EDIT: Såg att det fanns en annan tråd om samma sak.. Flaggar för borttagning.
Hej BC-vänner,
Jag planerar en generationsresa som ska äga rum nästa år. Oerhört kul men samtidigt nervöst då det är första resan med småbarn.. Totalt är vi 9 personer som åker. Går allt vägen lyckas jag boka in oss alla på samma plan och destinationen blir antingen Bangkok eller Krabi.
Mina frågor:
1. Vart rekommenderar ni föräldrar med småbarn att sitta i Dreamlinern? Han är två år vid resetillfället. Är själv inne på deras "honey moon seats" längst bak i Business för att minska eventuellt missnöje hos andra business-pax då dessa stolar har långt till nästa rad.
2. Samma fråga fast för A380 och 777.
3. Andra tips till en van resenär som är väldigt ovan på att resa med småbarn?
Tack på förhand!
Jag är själv nyss hemkommen från Bangkok med Qatar i business class med vår 11-månaders dotter. Svaren nedan grundar sig på om man är två vuxna med ett spädbarn som åker, eftersom jag inte har erfarenhet av annat.
1. Hur gamla är barnen? Om ni behöver bassinet så är det rad 1 som gäller. Vi hade rad 1 bokat till vår dotter pga bassinet men dottern gillade inte bassinetet på någon sträcka. Min fru och jag satt på plats 1 F och 1 K. Vi ångrar att vi inte valde "honey moon seats" tack vare att då hade dottern kunnat busa runt utan att störa någon! Nackdelen med rad 1 var att det var mycket spring från galley och dottern kunde inte uppehålla sig i gången över huvudtaget. Jag hade hellre valt rad 5 än rad 1, men helst rad 6 som sagt.
Det är också att rekommendera att ha sätena F och K (eller A och E) istället för E och F om man är två vuxna som "delar på barnet" eftersom det kan vara lite krångligt att lyfta ett barn mellan sätena E och F.
2. Gällande 777 så hade vi sätena AB samt JK. Dessa är att rekommendera över EF eftersom barnet kan sitta ostört och "leka" inne vid fönstret. Gällande att resa med barn gillade jag 777 bättre än dreamlinern. Tyvärr blev vår A380 utbytt till en 777, annars tror jag den kan vara trevlig eftersom man kan få lite miljöombyte och ta en smoothie i baren!
3. -Välj natt/kvällsflighter för då kan barnen sova och föräldrarna kan ta en Old Fashioned och se en film!

-Ladda plattan med babblarna eller annan barnvänligt.
-Loungen i Doha är väldigt barnvänlig, det finns fina faciliteter för att byta blöja, lekrum samt familjerum där hela familjen kan vila tillsammans.
-Ni kommer säkerligen bli framvinkade i passkontroller och säkerhetskontroller utan att visa upp era businessbiljetter. I Bangkok fick vi gå i diplomatkön!

Vi var ute på gatan på nolltid!
Bifogar en bild från sagostund på planet.