Senaste nytt

Flygbiljetter Arlanda - Colombo i februari 2017

Hej!

Jag tänkte nu be den samlade expertisen här på forumet om hjälp. Min förhoppning var att jag skulle kunna lösa detta själv, men trots upprepade försök har jag tyvärr misslyckats. Nedan följer en sammanfattning av vad jag själv gjort och sen vad jag önskar ha hjälp med att hitta. Orkar man inte läsa en uppsats fylld med klagomål är man självklart välkommen att raskt gå vidare till punkt 2.

1. Vad jag har gjort själv.
När det tidigare i höstas uppkom tankar och önskningar kring att samla hela familjen och resa utomlands under sportlovet (vecka 8) satte jag direkt igång och söka efter destinationer och flygbiljetter. Eftersom jag hört mycket gott om Sri Lanka och dess varierande natur och möjlighet till fina strandbesök riktades sökandet rätt snabbt in på just denna destination. Ganska snabbt hittade vi också ett fint hotell i Unawatuna på öns sydvästra kust som vi reserverade för 10 nätter.

I samband med detta började jag leta flygbiljetter. Eftersom att vi bor i Kalmar är vi tvungna att ta oss till antingen Arlanda eller Kastrup. Efter en sökning på ITA Matrix fann jag biljetter till ett bra pris (5063 SEK per person) från Arlanda med Qatar Airways och Sri Lankan Airlines. Biljetten visade sig inte vara bokningsbar på varken Qatar:s eller Sri Lankan:s hemsida.

QR170 15FEB ARNDOH 0920 1725
UL 218 15FEB DOHCMB 2250 0605+1
UL 217 25FEB CMBDOH 1900 2135
QR169 26FEB DOHARN 0700 1130

För att boka biljetten ringde jag i torsdags (27 oktober) till Sri Lankan Airlines och pratade med en agent. För att betala biljetten hade jag för avsikt att använda mitt Amex men det visade sig att det endast fungerade med ett Amex-kort utfärdat på Sri Lanka. Biljetterna betalades därför med mitt MasterCard-kort. Allt gick igenom men vid bokning uppgav agenten att biljetterna endast kunde ställas ut om jag kunde uppvisa ett skriftligt brev från min bank om att transaktionen gått igenom.
Detta behövde ske innan den 31 oktober. Problemet var bara det att inga pengar dragits från mitt konto. Vid kontakt med Handelsbanken fanns visserligen en transaktion, men endast på en betydligt mindre summa än det som borde dragits.

Förhoppningen var att pengarna skulle dras från kontot under helgen och att jag då skulle kunna ta fram en kvittens för att skicka till flygbolaget. Tyvärr drogs inga pengar under helgen heller så när banken öppnade imorse var jag förbi där för att se om man kunde ordna en kvittens. Min bankkontakt gjorde ett tydligt dokument med auktorisationsnummer och belopp i amerikanska dollar. Dokumentet skickade jag direkt till Sri Lankan Airlines i förmiddags. Eftersom jag inte fick något svar under dagen hörde jag av mig nu till flygbolagets kundservice nyss. Då visar det sig att dokumentet inte gör någon skillnad eftersom det inte anses vara äkta (vilket det verkligen är!!). Så agenten sa sig inte ha något annat val än att avboka biljetten.

Jag kan inte förstå hur man kan arbeta efter ett så otroligt korkat system. Jag har bokat och betalat biljetter men måste bevisa att betalningen gått igenom med hjälp av en officiell skrivelse från banken. Men inga pengar har dragits från mitt konto. Vilket gör det väldigt svårt både för mig och för banken. Och framförallt under en helg. Och sen när jag trots allt lyckas ordna ett officiellt intyg från Handelsbanken anser flygbolaget att det inte är äkta.

Är det vanligt att flygbolaget kräver ett skriftligt intyg på det här sättet? Jag har aldrig varit med om det innan men jag undviker i och för sig att boka per telefon så långt det går.

