Senaste nytt

Flyga med lavinryggsäck

ekf

Medlem
Jag har nyligen skaffat en lavinryggsäck, en sån där som fyller en ballong med komprimerad gas från en liten gasflaska.

Ska flyga till Alperna med Swiss om någon vecka och tänkte kanske ta med ryggsäcken. Som jag förstått det så är den ok att flyga med enligt IATA-regler om flygbolaget gett godkännande i förväg och man skruvar ur gasflaskan så att den inte kan utlösa ballongen.

Är det någon som har erfarenhet av att flyga med en lavinryggsäck?
Behöver man ringa in i förväg, eller räcker det att säga till vid incheckningen?

Swiss skriver så här:
Avalanche rescue backpack

Not allowed into or out of the USA
Otherwise 1 item per passenger by prior registration. Gas cartridge must be put in the backpack (spare cartridges not allowed).

(Det är min första paketresa på väldigt många år, så har inte fått Swiss bokningsreferens ännu.. känns lite naket)
 

Theil

Medlem
Aldrig haft några "nästan" problem och har haft lavinväska från tidernas begynnelse. Nu är det så pass vanligt att det är rutin. Speciellt i Zurich.

Skriv bara ut pappret där det står att just den modellen du har är godkänd och helst på språket till det landet du skall till. I Japan var jag nära att bli av med en men löste sig när dom kunde säkerställa min väska med serienr och att flaskan alltid är förseglad och stämplad med tillverkarens serie nr.
 

ekf

Medlem
Aldrig haft några "nästan" problem och har haft lavinväska från tidernas begynnelse. Nu är det så pass vanligt att det är rutin. Speciellt i Zurich.

Skriv bara ut pappret där det står att just den modellen du har är godkänd och helst på språket till det landet du skall till. I Japan var jag nära att bli av med en men löste sig när dom kunde säkerställa min väska med serienr och att flaskan alltid är förseglad och stämplad med tillverkarens serie nr.
Tack för tipsen! Hur har du gjort med förhands-registreringen?
 

Travler

Medlem
Jag har rest med min ABS rygga i 10år och några av mina lärdomar är:

- Skriv ut pappret på modellen av lavinryggsäcken

- Skriv ut och stryk under regelverket från IATA som reglerar lavinryggsäckar ombord på flygplan

- Själv tar jag alltid den som handbagage på utresan, jag gör det för att undvika att en oerfaren anställd som är stressad/lat som inte vet vad en lavinryggsäck är tar den lätta utvägen och lastar av min incheckade resväska/skidbag

- Se till att ha tid i säkerhetskontrollen, man vet aldrig om det går på 10 sek eller 20min. Flygplatserna som servar alperna, Japan, Sverige brukar aldrig vara några problem. Har däremot stått i säkerhetskontrollen i Hongkong i 20min och försökt få dem att förstå vad det är :rolleyes:, ”det är inte syrgas, det är för en lavinryggsäck”. Senast jag mellanlandade på FRA stötte jag på ett stolpskott i säkerhetskontrollen som benhårt påstod att lavinryggsäckar inte får tas som handbagage och måste checkas in, det tog 15min och hans chef innan han accepterade att han hade fel. När det händer är man glad att man har alla papper i ordning (ABS & IATA) och patronen i handen så man har kontroll över situationen och kan förklara, hade den varit incheckad hade väskan aldrig kommit med.

- I USA får man inte flyga men fylld patron, kan ha ändrats sen jag kollade på det.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen