Senaste nytt

Flyga med hund. Vad gäller?

Gäller vadå? Nej du får inte släppa lös den? Den bör inte åka i overhead bin (lex United).
Något specifikt du vill veta och för vilket bolag. Skiljer sig en del i USA och resten av världen

Hur får hunden åka på flyget?
Olika flygbolag har olika regler. Om hunden får flyga i kabinen måste den resa i en väska eller bur. Hundar som är för stora för handbagagemåtten måste alltid resa i lastrummet, där det ska vara samma temperatur och lufttryck som i kabinen.

På SAS gäller att man måste boka plats för hunden, oavsett om den ska resa i kabinen eller lastrummet. Buren eller väskan räknas som handbagage och får inte överskrida handbagagemåtten om den ska tas med in i kabinen. Tänk på att man inte kan ta med ytterligare handbagage. Buren måste vara godkänd för transport och ge hunden plats att stå upp, vända sig och ligga.

Andra bolag har liknande regler. Charterbolagen är i allmänhet restriktiva och tillåter bara hundar i lastutrymmena i vissa fall och efter förbokning.

Källa: Resa med hund – 15 vanliga frågor och svar | Allt om Resor

Som redan nämnts så måste du nog vara lite tydligare med din fråga.

Jag har själv rest med hund som cargo 5-6 gånger de senaste åren och hjälper gärna till om du kan förklara lite mer vad du är ute efter. Som regel dock måste man alltid ringa in och förboka att man ska ha hund med sig. I mitt fall där hunden reser som cargo så är det också för att säkerställa att flygplanstypen som används kan ha hund på ett säkert sätt i lastutrymmet.

Sedan finns det regler med att du måste ha pass för hunden, vaccinerad mot rabies etc. och detta skiljer sig lite beroende på var du ska flyga och hur länge.

Jag vill bumpa upp den här tråden!

Jag är nyfiken på era erfarenheter kring att transportera en hund på interkontinentala flygningar som incheckat bagage. Vilka flygbolag använde ni er av, var ni nöjda med djurets välbefinnande och vad har ni lärt er för läxor av erfarenheten?

Jag vill bumpa upp den här tråden!

Jag är nyfiken på era erfarenheter kring att transportera en hund på interkontinentala flygningar som incheckat bagage. Vilka flygbolag använde ni er av, var ni nöjda med djurets välbefinnande och vad har ni lärt er för läxor av erfarenheten?

Lite ovidkommande i frågeställningen och givetvis kan interkontinentala flygningar vara korta men att flyga med en hund som incheckat bagage i över fyra-fem timmar känns väldigt inhumant i mina ögon. En resa från CPH till NYC går på ~8h30 vilket innebär en timme mer från att man lämnar in buren tills man hämtar ut den vilket är lång tid för en hund i en bur. Så tänk för hundens skull en extra gång på om det är nödvändigt.

Lite ovidkommande i frågeställningen och givetvis kan interkontinentala flygningar vara korta men att flyga med en hund som incheckat bagage i över fyra-fem timmar känns väldigt inhumant i mina ögon. En resa från CPH till NYC går på ~8h30 vilket innebär en timme mer från att man lämnar in buren tills man hämtar ut den vilket är lång tid för en hund i en bur. Så tänk för hundens skull en extra gång på om det är nödvändigt.

Ja, det är absolut en vettig frågeställning och jag är skeptisk själv - därav min fråga. Detta kommer vara en resa som händer en gång i livet för hunden för en flytt. Jag googlar runt och ser hur olika flygbolag ställer olika krav, incheckat bagage är ett sätt då man hela tiden är på samma flyg som hunden och kan säkerställa välbefinnande. Att skicka med flygfrakt är ett annat sätt, då är hunden i säker hand med djurvårdare men å andra sidan måste man då lämna den ifrån sig.

Sen har Lufthansa har t.ex. sin egen djurlounge i Frankfurt där hundar släpps ut och rastas innan nästa flygning.

• Gilla
Reactions: Alf
Toppen