara det att inga pengar dragits från mitt konto. Vid kontakt med Handelsbanken fanns visserligen en transaktion, men endast på en betydligt mindre summa än det som borde dragits.
Förhoppningen var att pengarna skulle dras från kontot under helgen och att jag då skulle kunna ta fram en kvittens för att skicka till flygbolaget. Tyvärr drogs inga pengar under helgen heller så när banken öppnade imorse var jag förbi där för att se om man kunde ordna en kvittens. Min bankkontakt gjorde ett tydligt dokument med auktorisationsnummer och belopp i amerikanska dollar. Dokumentet skickade jag direkt till Sri Lankan Airlines i förmiddags. Eftersom jag inte fick något svar under dagen hörde jag av mig nu till flygbolagets kundservice nyss. Då visar det sig att dokumentet inte gör någon skillnad eftersom det inte anses vara äkta (vilket det verkligen är!!). Så agenten sa sig inte ha något annat val än att avboka biljetten.
Jag kan inte förstå hur man kan arbeta efter ett så otroligt korkat system. Jag har bokat och betalat biljetter men måste bevisa att betalningen gått igenom med hjälp av en officiell skrivelse från banken. Men inga pengar har dragits från mitt konto. Vilket gör det väldigt svårt både för mig och för banken. Och framförallt under en helg. Och sen när jag trots allt lyckas ordna ett officiellt intyg från Handelsbanken anser flygbolaget att det inte är äkta.
Är det vanligt att flygbolaget kräver ett skriftligt intyg på det här sättet? Jag har aldrig varit med om det innan men jag undviker i och för sig att boka per telefon så långt det går.
2. Vad jag vill ha hjälp med.
Nu står jag här med sargat självförtroende och förbokade och delvis betalade hotellrum. Men fortfarande ingen flygresa. Därför tänkte jag kolla med er om ni kan hjälpa mig med flygmöjligheter. Jag följer ITA Matrix dagligen men problemet där är att jag har svårt att hitta bokningsbara alternativ. Följande kriterier finns för bokningen:
- Ingen krånglig bokningsprocess (internetbokning är att föredra)
- Inga krångliga bankintyg för att bekräfta biljetten
- Ingen resebyrå inblandad
- Möjlighet till att boka extra benplats (jag är osannolikt lång och behöver plats för benen. Kosta vad det kosta vill. Nästan i alla fall.).
- Helst flygningar med flygbolag inom Star Alliance eller OneWorld. Jag är Star Alliance Gold och OneWorld Sapphire.
För att göra det så lätt som möjligt lägger jag in flygbiljettsmallen nedan:
3. Till sist
Tack på förhand! Ni anar inte hur mycket jag skulle uppskatta lite alternativ nu när jag själv kört fast.
Hör av er om ni har några frågor!
Vänliga hälsningar,
Erik Linge
Jag tänkte nu be den samlade expertisen här på forumet om hjälp. Min förhoppning var att jag skulle kunna lösa detta själv, men trots upprepade försök har jag tyvärr misslyckats. Nedan följer en sammanfattning av vad jag själv gjort och sen vad jag önskar ha hjälp med att hitta. Orkar man inte läsa en uppsats fylld med klagomål är man självklart välkommen att raskt gå vidare till punkt 2.
1. Vad jag har gjort själv.
När det tidigare i höstas uppkom tankar och önskningar kring att samla hela familjen och resa utomlands under sportlovet (vecka 8) satte jag direkt igång och söka efter destinationer och flygbiljetter. Eftersom jag hört mycket gott om Sri Lanka och dess varierande natur och möjlighet till fina strandbesök riktades sökandet rätt snabbt in på just denna destination. Ganska snabbt hittade vi också ett fint hotell i Unawatuna på öns sydvästra kust som vi reserverade för 10 nätter.
I samband med detta började jag leta flygbiljetter. Eftersom att vi bor i Kalmar är vi tvungna att ta oss till antingen Arlanda eller Kastrup. Efter en sökning på ITA Matrix fann jag biljetter till ett bra pris (5063 SEK per person) från Arlanda med Qatar Airways och Sri Lankan Airlines. Biljetten visade sig inte vara bokningsbar på varken Qatar:s eller Sri Lankan:s hemsida.