2. Vad jag vill ha hjälp med.
Nu står jag här med sargat självförtroende och förbokade och delvis betalade hotellrum. Men fortfarande ingen flygresa. Därför tänkte jag kolla med er om ni kan hjälpa mig med flygmöjligheter. Jag följer ITA Matrix dagligen men problemet där är att jag har svårt att hitta bokningsbara alternativ. Följande kriterier finns för bokningen:

- Ingen krånglig bokningsprocess (internetbokning är att föredra)
- Inga krångliga bankintyg för att bekräfta biljetten
- Ingen resebyrå inblandad
- Möjlighet till att boka extra benplats (jag är osannolikt lång och behöver plats för benen. Kosta vad det kosta vill. Nästan i alla fall.).
- Helst flygningar med flygbolag inom Star Alliance eller OneWorld. Jag är Star Alliance Gold och OneWorld Sapphire.

För att göra det så lätt som möjligt lägger jag in flygbiljettsmallen nedan:

  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda (ARN) eller Köpenhamn Kastrup (CPH)
  • Var är din destination? Colombo (CMB)
  • När vill/behöver du resa ut? Lämna ARN eller CPH på kvällen 2017-02-14 alternativt på morgonen 2017-02-15.
  • När vill/behöver du komma hem? Komma till ARN eller CPH senast måndag kväll 2017-02-27.
  • Hur länge vill du vara borta? 11-14 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 6 vuxna
  • I vilken kabinklass?
    • Economy (möjlighet att uppgradera till Premium Economy eller liknanade vore att föredra)
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance eller OneWorld
  • Vad är din budget? (per person) Max 7500 SEK per person
  • Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Komfort ombord
    • Biljettpris
    • Helst inga långa lay-overs.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej.

3. Till sist
Tack på förhand! Ni anar inte hur mycket jag skulle uppskatta lite alternativ nu när jag själv kört fast.
Hör av er om ni har några frågor!

Vänliga hälsningar,

Erik Linge
 
Skumt det där med banken, både intyget som krävs samt att fel belopp dras. Aldrig hört om något liknande!

Angående biljett, är det något jag missar eller söker du bara bättre pris? Denna har jag gått igenom till betalning på Qatars hemsida, 6192 SEK per person.
Untitled.png
 
Jag kan inte förstå hur man kan arbeta efter ett så otroligt korkat system.
Det tror jag inte de gör. Iallafall inte regelmässigt.

ag har bokat och betalat biljetter men måste bevisa att betalningen gått igenom med hjälp av en officiell skrivelse från banken.
Om du tänker på det i några minuter inser du själv hur omöjligt det är.

Men inga pengar har dragits från mitt konto.
Det där är ett problem. Det innebär ju att de av någon anledning misslyckats med att debitera ditt konto.

Och sen när jag trots allt lyckas ordna ett officiellt intyg från Handelsbanken anser flygbolaget att det inte är äkta.
Hur ska flygbolaget veta att det är ett äkta intyg från en bank i Sverige? Om jag ville skulle jag kunna skapa något som ser ut mer eller mindre som ett intyg från godtycklig bank och skicka. Det är här orimligheten i intyget kommer in.

Är det vanligt att flygbolaget kräver ett skriftligt intyg på det här sättet?
Aldrig hört talas om det förr. Även om du kan visa ett intyg på att det dragits pengar så är det ju deras konto som räknas - kan de inte se att transaktionen kommit in på deras konto så är den ju inte genomförd.

Du måste ha råkat ut för något väldigt konstigt skulle jag säga. Frågan är om det är något speciellt med att köpa biljetterna i CMB (vilket du nog i princip gjorde). Jag hade ringt Qatar istället och försökt boka den vägen.
 
Hallå där @Erik Linge ! :D

-Snikus

Trevligt att se dig här! Vi ses på lördag!

Skumt det där med banken, både intyget som krävs samt att fel belopp dras. Aldrig hört om något liknande!

Angående biljett, är det något jag missar eller söker du bara bättre pris? Denna har jag gått igenom till betalning på Qatars hemsida, 6192 SEK per person.
Visa bifogad bild 57753

Tack för din hjälp! Det är absolut ett bra alternativ - jag tror att priset gått ner något nyligen eftersom samma resa kostade ett par tusenlappar när jag kollade med Qatar för några dagar sedan. Absolut ett bra förslag som jag ska fundera vidare på!

Det tror jag inte de gör. Iallafall inte regelmässigt.


Om du tänker på det i några minuter inser du själv hur omöjligt det är.


Det där är ett problem. Det innebär ju att de av någon anledning misslyckats med att debitera ditt konto.


Hur ska flygbolaget veta att det är ett äkta intyg från en bank i Sverige? Om jag ville skulle jag kunna skapa något som ser ut mer eller mindre som ett intyg från godtycklig bank och skicka. Det är här orimligheten i intyget kommer in.


