Senaste nytt

Flyga som ensam vårdnadshavare till Danmark

Hej,

Jag ska resa själv med vårt femåriga barn från Arlanda till Köpenhamn (och vidare till Billund) med SAS nu i november.

Barnets mamma (min fru) följer inte med på resan.

Jag undrar hur det fungerar med eventuella intyg när man flyger till Danmark och bara en av vårdnadshavarna är med. Jag vet att sånt behövs till vissa destinationer men osäker vilka/hur/när.
Jag har försökt söka information men tycker att det är ganska otydligt. På vissa ställen står det att ett intyg kan behövas, men inget konkret.
Men jag är ödmjuk för att jag kan ha missat något

Är det någon som vet hur det fungerar för resa till Danmark? Behövs något särskilt intyg – och i så fall, var kan man hitta en mall eller exempel på ett sådant?

Har rest massor med mina barn själv. Inom Schengen (och därmed även DK-SE) har jag aldrig behövt visa några papper eller förklara situationen. På sin höjd visa pass. Har dock (i synnerhet när barnen var mindre) haft ett dokument med med båda vårdnadshavares underskrift osv då jag rest till destinationer utanför närområdet. Endadst behövt visa det en gång (tror det var Ukraina eller något annat non-schengen vid passkontroll i München vid mellanlandning).

Förvisso bara anekdotiskt. Men det är å andra sidan superenkelt att skriva ett dokument (googla eller chatgpt så får du en mall). Du skriver tänkt rutt, datum, kontaktuppgifter osv och underskrifter såklart. Enkel åtgärd för att sova gott. Du kommer dock högst troligt inte behöva något inom norden).

Vissa länder har infört krav för sina medborgare eller eu medborgare när man ensam reser ut med barn. Sverige har så vid jag vet inte sådana regler än. Mitt andra hemland, Nederländerna, har det. Där krävs intyg från andra vårdnadshavare men dock än så länge bara för egna medborgare. Jag kom undan lindrigt på första resan ensam med dottern till farmor och farfar då vi båda reste på våra svenska pass och dottern inte är holländare. Summa summarum: det är Sveriges ”export” bestämmelser som du bör hålla koll på.

Har rest massor med mina barn själv. Inom Schengen (och därmed även DK-SE) har jag aldrig behövt visa några papper eller förklara situationen. På sin höjd visa pass. Har dock (i synnerhet när barnen var mindre) haft ett dokument med med båda vårdnadshavares underskrift osv då jag rest till destinationer utanför närområdet. Endadst behövt visa det en gång (tror det var Ukraina eller något annat non-schengen vid passkontroll i München vid mellanlandning).

Förvisso bara anekdotiskt. Men det är å andra sidan superenkelt att skriva ett dokument (googla eller chatgpt så får du en mall). Du skriver tänkt rutt, datum, kontaktuppgifter osv och underskrifter såklart. Enkel åtgärd för att sova gott. Du kommer dock högst troligt inte behöva något inom norden).

Vissa länder har infört krav för sina medborgare eller eu medborgare när man ensam reser ut med barn. Sverige har så vid jag vet inte sådana regler än. Mitt andra hemland, Nederländerna, har det. Där krävs intyg från andra vårdnadshavare men dock än så länge bara för egna medborgare. Jag kom undan lindrigt på första resan ensam med dottern till farmor och farfar då vi båda reste på våra svenska pass och dottern inte är holländare. Summa summarum: det är Sveriges ”export” bestämmelser som du bör hålla koll på.
Tack både @Kris och @airac för infon.

Som du säger @Kris, för att sova gott om natten får nog ChatGPT hjälpa mig.

Jag funderade först på om det fanns något standardiserat dokument som man behövde, men då kör jag i word.

Tack båda för hjälpen!

Det kanske blir en omväg här, men föst:
Inom norden gäller Nordiska passunionen, från 1952, som ger medborgare i de nordiska länderna betydligt större rättigheter än schengen-samarbetet. Det finns inget krav på pass eller nationellt ID för gränspassage (det är en rättighet att passera gränsen till annat nordiskt land utan pass!), även om en del tjänstemän inte alltid vill erkänna det. Speciellt vid öresundsbron bedrivs det tidvis "tillfällig gränskontroll" enligt schengen-protkollet, men det går lika bra att säga "jag är svensk medborgare" som att räcka över pass/idkort. Sedan får tjänstemannen lösa det problemet (vilket de flesta gör på ett bra sätt).

Ibland har flygbolagen en idé om att de måste kräva ID av sina resenärer även om passfrihet råder mellan länderna. Där är jag lite osäker på vad de faktiskt har rätt att göra. Det tveksamma direktivet om "transportörsansvar" upphörde 2017. Jag har iaf inte i närtid varit med om det på ARN-CPH-sträckan, om ens någonsin.

Så om det inte krävs pass eller ID för en medborgare (vuxen så väl som barn) att resa över nordisk gräns är frågan om vem som ska ifrågasätta barnets rätt att gå ombord på ett flyg mellan Stockholm och Köpenhamn.

Sedan behöver man ju inte vara paragrafryttare utan det är klart att man hur enkelt som helst kan förbereda ett papper som säger att vårdnadshavare 1 ger vårdnadshavare 2 rätten att resa med barnet. Man bör ju också berätta för barnet vart man är på väg och varför, så att de kan svara för sig själva om de blir tillfrågade.

Anekdotiskt förstås,
men reste förra veckan till Ungern med bägge mina killar, den ena med samma efternamn som mig, och den andra med sin mammas. Vi visade inte ens pass.

I maj reste jag med sonen med mitt efternamn till Kanada samt bilade fram och tillbaka till USA, vi fick frågan av Kanadensiska gränspolisen om mamman var informerad om resan och jag svarade ja, inga papper eller dyl. krävdes.

Förra sommaren reste vi (två vuxna, två barn, ett av dessa gemensamt, ett enbart mitt. gemensamma har mitt efternamn och mitt andra barn har sin icke-medreseande mammas efternamn) från CPH-LHR-SIN-Manila ToR, i CPH fick jag visa papper på min son utan mitt efternamn, den andra var okej utan (min sambo/hans mamma var med, men behövde inte styrka att hon var mamma, utan skillnaden verkade enbart vara att vi hade olika efternamn).

Inom Norden/Schengen har jag aldrig upplevt frågor eller behov av intyg vid resor utan barnens andra vårdnadshavare, givet att någon inre gränskontroll aldrig passeras. Vid yttre gränskontroll, ut ur Schengen, är det vanligare med frågor om intyg eller medgivande, enligt min egen såklart erfarenhet. Senast på Arlanda förra veckan när gränspolisen vid yttre gränspassering ville se medgivande eller annars ville kontakta den andra vårdnadshavaren när jag reste själv med barnen (som är omyndiga och har samma efternamn som jag) ut ur EU/Schengen. Summa summarum, antagligen inget behov av intyg till DK men klokt att ha till destinationer utanför Schengen.

Toppen