QR170 15FEB ARNDOH 0920 1725
UL 218 15FEB DOHCMB 2250 0605+1
UL 217 25FEB CMBDOH 1900 2135
QR169 26FEB DOHARN 0700 1130
För att boka biljetten ringde jag i torsdags (27 oktober) till Sri Lankan Airlines och pratade med en agent. För att betala biljetten hade jag för avsikt att använda mitt Amex men det visade sig att det endast fungerade med ett Amex-kort utfärdat på Sri Lanka. Biljetterna betalades därför med mitt MasterCard-kort. Allt gick igenom men vid bokning uppgav agenten att biljetterna endast kunde ställas ut om jag kunde uppvisa ett skriftligt brev från min bank om att transaktionen gått igenom.
Detta behövde ske innan den 31 oktober. Problemet var bara det att inga pengar dragits från mitt konto. Vid kontakt med Handelsbanken fanns visserligen en transaktion, men endast på en betydligt mindre summa än det som borde dragits.
Förhoppningen var att pengarna skulle dras från kontot under helgen och att jag då skulle kunna ta fram en kvittens för att skicka till flygbolaget. Tyvärr drogs inga pengar under helgen heller så när banken öppnade imorse var jag förbi där för att se om man kunde ordna en kvittens. Min bankkontakt gjorde ett tydligt dokument med auktorisationsnummer och belopp i amerikanska dollar. Dokumentet skickade jag direkt till Sri Lankan Airlines i förmiddags. Eftersom jag inte fick något svar under dagen hörde jag av mig nu till flygbolagets kundservice nyss. Då visar det sig att dokumentet inte gör någon skillnad eftersom det inte anses vara äkta (vilket det verkligen är!!). Så agenten sa sig inte ha något annat val än att avboka biljetten.
Jag kan inte förstå hur man kan arbeta efter ett så otroligt korkat system. Jag har bokat och betalat biljetter men måste bevisa att betalningen gått igenom med hjälp av en officiell skrivelse från banken. Men inga pengar har dragits från mitt konto. Vilket gör det väldigt svårt både för mig och för banken. Och framförallt under en helg. Och sen när jag trots allt lyckas ordna ett officiellt intyg från Handelsbanken anser flygbolaget att det inte är äkta.
Är det vanligt att flygbolaget kräver ett skriftligt intyg på det här sättet? Jag har aldrig varit med om det innan men jag undviker i och för sig att boka per telefon så långt det går.
2. Vad jag vill ha hjälp med.
Nu står jag här med sargat självförtroende och förbokade och delvis betalade hotellrum. Men fortfarande ingen flygresa. Därför tänkte jag kolla med er om ni kan hjälpa mig med flygmöjligheter. Jag följer ITA Matrix dagligen men problemet där är att jag har svårt att hitta bokningsbara alternativ. Följande kriterier finns för bokningen:
- Ingen krånglig bokningsprocess (internetbokning är att föredra)
- Inga krångliga bankintyg för att bekräfta biljetten
- Ingen resebyrå inblandad
- Möjlighet till att boka extra benplats (jag är osannolikt lång och behöver plats för benen. Kosta vad det kosta vill. Nästan i alla fall.).
- Helst flygningar med flygbolag inom Star Alliance eller OneWorld. Jag är Star Alliance Gold och OneWorld Sapphire.
För att göra det så lätt som möjligt lägger jag in flygbiljettsmallen nedan:
- Varifrån vill du börja din resa? Arlanda (ARN) eller Köpenhamn Kastrup (CPH)
- Var är din destination? Colombo (CMB)
- När vill/behöver du resa ut? Lämna ARN eller CPH på kvällen 2017-02-14 alternativt på morgonen 2017-02-15.
- När vill/behöver du komma hem? Komma till ARN eller CPH senast måndag kväll 2017-02-27.
- Hur länge vill du vara borta? 11-14 dagar
- Hur många personer som skall resa? 6 vuxna
- I vilken kabinklass?
- Economy (möjlighet att uppgradera till Premium Economy eller liknanade vore att föredra)
- Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance eller OneWorld
- Vad är din budget? (per person) Max 7500 SEK per person
- Vad är det viktigaste för dig?
- Kortare restid
- Komfort ombord
- Biljettpris
- Helst inga långa lay-overs.
- Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej.
3. Till sist
Tack på förhand! Ni anar inte hur mycket jag skulle uppskatta lite alternativ nu när jag själv kört fast.
Hör av er om ni har några frågor!
Vänliga hälsningar,
Erik Linge