Aldrig hört talas om det förr. Även om du kan visa ett intyg på att det dragits pengar så är det ju deras konto som räknas - kan de inte se att transaktionen kommit in på deras konto så är den ju inte genomförd.

Du måste ha råkat ut för något väldigt konstigt skulle jag säga. Frågan är om det är något speciellt med att köpa biljetterna i CMB (vilket du nog i princip gjorde). Jag hade ringt Qatar istället och försökt boka den vägen.

Tack för dina svar, Agehall!

Ja, situationen är orimlig som du säger. Intygsfrågan är intressant, för jag håller med dig om att det är väldigt lätt att förfalska ett sådant intyg. Samtidigt är det ju flygbolaget som begärt intyget så frågan är då vad de förväntar sig för form av intyg om det som min bank skickar anses vara falskt?

I förmiddags när jag kollade mitt bankkonto hade Sri Lankan dragit hela summan. Troligen låg det en fördröjning mellan transaktionen och det att det dök upp på kontoutdraget. Det i sig hjälper inte mig något eftersom biljetten ändå är avbokad. Troligtvis plockar Sri Lankan tillbaka pengarna från mig framöver.

Jag uppskattar att du tog dig tid att svara. Det känns ändå bättre att veta att denna typ av problem vid telefonbokning är ovanligt. Då kanske jag vågar höra av mig till Qatar också...
 
I förmiddags när jag kollade mitt bankkonto hade Sri Lankan dragit hela summan. Troligen låg det en fördröjning mellan transaktionen och det att det dök upp på kontoutdraget. Det i sig hjälper inte mig något eftersom biljetten ändå är avbokad. Troligtvis plockar Sri Lankan tillbaka pengarna från mig framöver.

Ditt inlägg tyder på att du betalat med bankkort vilket är en klar nackdel i det här fallet, för jag tror, hoppas att jag har fel, att du kan få problem med den där återbetalningen, eller i alla fall att den kommer att ta lång tid.... Om du hade betalat med betal eller kreditkort så hade du kunnat kräva pengarna tillbaka av kreditkortsföretaget då du inte fått varan/tjänsten.
 
Kam det varit så att de direkt drog en udda summa, tex 5.61 USD, sedan reserverade de resten av beloppet. De berättar inte för dig vad den udda summan är, utan ber dig skicka in ett intyg / utskrift på att den transaktionen är dragen. På så vis kan de kontrollera att du verkligen är innehavaren. En bedragare kan ju självklart även ha tillgång till dina kontoutdrag, men det är iallafall bra mer osannolikt.
 
Ditt inlägg tyder på att du betalat med bankkort vilket är en klar nackdel i det här fallet, för jag tror, hoppas att jag har fel, att du kan få problem med den där återbetalningen, eller i alla fall att den kommer att ta lång tid.... Om du hade betalat med betal eller kreditkort så hade du kunnat kräva pengarna tillbaka av kreditkortsföretaget då du inte fått varan/tjänsten.
Aj då. Det låter inte alls bra. Ambitionen var ju från början att betala med Amex men Sri Lankan tar uppenbarligen inte emot Amex, eller åtminstone inte via telefon. Jag testade med ett Mastercard-kreditkort men det spärrades direkt eftersom Swedbank misstänkte skimning. Så jag fick snällt kasta fram mitt bankkort. Man kan ju säga att jag ångrar mig så här i efterhand.

Kam det varit så att de direkt drog en udda summa, tex 5.61 USD, sedan reserverade de resten av beloppet. De berättar inte för dig vad den udda summan är, utan ber dig skicka in ett intyg / utskrift på att den transaktionen är dragen. På så vis kan de kontrollera att du verkligen är innehavaren. En bedragare kan ju självklart även ha tillgång till dina kontoutdrag, men det är iallafall bra mer osannolikt.
En intressant teori, helt klart! Mailet jag fick från Sri Lankan direkt efter betalning ser ut så här:

Dear Mr. Linge

We require a Bank Statement for the high value payment made for the Booking Reference XXXXXX.

Hence, appreciate if you could revert with a Bank Statement confirming the transaction made to SriLankan Airlines in order to proceed with the ticket issuance.

Om det är så som du säger så är Sri Lankan enormt otydliga med vad de vill ha av mig.
 
Toppen